Hur många blöjor?

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Hur många blöjor?

Oläst inläggav Mamma_12 » 13 jan 2012, 18:07

Jag väntar nu som bäst nummer 1, och jag har tänkt att jag sku satsa på att använda tygblöjor, den första tiden iallafall. Nu e min fråga den att hur många tygblöjor lönar det sig att ha? Så att man hinner tvätta o torka dem före nästa omgång, men ändå alltid har rena tillgängliga? :)
Mamma_12

Re: Hur många blöjor?

Oläst inläggav Sweetwillow » 13 jan 2012, 20:49

Det går i början ungefär ca 10 st per dag, och sen beror det ju på hurdana blöjor du tänkt dej och hur du har möjlighet att torka dem. Kanske en 15 st? Jag tycker skal+innerblöja var mest praktiskt de första månaderna. Lycka till! :tumme:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mamma_12 » 14 jan 2012, 10:03

Okej, men va bra, tack. :) Jag trodde re att vi sku behöva där kring en 25, heh :oops:
Nu för tillfället har vi ingen torktumlare, så då lönar det sig säkert att ha skal + innerblöja än att ha all-in-one blöja? Med tanke på torktiden..Eller.. :hm:
Mamma_12

Oläst inläggav ursula » 14 jan 2012, 12:38

Hmm.. Jag sku säga att din gissning på 25 nog är närmare sanningen, speciellt om du inte har/använder torktumlare. Då kan du tvätta fulla maskiner blöjor och blöjorna hinner torka på snöre innan de behövs igen. T.ex. på ruskovillas sidor rekommenderar de att man börjar med 24 vikblöjor + skal. Använder man yllebyxor som skal räcker 2-4 par, PUL-skal behöver man lika många som innerblöjor.
Vi började med 24 vikblöjor + 3 par yllebyxor om jag minns rätt och det fungerade bra. Det blev blöjbyk ungefär varannan dag med fulla maskiner blöjor. Visst går det med färre blöjor också, men åtminstone jag tycker det är skönt att inte behöva byka varje dag.
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav volapyk » 14 jan 2012, 14:44

Fast man behöver ju inte fylla maskinen med bara blöjor. Bebins tvätt vill man ju gärna tvätta i sextio, så vi fyllde upp maskinen med bebikläder utöver blöjorna. Och handdukar och tvättlappar (vi hade handduk som underlag på skötbordet, så då smutsas det ju en hel del sånt).
volapyk

Oläst inläggav ursula » 14 jan 2012, 18:00

^ så gjorde vi också, fyllde maskinen med allt bebibyk. Men eftersom ingen av våra bebin har varit nån spyttare och vi hittade passande blöjor så blev det faktisk obefintligt med klädbyk på en dag. Vet att andra byter flere omgångar per dag (mamman också...) och då är ju situationen en annan. :nicka:
Kanske det är ungefär så att med 15 klarar man sig bara man håller bra koll på läget, med 20 finns det lite buffert och med 25 kan man lugnt ha bykdag varannan dag eller mera sällan?
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 14 jan 2012, 21:53

Vi grejade det med ca 15 st. Då bykte vi kanske varjekväll, men med två andra barn så blev det nog ändå tillräckligt byk.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 14 jan 2012, 22:13

Vi hade inte alls särskilt många blöjor i början, och det gick bra det också, för som redan sagts, det blir ju en del tvätt hur som helst...Hade de som kom i vår egen mammalåda (-09, Imse Vimse 4 st och två PUL-skal) + ur syrrans mammalådor och en kompis`låda! (ekonomisk inledning på vår tygblöjekarriäre!! :tumme: ) Så hade vi en del harson, harso+skal är faktiskt också superbra åt både större och mindre barn! Harson torkar ju snabbt också. Vet inte hur många blöjor, men närmare 15 än 20 hur som helst!! Klarade oss bra med det, och fördelen med att inte genast köpa massor av blöjor var ju att vi kunde prova oss fram och köpa till vartefter!

