Tygblöjor på dagis

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Tygblöjor på dagis

Oläst inläggav Nenna1 » 17 dec 2010, 12:14

Här finns säkert någon som har erfarenheter av tygblöjor på dagis? Hur gör ni helt i praktiken?

"Vi" börjar dagis efter årsskiftet och för dem är det okej att vi hämtar tygblöjor åt fröken. Då sätter de de använda blöjorna i en påse åt oss och så tar vi hem och sköljer och byker. Själv är jag lite bekväm så funderar om det blir mycket ståhej med att bära dit rena blöjor hela tiden. Fast man kan säkert ha ett paket vanliga också i reserv där. Men sen läcker de ju ibland och man måste ju byta tillräckligt ofta. Eller borde man laga extra stoppade blöjor till dagis då så de inte skulle läcka? Och så kräver det ju lite vana, kanske särskilt med knäppen, att knäppa tillräckligt spänt så de håller tätt. Där tror jag kardborrband är lättare..

Som ni märker har jag ingen egentlig fråga utan funderar lite i allmänhet vad ni har för erfarenheter och hur ni fixar det hela.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tygblöjor på dagis

Oläst inläggav abc » 21 dec 2010, 00:30

Jag använde tygblöjor på sonen från födseln till ca 8 månaders ålder. Så jag har lite erfarenhet. Sedan jobbar jag på dagis och byter tygblojor på ngt enstaka barn där också. Själv skulle jag aldrig föra tygblöjor till dagis. Jag tycker att om jag vill hålla på med det så är det min grej, jag behöver inte tvinga det på andra. Sen så är det inte särskilt fräscht att bära hem använda tygblöjor varje dag. Och så tycker jag inte om tygblöjor längre heller... :wink: (så jag är kanske fel person att svara egentligen :wink: ).
Det här var alltså min personliga åsikt. I rollen som personal får jag bara gilla läget, eftersom det är min uppgift att samarbeta med familjen. Än så länge har inga direktiv kommit om att vi inte får ha tygblöjor på dagis. Även om ngn föreslagit det i ngn tidningsartikel för ett bra tag sedan. De familjer som har tygblöjor (ca 3 st det senaste året) använder färdigt fyllda pocketblöjor eller all-in-one. Mycket enkelt för jäktad personal! Problemet kommer när vi ska tvätta (kacka)blöjorna! Vi har nämligen ingen handdusch vid WCn! Så jag har antingen gått med kackablöjan till andra avdelningen och spolat av den där, eller så har jag sköljt i handfatet/duschbaljan. :sjuk:
Sen sätts den avsköljda blöjan i en hink som är klädd med en plastpåse. Föräldrarna bär hem påsen varje dag.

Så visst kan du föra tygblöjor till dagis, men för nu också en bunt med engångsblöjor ifall barnet skulle få tex diarre! Då vill nog personalen ha ett alternativ till tygblöjorna!

Du har rätt i att det kräver en del vana. Är själv enda med personlig erfarenhet på jobbet. Märker ibland att en del andra sätter på blöjorna på ett sämre sätt (så att det tex lätt läcker). Jag tror kardborreband är lättare änn knäppen för ovana, jo! AIO eller färdigt fyllda pocketblöjor är absolut enklast, och framför allt snabbast, för personalen att hantera.

Och var beredd på att tvätta en massa kläder också och inte bara tygblöjor. Det läcker nog säkert mera igenom på dagis än hemma. Som sagt kanske inte personalen är vana, eller så byts det inte i tid innan det börjar läcka...
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nina84 » 21 dec 2010, 22:35

Damn straight att personalen får gilla läget. Det är inget ohygiensikt med tygblöjor. jag kommer att kräva av personalen på dagiset att de ska bytra tygblöjor. Jag har inte heller något emot att bära hem tygblöjor från dagis. Jag är så trött på människors okunskap om tygblöjor och kommentarer som "tycker du om att spara skit" och " Blir inte din tvätt brun i tvättmaskinen?". IDIOTER!!!!

Dessutom så finns det "äckliga" kemikalier i engångsblöjor som ofta förorsakar röd rumpa på beibisar (kanske man borde förbjuda engångsblöjor...he he...). Min dotter är nu van med tygblöjor och de gånger vi har varit tvugna att använda engångsblöjor så har hon fått röd rumpa. Antagligen för att hon är ovan med de "äckliga" kemikalierna.

Därtill finns det rispapper för kakkan så slipper man skölja. Någonting som du kan tipsa föräldrarna om.
Bild
nina84

Oläst inläggav Natasha » 21 dec 2010, 23:43

Vi har haft fuzzi bunz och ibland en bumgenius med tarra på dagis. Vi hade vår hög med tygblöjor och de andra hade sina högar med engångsblöjor. Vi tog hem de våta blöjorna i en påse som vi sen använde som roskispåse hemma.

Enda problemet var att just där mellan ett år och ett och ett halvt år pissade hon massor så vi fick ha tre mikrofiberinlägg per blöja och det var ganska tjockt. Sen skulle det varit bättre med tarra än knappar i blöjorna. Speciellt fuzzi måste ju knäppas i benen först och tillräckligt spänt. Men jag visade förstås. Någon vikarie fick dom ibland fel.

Ett annat problem var att vi inte kunde följa med hur blöjorna fungerade. De tog av 3 blöjor per dag och vi två plus en engångs på natten. Vissa turer hade hon också på dagis engångsblöja tex när hon var ute om det var riktigt kallt och dom var länge ute.

Men på det stora hela var det enkelt och bra. Varför skulle vi kasta pengar på engångsblöjor när vi har tygblöjor?

Jag tror det funkar bra bara man är flexibel och diskuterar med personalen. Tex kan de märka att nu räcker inte denna blöja under dagssömnen. Och då måste man testa något nytt. Det är bra att säga åt personalen att det funkar så. Att man kanske måste börja sätta ett inlägg till osv. Och att de ska berätta.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 21 dec 2010, 23:46

Sen gick vår flicka alltid på pottan vid varje blöjbyte och kackade i pottan. Rekomenderar att börja med pottan nu efter alla mål mat och alltid efter sömn.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 21 dec 2010, 23:48

Då när vi första gången tog tygblöjorna kände jag mig nog lite som ett freak men nu är jag helt totalt du med att ha tygblöjor på dagis. Jag skulle inte ens komma på tanken att det är underligt på något sätt.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 22 dec 2010, 22:03

nina84 skrev:Damn straight att personalen får gilla läget. Det är inget ohygiensikt med tygblöjor

Måste nu bara påpeka att skall personalen gilla läget i det här fallet så hoppas jag du som förälder gillar läget angående andra saker där det kanske inte är möjligt att vara tillmötesgående på samma sätt. Samarbetet försvåras alltid av ensidiga krav.

Angående den andra meningen i citatet: Nej, visst inte är blöjorna ohygieniska i sig, men nog det som hamnar i blöjan! Det är mycket lätt att handskas med tygblöjor hemma med bara en eller ett litet antal barn runt omkring. Jag tycker t.o.m. det ibland är lättare att skölja av tygblöjor än engångsblöjor (iaf jag sköljer engångs för jag vill inte ha en massa kacka i roskisen). Hursomhelst, det kan vara ganska utmanande att byta blöja på en liten på skötbordet medan 18 andra barn rör sig ut och in i samma toalett (tex innan vilan.) Då lämnar man tygblöjan med tex kacka på skötbordet, sätter blöjan så långt in mot väggen det går och går sen o sköljer barnets rumpa. När du vänder dig om igen, så vad ser du om inte en nyfiken treåring som just sträckt sig upp för att titta vad som finns i blöjan. :sneaky: En annan gång gömde jag blöjan bakom badkaret, men nog hittade en fyraåring den där också! i de här fallen hann jag säga till innan de fick ngt på fingrarna, men man har inte alltid ögon i nacken!
Nåväl, sen sköljer man blöjan. Som jag berättade, i vårt fall antingen i handfatet eller badbaljan (inte helt optimalt med tanke på hygienen - vi decinficerar nog också...men ändå) eller är det mycket och kladdigt så går man andra avdelning....med risk för at det klottar på vägen. Visst kunde man be att föräldrarna hämtar rispapper, men det slutar inte här ännu...
Slutförvaring --> i en hink. Enda passande stället är ett ställe dit barnen räcks.

Men med allt detta sagt, så kan jag ju fortfarande säga att alla som vill så ta med er tygblöjor till dagis bara! Inte är jag alls emot att föräldrar kommer med tygblöjor till dagis! :nepp: Men som jag sa i mitt första inlägg redan: JAG, som förälder, skulle aldrig föra tygblöjor till dagis! Jag vill nog att dagispersonalen på min sons dagis gör annat med och för min son än att joxa med kackatygblöjor. Även om de på sonens dagis eventuellt har handdusch i toaletten, så tycker jag ännu också att tygblöjor är något jag kan hålla på med hemma och inte tvinga på andra.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nina84 » 23 dec 2010, 10:12

Som svar på ditt inlägg så tycker jag att du ska prata med din chef. Ni verkar ju vara för få personal på ert dagis. Det är ju inte föräldrarnas fel eller tygblöjornas och då ska du inte heller skylla på dem.

Alla fårt ju göra på sitt sätt men jag kan ärligt säga att ifall någon i personalen på dagiset skulle kläcka ur sig något som du har kläckt ur dig så skulle jag bli väldigt ledsen.

Angående kackan som du säger är ohygienisk så kackas det ju också i engångsblöjor så det argumentet tycker jag att är fattigt.

Jag vet att jag låter arg i det här inlägget men jag är inte arg jag är mera ledsen att det finns personal i dagis som skriver sådant här på nätet. Det känns som att man anklagar föräldrar som använder tygblöjor och det tycker jag är fel. Vi har valt tygblöjor bl.a. för att det är miljövänligare, bättre för barnets hud och för att blöjperioden ska bli kortare. Min man har atopisk hy som är ärftligt. Han fick sina första symptom när han var ca 2-3 år. Det är en annan anledning till att vi har valt tygblöjor, d.v.s. för att undvika kemikalierna i engångsblöjorna ifall att hon har fått hans hudtyp. Som jag skrev i det tidigare inlägget så har hon reagerat på engångsblöjor men det kan också bero på att hon är ovan med kemikalierna. Jag tycker inte att det är fel att använda tygblöjor på dagis och kommer aldrig att göra det heller.

Jag jobbar på skola så jag vet vad samarbete med föräldrar går ut på . Som tips till dig skulle jag kunna ge att du ska lyssna på föräldrarna. De känner sina barn bäst. På samma gång vet ju inte föräldrarna hur ni har det på dagiset. Om tygblöjor inte fungerar på ert dagis så måste ni ta upp det med föräldrarna och jämka. Som t.ex. med sköljningen som är problematisk i ert dagis. Ta upp det med föräldrarna och fundera om dom kan hämta rispapper till dagiset. Kanske man inte behöver förvara blöjorna i en hink. kanske ni kan sätta dom rakt i en plastpåse där andra barn inte kommer åt dem o.s.v.

Man kan inte ändra på andra men man kan ändra på sig själv.
Bild
nina84

Oläst inläggav abc » 23 dec 2010, 11:43

Tack för tipsen om att samarbeta med föräldrarna. :roll: Det tycker jag faktiskt jag är ganska bra på redan. Som jag redan förklarat spelar det ingen roll vad jag personligen tycker när jag är på jobb, jag byter lika glatt blöja (nästan iaf) oberoende av om det är en tygblöja eller en engångs. Det är synd bara att de 10-20 minuterna jag står ensam i toan o sköljer o decinficerar och gud vet vad så skulle jag ha kunnat vara med barnen istället. Tyvärr finns det direktiv om hur många vuxna det högst får vara i barngruppen. Det är säkert ingen nyhet.

