Tvättning av begagnade blöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Tvättning av begagnade blöjor

Oläst inläggav Bettan ツ » 22 jan 2011, 17:04

Blev intresserad av att testa tygblöjor och råkade hitta ett par begagnade BumGenius på loppis (2,50 styck! :tumme: ). Borde man först tvätta dem i 95grader eller desinficera dem på annat sätt, för att minska risken för spridning av svampinfektion o.dyl.?

Sen är jag lite fundersam på hur mycket suginlägg dottern på 4mån behöver? Skulle ju inte vilja laga blöjan onödigt tjock. Några tips?
Bild Bild
Användarvisningsbild
Bettan ツ
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tvättning av begagnade blöjor

Oläst inläggav Flippan » 22 jan 2011, 17:44

60 grader ska nog räcka för att ta död på basilusker.
Hur mycket sug du ska ha beror på hur ofta du byter o hur mycket den lilla kissar. Kanske det räcker med ett BG/Fuzzi-inlägg om du byter ofta. Eller ett sånt + nåt "smått" till tex extra frotte/mikrofiber/bambu-inlägg.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav *Älvan* » 22 jan 2011, 19:17

Själv tycker jag inte att de där inläggen som ofta kommer med blöjan räcker någonvart.Har små handdukar (eller servetter var de väl på riktigt :oops: ) som är perfekta tillsammans med inläggen.ifall du inte har passliga är det ju bara att klippa någon gammal handduk i mindre bitar så man får passlig fyllning. Att pröva sig fram är tyvärr det enda.På vår pojke har jag nästan alltid mer fyllning fram än bak så blir det inte så tjockt under rumpan.Vet dock inte hur flickors kiss sprider sig i blöjan. :hm:
Har nog ibland slängt våra blöjor i 90 då de känns ofräsha.
Du hade tur du med det priset!! :tumme:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vifslan » 15 feb 2011, 21:40

Jo, BumGenius tål nog att man tvättar dem på 90 grader nu och då, åtminstone har vår hållit det. Det skulle jag säkert också göra om jag köpte begagnade. Jag har alltid använt endast inlägget som kom med BumGenius 3.0 (det med knappar som man kan ändra längden på, det kom väl sen ännu ett med som vi aldrig behövt, det har jag använt i andra skal) och med det inlägget har han använt samma blöja sen typ 4 månader tills nu då han är 2 år 2 mån och blöjan går nog ett bra tag till ännu så BumGenius är en superinvestering, den kan faktiskt användas hela blöjperioden.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tygblöjor