Sen kan man ju ha engångsblöjor till hands och "skarva i" med dem om och när man är efter me tvätten... :nicka: tror man trivs bäst med tygblöjor om man tillåter sig själv att ta till engångs också när det behövs!!
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav volapyk » 15 jan 2012, 21:56

Håller med om det där med att använda engångs när det behövs/känns så. För många är det nog som för mig, det blir roligare och troligare att använda tygblöjor om man tillåter sig avvikelser. Vi har aldrig använt på natten, fast jag massor som gjort och klarat det utmärkt. Men en engångsblöja per dygn är ändå bättre än bara engångsdito. Samma sak med dålig i magen-perioder för äldre barn, eller första längre stunderna utanför hemmet med den nya bebin. Innan jag hade riktigt koll på hur länge en tygblöja räckte och hur det var att byta sån på allmän plats körde jag engångs. Men med tiden blir man modigare och vanare och sen går det av bara farten så att det behövs minimalt med engångs.
volapyk

Oläst inläggav lulu75 » 16 jan 2012, 12:31

Vi klarade oss länge med 12 tygblöjor (Ruskovillas vikblöjor och skal) men jag började successivt att använda dom. Med första barnet tyckte jag att det var viktigare att få andra saker att funka (som amning, lite sömn åt föräldrarna också =) och helt enkelt att vänja sig vid att vara mamma ) så jag tog ingen stress av att inte använda tygisar till 100% i början. Bara man använder en tygis per dag sparar man ju redan 365 vanliga blöjor/år!! Dessutom tyckte jag i början att de inte var helt pålitliga så jag vågade bara använda dem hemma då babyn var vaken men nu har jag blivit lite modigare :cool: =)

Nu när flickan är ett år och är i dagvård har vi 18 vikblöjor och 5 all-in-one och jag byker blöjor tillsammans med annan tvätt 2-3 gånger i veckan. Vi klarar oss på få blöjor då hon redan sedan en tid tillbaka går på pottan. Ja, dessutom använder vi engångsblöja till natten och jag har inget dåligt samvete för det.

Lycka till med bebisen och tygisarna!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamma_12 » 16 jan 2012, 21:02

Det är roligt att få höra hur andra har fixat det här med blöjvärlden :thx: nu som bäst har vi en hel del vikblöjor + 4 skal o en all- in-one, så jag tror att vi kör me det till att börja med och så skaffar man till sen ifall det behövs, o sen då man vet mera att vilken blöja som är bra och behändig att använda. Engångsblöjor kommer jag nog att inskaffa, just som att ha i reserv då man åker nånstans, och så kan det säkert vara kiva att ha engångsblöjorna som en liten trygghet tills man har blivit van med allt och fått vardagen att rulla igång. :clap: Det är många nya utmaningar som väntar bakom hörnet, men ändå en härlig upplevelse att snart vara en liten söt familj, hih. :love:
Mamma_12

Oläst inläggav borgbacken » 17 jan 2012, 09:17

Vi hade i början 6 st vikblöjor + skal, 6 st innerblöjor och resten körde vi med harson (och engångs om vi var på vift) + skal eller yllebyxa. Hade hamstrat massa imsewimseblöjor men de funkade inte alls på vår tvåa som kissade igenom dom på en halv timme.
Från typ 1 månads ålder började vi använda Fuzzi-pocketblöjor i storlek S (har 10 st), men dessa blev försmå illa kvickt. Sen fortsatte vi med Fuzzin storlek M (10 st), plus sammanlagt 8 innerblöjor + yllebyxa.

Så vi har nog inte nånsin behövt över 20 blöjor. Fast nu har vi ju i 5 månader snart haft två blöjbarn, så nu bykar vi blöjor mest hela tiden. Hellre gör jag dock det än släpar hem dem från butiken varje vecka, o så blir de ju så mycke skräp! Man behöver nog inte så jätte många i början. Köp 10-15 och skarva sedan i med harson och engångs, tills du hittar dom blöjorna som passar på er baby. Harson är jätte bra att skarva i med om man har alla andra i tvätten. Jag tyckte nästan vikblöja eller harso + skal var bäst på riktigt små babysar. Yllebyxor har varit bättre än skal sen när barnet blivit någon månad. Så, där var mina råd :wink: Lycka till med tygblöjandet och babyn!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 19 feb 2012, 08:59

borgbacken skrev:Från typ 1 månads ålder började vi använda Fuzzi-pocketblöjor i storlek S (har 10 st), men dessa blev försmå illa kvickt.

Det här är helt OT, men jag bara måste kommentera. Vi har Fuzzi S åt dottern. Hon har haft dem sen ganska liten, minns inte hur liten. Men hon har dem än och hon fyllde just två! Visst är hon en liten tvååring på knappa 11 kg, men ändå. Hon använder f.ö. också Fuzzi M.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor