Tygblojor som blivit harda?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Tygblojor som blivit harda?

Oläst inläggav lulu75 » 29 dec 2011, 13:37

Hejsan!

Jag anvander Ruskovillas vikblojor till tosen som nu ar ett ar. Blojorna har alltsa varit i anvandning ca ett ar. Kopte nagra till for ett tag sedan och markte da att de gamla blivit lite harda/strava. Nagon som haft samma erfarenhet? Jag tror att det beror pa vart harda vatten, att det blivit nagot slags kalkalagring pa tyget men hur far man bort sant? Provat med att lagga i blot i vatten med kristallsoda och alkoholvinager men tycker inte att det hjalper.... Har kanske inte haft tillrackligt med talamod.... :oops:

Tips, nagon? Tack pa forhand!

Lulu
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tygblojor som blivit harda?

Oläst inläggav ursula » 29 dec 2011, 15:54

Prova använda ättika som sköljmedel när du tvättar blöjorna. Jag har satt 2-3msk ättika i sköljmedelsfacket på tvättmaskin. Det passart vårt vatten och vår tvättmaskin - blöjorna är lite mjukare men luktar inte ättika när man tar dem ur maskin.
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mellis » 29 dec 2011, 20:45

ursula skrev:Prova använda ättika som sköljmedel när du tvättar blöjorna. Jag har satt 2-3msk ättika i sköljmedelsfacket på tvättmaskin. Det passart vårt vatten och vår tvättmaskin - blöjorna är lite mjukare men luktar inte ättika när man tar dem ur maskin.

Men observera att alla barns hud inte tål ättika som sköljmedel. Vår kille fick sin hittills enda blöjexem när jag en gång provade använda ättika som sköljmedel. Våra vikblöjor har hållits mjuka nu då jag använt tvättnötter i maskinen.
Mellis

Oläst inläggav Natasha » 29 dec 2011, 21:27

Våra är också hårda. Och alla andra blöjor också, utom fickblöjor med mikrofiberinlägg. Vi kör med bumgenius de är suveräna. Jag tror det alltid blir hårt om man inte har torktumlare. Man kan slå vikblöjorna litet mot väggen så mjuknar de en aning :) (På allvar alltså).
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vikke » 29 dec 2011, 21:58

Även alla våra inlägg är hårda, förutom de som är av bambu. Bambu har dessutom en utmärkt uppsugningsförmåga. Har även testat att torka de andra i tumlare men de blev inte nämnvärt mjukare.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav Esme » 30 dec 2011, 22:40

En liten OT-instickare här:

Om man torktumlar tygblöjorna så tar det bort ganska mycket av deras "miljövänlighet" om man jämför med engångsblöjor. Så om man använder tygisar av den orsaken så är det mycket bättre att hängtorka dom.
Men... dom blir ju lite hårdare/styvare om man inte torktumlar dom.
Ett tips kan ju förstås vara då att man stryker dom. Skulle tro att en snabb strykning ändå är lite bättre, rent miljömässigt sett, än att torktumla blöjorna. Och har man pocketblöjor eller AIO så kanske det räcker med att man stryker den delen av blöjan som ligger mot huden.

Jag har några blöjor som brukar bli lite väl "skarpa" då de torkat så dom brukar jag gnugga lite, ungefär som när man tvättar för hand, så blir de lite mjukare. Men Natashas tips om att smätta dom mot väggen låter ju inte helt dumt :D
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vikke » 31 dec 2011, 20:01

Esme skrev:
Om man torktumlar tygblöjorna så tar det bort ganska mycket av deras "miljövänlighet" om man jämför med engångsblöjor. Så om man använder tygisar av den orsaken så är det mycket bättre att hängtorka dom.

Instämmer! Fast kemikaliebelastingen blir ju nog säkert mindre ändå. Och när jag dessutom märkte att våra inlägg inte blev mjukare av en omgång i husbolagets torktumlare så får de fortsätta hängtorka i vårt vardagsrum med resten av tvätten. :tummenupp:
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 06 jan 2012, 09:42

Tack för tipsen, nu ska här slås och gnuggas! =) Ättikan och tvättnötterna ska jag nog också prova någon gång

Bra iallafall att veta att de inte blivit hårda för att jag gjort något fel eller misskött blöjorna eller något. Nu senast när jag hade stor blöjtvätt centrifugerade jag dem också mera än vanligt (på 1600 varv) och då blev de också lite mjukare men å andra sidan slits de ju mera då. Ibland torktumlar jag också, om det riktigt är blöjkris, men försöker undvika det så mycket jag kan.

Ha det bra!

Lulu
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 07 jan 2012, 13:13

Tvättnötter går bra att använda med vanliga harson, men använd dem inte med pocketblöjor! De täpper till fleecen i blöjorna så att de börjar läcka. Jag höll på att förstöra dotterns pocketblöjor fullständigt med tvättnötterna. Som tur var fick jag nog ordning på dem med hjälp av fairy, men jag aktar mig noga för vad jag tvättar tygisar med nuförtiden.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tygblöjor