BumGenius och Ipanat AIO

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

BumGenius och Ipanat AIO

Oläst inläggav Ulrica » 12 maj 2012, 16:40

Hej,

väntar nu barn nr 2 och tänkte pröva på tygblöjor. Det är ju nog en liten (eller stor) djungel det här med tygblöjor men nu har jag hittat all-in-one tygisar som ska gå att använda under hela blöjtiden (Både BumGenius och Ipanat). Låter väldigt bra i mina öron och jag undrar nu om det finns någon som använt dessa och vill dela med sig av erfarenheten.
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Re: BumGenius och Ipanat AIO

Oläst inläggav Cupcake » 12 maj 2012, 19:08

Vi har inte använt precis de blöjor du nämner, däremot one-size av flera olika pocketblöjor. De är ju inte helt olika all-in-one. Våra barn har haft en bumgenius one-size pocketblöja. Den är en av våra allra bästa blöjor. Tyvärr blev det inte flera av just den sorten dels för att de är ganska dyra och dels för att vi började ha tillräckligt med blöjor då den blev köpt. Så jag vågar nog rekommendera bumgenius, tror nog att deras all-in-one också är bra. Däremot är jag lite lätt skeptisk till one-size. Hos oss har de funkat jättebra från ca 3 månaders ålder och blöjtiden ut. Men på riktigt små tycker jag att de inte funkar så bra, det blir lätt läckage kring benen. Det beror förstås på hurudan baby man har, våra har varit små från födseln, där runt 3 kg och annars också slanka. Kanske det funkar bättre med knubbiga bebisar. Med första barnet använde vi hursomhelst väldigt mycket harson + blöjskal ganska länge, med andra barnet använde vi dem till en början före pocketblöjorna började passa bättre. Kan varmt rekommendera imsevimses blöjskal som kom med mammalådan flera år, fast inte nu längre, tror jag. De kan man säkert fynda billigt på t.ex. huuto, då menar jag alltså helt nya. Harson är ju så att de blir bara bättre ju mer de används (tills de faller i bitar :-)). Jag skulle nog ha att sälja/skänka bort, men jag vet ju inte var du bor. Att posta lönar sig knappast.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 13 maj 2012, 12:32

Vi har också använt harson+blöjskal och det har varit super! :tummenupp: I början hade vi hemsydda blöjskal och sedan Bumgenius Flip blöjskal. Ruskovillas harson passar just och just i dom!

Har också Bumgenius AIO som jag skaffade då tösen skulle börja hos dagmamman, lite som inlärning åt dagmamman då hon inte var superförtjust i tygblöjeiden. Men jag är besviken på dom, tycker dom luktar genast då det kommer lite kiss i dom, men sugförmågan är nog bra trots att dom ser tunna ut. Nu har vi dom bara som reserv, lite synd nog då de ju är ganska dyra....
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 16 maj 2012, 09:42

Jag har använt i praktiken allt och efter att ha experimenterat i två år är jag fullständigt nöjd med Bumgenius 4.0 fickblöja. De sitter perfekt på både liten och stor och smalbenad och normalbenad. Lårens omkrets påverkar massor hur blöjan funkar.

Dessa börjar inte kännas fulla genast utan känns torra länge. Det ryms inte lika mycket som i en engångsblöja men mest av alla tyg- jag testat. Inläggen är bra och glider lätt in. Handen ryms bra in. Torkar snabbt då det inte är all in One.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Ulrica » 16 maj 2012, 12:19

Tack för tipsen och att ni delat med er av era erfarenheter. :thx:

Det lutar nog åt Bumgenius både AOIs och vanliga. Jag har kvar harson och Imsevimse blöjskal från mammalådan 2010 men är osäker på om antalet räcker till första tiden. Hur är det annars med blöjskalen, ska man räkna med att tvätta dem efter varje användning?

Cupcake, jag bor i Vasa.

Ulrica
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Oläst inläggav Vikke » 16 maj 2012, 13:17

Vi har några Bumgenious men jag gillade dem inte heller (mest för att vi har version 3.0 som har tarra). Det tog inte länge innan vår tös insåg att hon kunde öppna dem själv (speciellt på sommaren då vi inte hade byxor ovanpå) så vi har mest använt oss av fuzzi bunz som har knäppen. Dem har vi varit nöjda med fast vi har ju då varit tvungna att köpa i flera storlekar.

Insåg också ganska snabbt att AIO inte heller var vår grej för utan torktumlare tar de ganska länge att torka, fickblöjor torkar betydligt snabbare.

I början hade vi också skal + harso eller formsydd innerblöja. Vi tvättade inte skalen varje gång utan vid behov. Men det beror också på vilken typ av skal man har. Vi hade ett skal med trikåyta och laminerad insida som vi fick tvätta väldigt ofta då trikåytan sög åt sig fukt. Men resten tvättade vi i slutet av dagen/efter två dagar.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav Natasha » 17 maj 2012, 11:00

Finns med knappar också. Rekommenderar.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Solsken » 17 maj 2012, 20:12

Hejs,

Hur är det annars med blöjskalen, ska man räkna med att tvätta dem efter varje användning?

Vi använde harson + skal ca 3-4 månader med båda barnen. Skalen tvättade vi nog inte varje gång, förutom om det 'läckt' bajs på dem. Annors hade jag två skal som jag turvis bytte med (men hade alltså totalt 6 skal), och tvättade skalen sen ungefär efter 4:de/5:te användningen. Vi hade av ImseVismes eko-skal, och de håller inte riktigt på samma sätt som moderskapsförpackningens Soft-skal -> fick nog byta blöja minst var tredje timme, gärna varannan timme.

Som någon redan sade, det finns massor med Soft-skal till salu på huuto.net, för det mesta ganska billigt :-)
Jag skall också sätta mina ImseVimsen (skal & harson) till salu, måste bara fota dem först...
Bild Bild
Användarvisningsbild
Solsken
Silvermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor