Tygisar

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Tygisar

Oläst inläggav Vicke83 » 08 mar 2012, 12:32

Funderar på att övergå till tygblöjor men pojken är redan 1,8år så skulle vilja ha råd av mera erfarna! Har prövat Imse Vimse som kom med moderskapspaketet men de resulterade i att gossen var genom blöt:( så övergick till vanliga blöjor:(
Vicke83

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tygisar

Oläst inläggav Kileane » 08 mar 2012, 13:07

Vi testade också Imse Vimse som kom med mammalådan men vi tyckte inte de var bra - vår tjej var bara ca 1 månad då men blöjorna höll inte torrt...och sen blev de genast för små. Åt en sån stor pojke som din passar de nog inte alls! Däremot kanske du kan använda all-in-one blöjan som också borde ha kommit med? Vi fick en grönrutig av märket Kushies (tror jag) men vi kanske har en nyare mammalåda.

Annars tror jag nästan pocketblöjor i större storlek (L-XL) kunde vara något för er - de är snabba och smidiga att sätta på och ta av och det behövs väl om man samtidigt vill att barnet ska gå på pottan också! Finns oftast fina blöjor man kan köpa begagnade men som exempel är här en pocketblöja med inlägg från Myllymuksut:
Bild
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 08 mar 2012, 13:43

Vi började med pocket då SS var omkring 1,5 år. Före det hade vi engångsblöjor. Jag köpte Fuzzis M-storlek och med dem klarade vi oss tills hon var drygt 2 år, sen hade vi engångs några månader och nu är hon torr. Så har du tur kan du klara dig med samma storlek nu tills han är torr om du tar ganska stora. I pocketblöjorna får du nog in fyllning så att han hålls torr. Bambufrotté var min favorit som tillägg till de microfiberinlägg som kom med i blöjan.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vicke83 » 08 mar 2012, 14:07

Tack!! Pocketblöjan låter ju bra! Men den kan man köpa begagnad och så köper man nya inlägg eller?? :unsure:
Vicke83

Oläst inläggav Kileane » 08 mar 2012, 15:32

Vicke83 skrev:Tack!! Pocketblöjan låter ju bra! Men den kan man köpa begagnad och så köper man nya inlägg eller?? :unsure:

Det gör du precis som du vill :) Det finns ofta både blöjor och inlägg till salu. Kan ju låta äckligt, men faktiskt är det så att begagnade blöjor och inlägg många gånger är bättre, då de suger upp kisset bättre. Men det är förstås roligt att köpa nytt också :lipa: Man tvättar ju allt, både blöja och inlägg, så även om det kostar en slant i inköp blir det mycket billigare än att köpa engångsblöjor.

Vi använder allt möjligt som inlägg i våra pockets - microfiberinlägg, muksut egna inlägg, IKEA's små handdukar och vikisar/harsot - såna rutvävda blöjor som det också kom en packe av i mammalådan. Bambufrottéinlägg är en favorit också här men allt funkar bra! Man lägger i så tjockt inlägg som behövs, stora barn kissar ju mera än små.

Var någonstans i landet bor du om jag får fråga?
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav ursula » 08 mar 2012, 15:40

Var i landet bor du? I huvudstadsregionen kan man åtminstone få låna ett paket olika tygisar för nån vecka och testa vilka man gillar bäst. Kolla t.ex. Pääkaupunkiseudun vaippalainaamo
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 08 mar 2012, 16:17

Pocketblöjor är bra, vi har använt mest sådana med yllebyxor eller så sådana som har PUL-tyg på. Rekomenderar också att de har knäppen, tarraband var bäst när skrutten var liten men nu går han och river upp tarran hela tiden. Knäppena får han inte upp så lätt så på så sätt är de bättre.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vicke83 » 14 mar 2012, 15:09

Tack Så mycket för alla svar! Får bara börja testa nu:)
Vicke83

Oläst inläggav Vikke » 14 mar 2012, 20:36

Vi har köpt nästan alla blöjor begagnade och det har fungerat finfint. Jag har köpt några via huuto men de flesta har jag köpt via kestovaippainfos köp- och säljforum http://www.kestovaippainfo.fi/keskustel ... m.php?f=73

Tidigare hade vi innerblöja + skal men när flickan var kring ett år och två månader böt vi helt till pocketblöjor (av märket fuzzi). Det var i samband att hon började hos dagmamma och då är en pocketblöja enklare att använda då den påminner rätt så mycket om en engångsblöja.

Håller med att knäppen är bättre än tarrafastsättning, åtminstone för oss. Vår fröken river bara upp de med tarra.

Storleksmässigt har vi just bytt från storlek M till L på våra Fuzzin. Vår fröken är nu 1år 8mån och ca 11kg. Men man måste nästan prova sig fram på passlig modell och storlek. Vaippalainaamon finns på flera ställen i landet där man få låna olika modeller och testa sig fram till sin favorit.

Lycka till!
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Återgå till Tygblöjor