Exakt hur använder man lanolinet?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Exakt hur använder man lanolinet?

Oläst inläggav Pyttsan » 12 jan 2011, 14:29

Hej!

Väntar första barnet och har tänk använda tygblöjor. Har nu 2 par hemstickade yllebyxor(och en massa andra blöjor och modeller) som borde lanolinbehandlas. Bad min mamma kolla efter lanolin på hälsokostaffären och hon kom hem med en salvatub som innehåller 100% lanolin. Jag hade liksom tänkt mig droppar eller nånting..och helst en instruktion för hur man ska göra själva lanolinbadet. :hm:

Kan jag på något vis använda den här salva för att behandla byxorna? Eller är det nåt annat man använder? Behövs flere behandlingar för helt nystickade byxor? Tyckte salvan var rätt dyr om det behövs många behandlingar. :oops:

Ni som är erfarna: Mamma stickade också bröstlappar att ha i BH:n. Får jätteont i brösten när de blir kalla och de är jättesköna och kliar inte alls! :tummenupp: Tror ni det kommer att fungerar istället för/som komplement till engång eller tyginlägg sedan när man ammar? Och borde jag då lanolinbehandla yllelapparna också så att de inte läcker? Trasiga bröstvårtor lär ju inte bli sämre av lanolinade lappar tänker jag..

Hittade inte någon gammal tråd, hoppas ni orkar delge mig lite ylle-visdomar!
Bild
Pyttsan
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Exakt hur använder man lanolinet?

Oläst inläggav borgbacken » 12 jan 2011, 14:49

Du blandar lanolinet i hett vatten och när lanolinet löst sig häller du på lite kallare. Sen låter du byxorna ligga i blöt. Jag brukar tvätta yllebyxorna för hand eller i maskin med yllepogram 1-2 ggr i månaden, sedan lägga dom i lanolinbad ibland nån timme, ibland över natten. Om du har nya yllebyxor löns det nog att ha dom lite längre i blöt, kanske ½-1 dygn. På lanolin tuben/flaskan borde det nog stå nånting om doseringen, det borde vara ca 1-2 msk per liter. Efter behandlingen sköljer du byxorna i ljummet vatten och lägger på tork.
Det går nog inte många tuber per år, så inte behöver du fundera på det ekonomiska!

Bröstlapparna kan du mycket väl lanolinbehandla också! Jag hade också såna yllelappar att ha inne i Bh:n, det som var bra med dom också var att om bröstvårtorna var såriga så fastnade de inte i yllelapparna så som de gjorde i engångs inläggen :wink: Fast för mig läckte nog brösten så jätte mycke i början så det räckte inte med endast yllelapparna de första 3-4 månaderna och sen var det ju redan sommar :roll:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pyttsan » 12 jan 2011, 15:08

Tusen tack! :clap:

Då har jag i varje fall köpt nåt jag kan använda. :) Då stickar jag ett par lappar till då och lanolinar hela rasket sen. Ryser vid blotta tanken på lappar som fastnar i bröstvårtorna. :scared: Svårt att veta vad som funkar på förhand, men då har man ju nånting att börja med i varje fall. :nicka:
Bild
Pyttsan
Silvermedlem

Oläst inläggav bess2 » 12 jan 2011, 21:51

måste det vara 100% lanolin eller räcker det med t.ex Sonett ullkur?
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav borgbacken » 13 jan 2011, 11:30

^Borde nog funka det också, trots att det innehåller mindre lanolin än ren lanolinsalva.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaCe » 16 jan 2011, 12:55

Lite OT kanske, men på tal om inlägg: mina bröst har tålt "allt" vid amning, utom engångsinlägg!!!Har haft tur och nästan inte haft ont, utom när jag använt engångsinlägg, då blev de genast torra, såriga och ömma. De är, tror jag, så gjorda för att suga upp och kännas torra att de suger fukten ur huden också...lyckligtvis hade min syster räknat ut det något år innan, så hon sa genast att det inte är amningen utan inläggen nu. "Vanliga" tvättbara i bomull (köpta eller hemsydda)funkar utmärkt, men till nästa barn skaffar jag säkert ylleinlägg också.
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 11 mar 2011, 21:48

Lite mera OT här. Jag hade med sonen hemstickade ullappar i bh:n, men det ledde sen till att jag var nära att aldrig få bukt med torsken (alltså svamp, sånt som bebisar får vit tunga av, men som också kan komma i brösten) som jag fick. Lösningen den gången var att sätta engångsamninginlägg innerst mot brösten och sen ullapparna på. Jag hade inte då mera såriga bröstvårtor, som jag nog hade i början. Då funkade det ju inte med engångsinläggen, för de fastnade ju, säkert delvis eftersom jag aldrig läckt, inte med varkendera barnen. En ännu bättre lösning kom jag på med dottern. Jag hade inte lika såriga bröstvårtor den gången, men nog lite och då var kålbladen bäst att sätta mot brösten, sen ullappar på. Sen såren läkt använde jag igen engångsinlägg och ullappar. Mina bröst har inte blivit torra av engångsinläggen. Det är en hel vetenskap det här ;-).
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tygblöjor