Kanske jag inte borde ha tagit upp exempel hur det kan vara på dagis, kanske jag skulle ha nöjt mig med att säga att jag hellre vill att sonens dagispersonal håller ett öga på honom och leker med honom än att stå i toan ensam...(Det var liksom det jag ville ha fram också; det går ju bra med bara nga få tygblöjsbarn, men skulle alla ha tygblöjor så skulle man ju inte göra annat än att stå i toan.)

Engångsblöjor är lättare att hantera på dagis. Så enkelt är det med det. I bästa fall kan de slängas ut genast.

Sen tycker jag nog jag har rätt att säga vad jag tycker också. Speciellt efter att ha läst hur mycket sk't en del föräldrar vältrar ur sig här på mp. En del diskuterar ju helt öppet om dagiset med namn och allt!! Jag representerar inte mitt dagis här, bara mina egna åsikter. De skulle vara desamma även om jag skulle jobba på kontor. Skulle jag veta hur situationen är på en del dagis (trots att jag eventuellt skulle jobba på kontor) så skulle jag ändå berätta om det här. Och hur var det nu igen; ska jag ta och bestämma hur du sköter ditt jobb? Vem vet, kanske jag vet bättre än alla ingenjörer hur saker o ting ska göras på deras jobb. Nästa gång skall jag minsann göra klart för butiskbiträdet, banktjänstemannen m.fl. att de får bara gilla läget. Jag ska ha min vilja igenom, trots omständigheterna, för det är min rättighet. Önskemål och samarbete i all ära, men det är inte bara du som förälder som blir ledsen av mina inlägg. Motsatt gäller faktiskt också! (Egentligen skrev jag allt det här enbart pga att du i början av inlägget skrivit "damn straight att personalen får gilla läget". tyvärr är det just så "samarbetet" ser ut med en del familjer!)

Men jo, tipset om rispappret kan jag ta till mig! :)
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 23 dec 2010, 11:53

Vår dotter var 1 år och 2 månader när hon började på dagis och jag tror det kom en kackablöja i året ungefär. Om barnet kackar i blöjan är naturligtvis rispapper ett krav.

Vi hade ingen hink utan en plastpåse på en krok.

Dessutom behöver man inte skölja kackablöjor. Man kippar fast kacka i byttan och lämnar resten åt föräldrarna att fixa. Med rispapper är det inte mycket kvar i blöjan.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 23 dec 2010, 12:08

Ett litet inlägg i positivare ton:

Exempel ur verkligheten:
En familj kommer till dagis för första gången. När det blir tal om blöjor så berättar de att de hållit på med tygblöjor hemma och undrar försiktigt hur det är med den saken på dagiset. Går det bra, för de skulle gärna fortsätta med tygblöjor. Vidare berättar de att de kan hämta med sig engångsblöjor också, ifall det skulle bli riktigt stressigt någon dag.
Jo, det går riktigt bra säger jag då (och menar det faktiskt!!).
(En enda gång på ett år har jag satt engångsblöja på barnet i exemplet! Jag har såå gärna servat familjen på det sätt de velat ha det!)

Jag tror ju, nina84, att det är såhär du också skulle gå tillväga! (?) Fast du på nätet säger "damn straight att personalen får gilla läget", så tror jag ju inte att du i verkliga livet går fram på det sättet? På samma sätt vräker jag inte ur mig hur tidskrävande det kan vara hos oss. Jag servar nog dig på ett uppriktigt glatt sätt! Det låter hetsigt på nätet...men JAG är iaf inte lika sur som jag låter. Det blir bara så när man sitter bakom en dataskärm.

Natasha skrev:Dessutom behöver man inte skölja kackablöjor. Man kippar fast kacka i byttan och lämnar resten åt föräldrarna att fixa.

Geggig kacka vill jag nog inte skicka hem. :wink: Det skulle jag inte själv vilja ha hem heller ifall jag skulle skicka med tygblöjor till sonens dagis.
(Men med rispapper är det ju som sagt enklare! :nicka: )
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 23 dec 2010, 12:34

Oj, det var inte meningen att sätta fart på så häftig ordväxling, eftersom för oss är det ingen konflikt alls bakom funderingarna på att ta tygblöjor till dagis. Det här blev nu mer till en principfråga istället för en fundering kring det praktiska. Jag vet att det i Åbo varit diskussion om saken och där tog någon ett beslut att det måste vara möjligt, men det finns också dagisar som önskar att de inte används.

I vårt fall är det nästan dagis som uppmuntrat oss att testa tygisarna där. Jag nämnde att vi har tygisar hemma men att jag nog tänkte hämta engångs till dagis så behöver de inte klotta. Men sen då vi var på besök till dagiset sade vår tant att vi nog helt bra kan hämta tygisar, för några andra också börjat med dem och för att hon menade att det blir bara vanligare. De ville ha en påse att samla tygisarna i och häller ur kackan om den är hård, annars viker de ihop blöjan i påsen och så får vi städa hemma. De sköljer inte heller, för de hade märkt att avloppet inte tål det.

Jag föreslog att vi hämtar både tygisar och engångs och ser lite hur det går. De byter ganska ofta, så läckagerisken därför är inte så stor, men också jag kom fram till att kardborrband säkert är lättare. Men vi har en hel del med knäppen, så funderade på att laga en liten lapp och sätta i blöjhögen där jag instruerar vilket knäppe de ska knäppa i. Och så tänkte jag sy lite tjockare inlägg till dagis för att minska läckagerisken.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 23 dec 2010, 14:35

Om barnet kackar i blöjan kan man fast färdigt hemma sätta ett rispapper i varje blöja. Inte för att det nu är svårt att riva av ett rispapper men ändå.

Vi har haft det lyckat med våra tygblöjor på dagis. Men ju mera erfaren man själv blir desto bättre fungerar det. Vi råkade ut för att inläggen ofta började stinka piss. Jag förstod inte vad det var och lät nu henne ha blöjorna så i flera månader. Sen förstod jag att då och då måste inläggen tvättas i nittio grader.

I efterskott tycker jag det var synd att jag inte förstod varför blöjorna började stinka då det var så lätt åtgärdat.

Nu med lillasyster gör jag inte sådana nybörjarmisstag. Dessutom vet jag vilka blöjor som fungerar.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nenna1 » 23 dec 2010, 20:54

Just för att undvika nybörjarmissar är den här tråden bra :-) Ska testa rispappret.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 25 dec 2010, 20:52

Vi har använt tygblöjor på vår dotter hela tiden, också på dagis där personalen var välvilligt inställda till saken. Pocket-tarra var det vi hade, alltid fem st på hyllan. Aldrig engångs med och nästan aldrig läckage. Dottern började på dagis som ett-åring och efter bara 3-4 månader var hon så pass rutinerad med de fasta potturerna att det inte behövdes mer än 1-2 blöjor per dag. Hon var torr vid 1 år och 9 månader, helt tack vare vårt ork att sätta henne på pottan regelbundet (kackade nästan aldrig i blöjan, sedan riktigt liten) OCH det att hon fick fortsätta med tygisar på dagis. Jag sydde en pul-påse dit dagispersonalen satte de smutsiga blöjorna och om det var kacka i blöjan skjölde de av den och satte den i en gammal brödpåse o sen i pul-påsen. jag fick aldrig uppfattningen att tygisarna var ett problem, tvärtom, de vara glada att se att hon blev torr så snabbt.
Vi hade bara 14 blöjor vid den tidpunkten. Det blev ibland stressigt att få blöjorna tvättade och torra så att det fanns tillräckligt i hyllan på dagis. Jag löste det med att sätta dem på våra batterier på tork över natten (och stod sen i dagisets toalett och satte in inläggen i skalen efter att ha lämnat dottern till personalen).
Nästa barn kan bli lite knepigare. Har inte haft ork eller tid att potträna honom från början. Han har stora kackalass flera gånger om dagen. Tänker ändå försöka köra tygblöjor hela blöjtiden till slut, med hopp om ett lika snabbt slut den här gången. Vi har nu också bättre tvättmaskin, bättre torkmöjligheter och 20 st fickblöjor. Det räcker ju till en hel vecka! Det där med rispapper var annars ett bra tips, tror att vi ska försöka med det också!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Tygblöjor