ImseVimse-blöjor

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

ImseVimse-blöjor

Oläst inläggav Esme » 11 sep 2011, 15:57

Vi har hittills kört på ImseVimse-blöjorna (newborn) till typ 95% och enbart använt engångsblöjor om vi åkt bort nånstans och nu då lillen börjat sova längre om nätterna så också till natten.
Tycker de har funkat bra (det är den modellen som man fick med mammalådan för några år sen), men jag kom idag fram till att vi gjort fel då vi satt på blöjan!

http://md2.peekaboo.se/www.imsevimse.se/filmer.pab
I film nr 2 så visar dom ju hur man ska sätta på blöjorna, innerdelen först och skalet ovanpå. Men vi har (utan att läsa/titta på några instruktioner först, förstås) gjort så att vi petat in framsidan av innerblöjan i "dubbeltyget" på skalblöjan. Svårt att förklara i text, men ni som har dessa blöjor vet säkert vad jag pratar om. Trodde man skulle göra så, för annars ser jag ingen vits med att det liksom är ett "fack" i framändan på skalet. Men, tydligen ska man inte göra på det sättet....

Varför har dom dubbeltyg framme då? Ni som gör på "rätt" sätt, finns det inte risk för att det läcker ut kiss vid magen? Eller kanske inte...
Ja, svårare är det ju inte än att jag prövar att göra "rätt" nästa gång, men ja... lämnade bara att fundera på det lite :)

Nån annan som gjort samma miss som vi?

Undrar också om det är nån som använder deras större modeller? Just nu använder vi bara IV-newboen, eftersom det varit så lätt att hitta dom (billigt) på loppis. Men jag har själv fått massor med tygisar i större storlekar av min syster i alla möjliga modeller och märken. Men på nåt sätt känns det som att det sku vara lättare att ha samma märke och system på alla blöjor, än femtielva olika modeller å system.
Har ni varit nöjda med ImseVimse-blöjorna då? Och hur lätt/svårt är det att få tag på begagnade såna i större storlekar?
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: ImseVimse-blöjor

Oläst inläggav borgbacken » 11 sep 2011, 17:42

Jag har nog gjort så som de gör i instruktionsfilmen. Men däremot tycker jag att dessa blöjor inte håller alls, åtminstone varannan gång om inte varje läcker det igenom... Så nu har jag skippat användadet av imsevimses blöjor och kör mest med harso + skal, Mio-vikblöjan (2010:ans låda) + skal eller några andra enstaka newborn-modeller som jag fyndat.
Har vi en storkisare till gosse, eller varför läcker det, nog byter vi ju ändå med bara 2-3 timmars mellanrum allt som oftast (int nu på natten då)... :hm:

Jag vet inte vad som är för vits med fliken på insidan av blöjskalet, så kan tyvärr inte hjälpa dig på den punkten.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jason » 11 sep 2011, 18:51

Inte gör ni fel när ni lägger in blöjan innanför fickan, det är nog det som är meningen med den men jag har tyckt att jag inte får just de blöjorna som du använder att passa i fickan utan främst när jag använt vikisar har jag stoppat in änden dit. Jag har inte upplevt att det har läckt fast jag inte haft blöjan innanför men det beror ju på hur inkissad den är.

Sen angående att många tycker att de inte håller bra och måste byta oftas: ju mera inkissad och tvättad flanellblöjan är desto bättre är den! Jag har tvättat de nya som jag har åtminstone tio gånger innan jag börjat använda dem. Sen passar ju inte de på alla bebisar heller.

Jag har inte prövat större modeller av dem så det kan jag inte uttala mig om, men jag tycker ni kan använda samma om de funkar bra. Det är bara onödigt att krångla till det med en massa andra (som kanske inte passar) om man har ett fungerande system.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Esme » 11 sep 2011, 20:44

Jason skrev:Inte gör ni fel när ni lägger in blöjan innanför fickan, det är nog det som är meningen med den men jag har tyckt att jag inte får just de blöjorna som du använder att passa i fickan utan främst när jag använt vikisar har jag stoppat in änden dit. Jag har inte upplevt att det har läckt fast jag inte haft blöjan innanför men det beror ju på hur inkissad den är.

Sen angående att många tycker att de inte håller bra och måste byta oftas: ju mera inkissad och tvättad flanellblöjan är desto bättre är den! Jag har tvättat de nya som jag har åtminstone tio gånger innan jag börjat använda dem. Sen passar ju inte de på alla bebisar heller.

Jag har inte prövat större modeller av dem så det kan jag inte uttala mig om, men jag tycker ni kan använda samma om de funkar bra. Det är bara onödigt att krångla till det med en massa andra (som kanske inte passar) om man har ett fungerande system.

