Förstörs Fuzzi bunz av olja i tvättblandningen?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Förstörs Fuzzi bunz av olja i tvättblandningen?

Oläst inläggav Viena » 18 okt 2011, 18:06

Hej på er! Jag bir snart mamma för första gången (bebisen var beräknad till 13/10) och vill använda tygblöjor.

Vi bor i en liten lägenhet och skötbordet ryms inte på nåt annat ställe än i sovrummet - jag har alltså inte tillgång till rinnande vatten vid blöjbyten. Jag vill använda tvättlappar i tyg och såg en video på youtube, där en representant för Smartipants fyller en tom "duschkanna" med en hemgjord blandning bestående av vatten, några droppar olja och nån slags babytvål. Sedan sprayar hon på sin tvättlapp och rengör bebisens rumpa med den. Fiffigt och praktiskt, tyckte jag. :tummenupp:

Nu till frågan: Jag har tänkt använda en del pocketblöjor, t.ex. Fuzzi bunz, och undrar nu om några droppar olja i tvättblandningen kan täppa till fleecen i blöjorna? Vad säger ni?? Väldigt tacksam för svar angående detta! :)

Här är en länk till videon:

http://www.youtube.com/watch?v=TcY85PxsGgE
Viena

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Förstörs Fuzzi bunz av olja i tvättblandningen?

Oläst inläggav LindaGP » 18 okt 2011, 21:47

Välkommen till forumet Viena!
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Viena » 19 okt 2011, 09:28

LindaGP skrev:Välkommen till forumet Viena!

Tack så mycket!! =)

Nån som har svar på min fråga angående tvättblandingen?
Viena

Oläst inläggav Viena » 20 okt 2011, 18:34

Verkar som att detta forum inte är så aktivt?? :(
Får bege mig till finska/rikssvenska sidor.
Viena

Oläst inläggav ursula » 20 okt 2011, 21:24

Kan inte se varför det skulle förstöras? Många använder ju olika krämer på huden eller smörjer irriterade rumpor med salva och inte har jag hört att det skulle skada tygblöjor. Engångsputsdukar innehåller ju också olja. Det är nog ganska minimala mängder som kommer från en tvättlösning på huden och ännu mindre därifrån till blöjan, och efter en användning åker ju blöjan i byket och all eventuell olja tvättas bort så den samalas inte ens med tiden.

Personligen skulle jag nog i en liten lägenhet antagligen gå med baby och blöja till badrummmet och sköta tvätt där och sen gå tillbaka till skötbordet för påklädning (då blir också kakkablöjan direkt där var den ska sköljas och man behöver inte flytta på den senare). Men det finns många sätt och man kan egentligen inte veta vad som passar en själv förrän man provat. :nicka:

(skrev ett svar ren tidigare, men blev avbruten så det blev aldrig skickat)
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Viena » 21 okt 2011, 08:46

[quote="ursula"]Kan inte se varför det skulle förstöras? Många använder ju olika krämer på huden eller smörjer irriterade rumpor med salva och inte har jag hört att det skulle skada tygblöjor. Engångsputsdukar innehåller ju också olja. Det är nog ganska minimala mängder som kommer från en tvättlösning på huden och ännu mindre därifrån till blöjan, och efter en användning åker ju blöjan i byket och all eventuell olja tvättas bort så den samalas inte ens med tiden.

Tack så mycket för svaret Tygblöjor av naturmaterial, som t.ex. harson, är det ingen fara med. Dock har jag hört och läst på många ställen att blöjor med inre del av fleece (t.ex. pocketblöjor som FB) täpps igen av just salvor och oljor och kan börja suga sämre (hjälper inte med tvätt). Undrade nu mest om nån har erfarenhet av hur pass kinkigt det är, d.v.s. om även en liten mängd olja kan försämra blöjornas uppsugningsförmåga.
Viena

Oläst inläggav Scoolina » 21 okt 2011, 20:39

Tror inte att några droppar olja i lösningen skadar blöjorna. Det som möjligen KAN hända som du själv redan påpekade är att fleecen täpps och det kan orsaka läckage, men "täppta" blöjor går att öppna med t.ex. fairy. Men det är ju frågan om endast små mängder olja. Men du kan inte förstöra blöjorna.

Sedan skulle jag inte lägga i ens babytvål i blandningen, om rumpan inte sköljs med vatten efteråt.
Scoolina

Oläst inläggav Viena » 24 okt 2011, 12:37

Scoolina skrev:Tror inte att några droppar olja i lösningen skadar blöjorna. Det som möjligen KAN hända som du själv redan påpekade är att fleecen täpps och det kan orsaka läckage, men "täppta" blöjor går att öppna med t.ex. fairy. Men det är ju frågan om endast små mängder olja. Men du kan inte förstöra blöjorna.

Sedan skulle jag inte lägga i ens babytvål i blandningen, om rumpan inte sköljs med vatten efteråt.

Tack för svaret :) När man "öppnar" blöjorna med fairy, hur gör man då i praktiken? Tvättar man för hand med lite fairy och därefter som vanligt i tvättmaskinen, eller? Nä, babytvålen tänkte jag nog skippa, tänkte enbart använda nån naturlig olja, typ olivolja + vatten. Vill undvika parfymer och andra kemikaier så långt det går.
Viena

Oläst inläggav Scoolina » 24 okt 2011, 19:23

Jo, som du gissade. Gnugga in med fairy, lägg i blöt ex. i lavuaren en stund, skölj väl och sedan i tvätten som vanligt (eller häng upp på mellantork på blöjkorgskanten eller hur du planerat att förvara blöjorna).
Scoolina

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tygblöjor