Ja... kanske det är det som fickan är till för, att peta in blöjorna om man använder vikblöjor som ju kanske inte hålla på plats lika bra som flanellblöjorna? För på deras egen instruktionsfilm så petar dom nog inte in nåt i fickan. Jag har annars också tyckt att det varit lite petigt att få in blöjan i fickan, den är liksom liiite för stor.

För oss har nog blöjorna kunnat läcka nån gång, men inte så ofta att det stör. De få gånger vi använt engångsblöjor har dom ju också kunnat läcka, så sak samma på den punkten :) Annars så tror jag att det är precis som du säger, de måste tvättas x antal gånger först för att bli riktigt bra, sen är de ju inte lika "formbara" som engångsblöjor så om tygblöjan "funkar" eller inte beror ju nog mycket på om just den modellen passar på ens eget barn.
Jag har annars köpt de flesta av våra blöjor från loppis, eller fått dom, så de allra flesta av våra blöjor är (antagligen) redan tvättade många gånger. Kan ju hända att i de fall som blöjan läckt så var det frågan om nya/re blöjor som inte tvättats lika ofta.

Har annars haft lite problem att flanellblöjorna inte verkar räcka till över natten då han nu börjat sova lite längre. Men jag såg på ImseVimses hemsida att de också har frottéblöjor som tydligen ska vara bättre just över natten, så jag testade att sy en egen frottéblöja idag. Då man hade en modell från förr så var det jättelätt att sy en egen blöja. Den på på testrunda som bäst, så får se hur den funkar!
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 11 sep 2011, 22:16

Vi använde nog dem som på videon. Innreblöjan på först och sen skalet efter. Har tänkt att fliken bara är extra förstärkning för tarran?? Kanske... :hm:

Vi använde dem i kanske 1½-2 månader och de passade nog helt okej, läckte ibland men då var de oftast lite slarvigt påsatta. Sen hittade jag yllebyxan+innerblöja och skippade flanellblöjorna, men de hade då redan börjat bli för små annars också.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 12 sep 2011, 07:35

Esme skrev:Jag har annars köpt de flesta av våra blöjor från loppis, eller fått dom, så de allra flesta av våra blöjor är (antagligen) redan tvättade många gånger. Kan ju hända att i de fall som blöjan läckt så var det frågan om nya/re blöjor som inte tvättats lika ofta.

Jag har ockå köpt nästan alla begagnade, men ändå vill de slippa att läcka... Kanske dom bara inte passar vår kille helt enkelt, för har ju nog exakt så som de gör i instruktionsvideon.. Om jag använder imsevimseblöjorna brukar jag ofta trycka in ett extra sug i blöjan, de flesta justt frotté, gamla sönderklippta handdukar, då funkar de bättre. Problemet är bara när man har en riktig storkisare att paketet blir ofta så himla tjockt! Men jag tror att jag fortsätter köra med harson tills de större blöjorna i skåpet blir passliga :nicka:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mellis » 23 nov 2011, 21:29

^ImseVimses newborn- blöjor av flanell funkade aldrig hos oss heller. Men vår kille har nog varit en storkisare. Han skulle ju gödas upp då han föddes så tidigt o han ammade ju typ 45minuter åt gången. O vi hade både ganska nya o sen såna som va väldigt vältvättade. Men blöjbyxan(skalet) är helt grymt bra o dem har vi använt i många storlekar - just nu blir M för liten.
Mellis

Oläst inläggav Esme » 03 dec 2011, 23:54

Nu har han växt ur IV-blöjorna. Eller nja... antar att dom kanske skulle gå på ännu, men dom började kännas lite väl små. Fick låna ett par Muksut-blöjor och ett par IV-all in one (de som kom i mammalådan -11) av en kompis som fick tvillingar några månader efter att vår Sigge föddes. Så vi använder dom nu istället + några andra pocketblöjor jag fått låna av min syster och så skalblöjor + innerdelar (Popoliini tror jag) av samma kompis.

Vi hade nog också lite problem med att IV blöjorna läckte ibland, men vartefter pojken blev lite större så passade dom bättre och slutade läcka. Vi började också dubbelvika flärpen så att det skulle vara mest sugförmåga där var det kom mest kiss (ja... vem kissar ur rumpan ju... :wink: ) och de tider på dan jag visste att han brukade kissa lite mer så la jag i en frottébit jag klippt från en gammal handduk som lite extra sug. La också i en fleecebit ibland närmast huden så det sku kännas torrare.
Men vi kör nog ännu med engångsblöjor på natten. Tycker det är lättast så.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor