Mina tygblöjs- och kackatips efter flera barn

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Mina tygblöjs- och kackatips efter flera barn

Oläst inläggav Natasha » 13 feb 2013, 19:08

Jag har nu tygblöjat två och nu har vi en enmånadsbebis som också får ha tygblöjor. Så kanske jag kan dela med mig av lite hur vi gör och gjort.

Jag har som viktigaste standardblöjor använt antingen fuzzi bunz av den äldre modellen (först s sen m eller petite. Ingen har kunnat använda L) eller bumgenius one-size 3.0 eller 4.0. Dessa har fungerat bäst då de inte läcker runt benen trots att mina haft smala lår. Myllymuksuts fickblöjor har läckt vid låren. Det viktiga är att fylla dom med ordentliga mikrofiberinlägg. Jag har köpt hundhandduk av mikrofiber från Clas Ohlsson. Och klippt till några mindre bitar som jag viker tredubbelt. Av fuzziinläggen har jag inbland använt tre på en gång. Men vanligast använder jag två.

Dessa blöjor håller tätt utåt och känns inte dyblöta mot kroppen och torkar snabbt och du kan själv variera hur mycket fyllning du sätter.

första tre veckorna har jag inte använt fickblöjor utan vikblöjor, sk harson. Dubbla har jag alltid haft. Och yllebyxor av sånt där garn som är otvinnat och då är ofärgat det man ska ha för de är mjuka. Garnet tovar sig.

Den första tiden har jag också använt formsydda blöjor men dubbla. Som inre använder jag nu imsevimse från mammalådan. Jag har sytt kardborrband i dom. Men under fliken sätter jag tilläggssug rainbow har i prisma och sen utanpå allt en tjockare formsydd blöja tex Igulee (prova Googla). Ovanpå detta antingen yllebyxor eller blöjskal. Just nu när dottern kissar mycket använder jag blöjskal.

Rispapper i! Och dom kan tvättas några gånger om det inte kommit kacka.

Vår baby kackar ca 50 gånger per vecka men bara en gång i veckan i blöjan. Vi tolkar varandra och resten kackar hon i golvsilen. Alla tre har vi gjort lika med. Mera om det i ett annat inlägg!
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Re: Mina tygblöjs- och kackatips efter flera barn

Oläst inläggav Natasha » 13 feb 2013, 19:11

Ursäkta lite slarvigt språk. Jag skriver med telefonen medan jag ammar ;)
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 13 feb 2013, 19:29

När jag ser fickblöjor som tex Myllymuksut förundras jag över att dom har så hopplöst tunna inlägg av dåligt material. Och imsevimseblöjorna var på tok för tunna redan andra dagen. Jag satte extrasug i dom genast men knappt det räckte ens första veckan. Och att bara ha en vikblöja räckte ingenstans trots att vi använde dom större, hundragrams. Dubbla fungerade någorlunda första veckorna.

Vår baby kissar oftast också i golvsilen när hon kackar. Kanske kissar hon 5 gånger i dygnet riktigt ordentligt och sen resten i blöjan. Blöja byter vi varannan till var tredje timme. Vi låter henne kacka vid varje blöjbyte.

På natten använder vi endast engångsblöjor. Det sparar nerverna. Och gör hela tygblöjsgrejen rolig.

Dessutom är det roligt att praktiskt taget aldrig behöva tvätta kackarumpor. Speciellt sen när det kommer fast föda in i bilden och därmed riktig kacka.

Vid två månader har vi gått över från golvsil till potta. Vi sitter bakom och håller i naturligtvis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wilmina » 14 feb 2013, 13:42

Bra tips Natasha, hoppas jag inte mera behöver dem ;) (två år i ett kör med spädisar gör att jag nu glädjer mig åt ett uppehåll. Kanske sen nångång?!).

Men tänkte tillägga en grej: vårt andra barn sov jätteoroligt i början, kackade alltid mitt i natten när han ammades, så fick man byta och åter amma...En nattlig amning med allt bytase mitt i natten tog 1-1,5h. Så jag började att hålla honom över lavoaren på kvällen, typ 21-22-tiden när jag hoppades få honom och sova ;) (till en början alltså inte pga att han signalerade att han behövde kacka) och efter att han redan ätit en god stund. Ibland kunde det ta tom 10min men han började kacka, vilket gjorde att han faktiskt kom snabbare till ro på kvällen, och nattamningarna började ta 20-30min (ökade inte avsevärt i frekvens heller). Och han blev van vid detta, och kackan kom snabbare ganska fort.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 14 feb 2013, 21:42

Våra har slutat kacka på natten efter en månad ungefär. Första flickan började jag prova kacka med över golvsilen när hon var två och en halv vecka gammal. Jag läste vid rådgivningen om en som gjorde så och tänkte för mig själv vilket tok orkar nu med sånt där. Så kom jag hem och skulle byta blöja. Och på skoj prövade jag sätta mig på en pall vid golvsilen. Bredbent och höll babyn med ena handen under knävecken och andra under armarna över bröstet på henne. Och nästan omedelbart pruttade hon ljudligt och det kom en dusch av babykacka. Jag skrattade högt och blev mycket förtjust. Sen gjorde jag så varje blöjbyte. Jag insåg snabbt att hon skulle kacka genast hon vaknade, innan hon ville ha bröstet.

Med mellansyster började jag med detta när hon var 4 dagar. Dvs när vi kom hem från bb. Med yngsta började jag redan på bb men fick det att fungera från dag två eller tre.

Hur jag riktigt skötte nattkackandet med dom två äldre minns jag inte riktigt. Men jag tror jag inte gick upp för att kacka med dom utan tvättade sen dom kackat. Men nu med yngsta har jag gått upp. Nu verkar hon klara 8 timmar utan att kacka. Så det blir en gång på natten. Antingen i början eller slutet av natten men som sagt 8 timmar utan att gå upp. Jag sover ändå längre för jag ammar ju under dom timmarna ett otal gånger.

Med yngsta gör jag nu så att jag ibland låter henne amma förrätten och sen kackar vi och sen blir det huvudrätt och så kanske hon tittar sig omkring lite eller sover ett par minuter innan det är dags för efterrätten :) Med dom äldre skulle det inte gått att amma innan dom fått kacka. Men yngsta verkar ha lite annat system. Men jag märker nog sen när hon vill sluta med förrätten och fara och kacka.

Oftast kommer fyra skott och sen kiss.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LillaMamman » 17 feb 2013, 19:58

Hejsan, måste delta i den här diskussionen. Min dotter, 9 mån, har nu nästan enbart kackat på pottan eller WCn i cirka 3 månader. När jag ser på henne att nu är det dags, sätter jag henne på pottan och hon kackar nöjt på den, ifall vi är någonstans och hon är tvungen att kacka i blöjan blir det svårt. Så understöder verkligen att låta barnen kacka utan blöja, för oss började det av misstag vid 4 mån och sedan har det bara fortsatt.

Jag har använt tygblöjor från början med henne, det sista halvåret även på natten och på tre månader har vi inte haft en engångsblöja hemma, vi behöver dem inte helt enkelt. För oss räckte flanelletten bra till en början, men de blir ganska snabbt små, harson använde vi inte så mycket men nog inneblöjor med yllebyxa. Det absolut bästa för en lite bebis, pocketblöjorna fungerar först senare då de fått lite massa runt låren. Googla Ruskovilla och du hittar helt underbara produkter för den nyfödda. Nu vid 9 mån använder vi inneblöja+yllebyxa till natten och dagtid mest pocketblöjor av olika märken. MEN... Bumgenius och Fuzzi har inte hört till favoriterna pga av materialet, fleece och polyestermokka, jag använder hellre bambufrotee eller coolmax. Och det finns otroligt många och bra inhemska tygblöjstillverkare, många fler än Myllymuksut, som är bekant från moderskapsförpackningen. (För oss fungerar nog de också bra) Men jag rekommenderar att bekanta sig med t.ex. Nalle, Onnikas, Neppula, Hahtuvahullu, Ronja ja Roope, Pompy.... listan kan göras oändligt lång. Vill man testa olika alternativ kan det vara bra att låna en sats för två veckor från kestovaippalainaamo som finns på olika orter. Imse Vimse AIOn som fanns i 2011-2012 förpackningen är bra från c. 5 kilo, otroligt enkel och bra sugförmåga.

Det andra MEN gäller mikrofibersugen som jag avskyr, speciellt för att de torkar ut huden när man handskas med tvätten, jag föredrar t.ex. frotté, bambu, hampa, bomullssug. Ett annat problem med mikrofibern är att den med tiden förlorar sin sugförmåga och dessutom avger den också vätska lika snabbt som den suger upp, t.ex. då barnet lär sig sitta. Då är det bättre att sätta ett annat, t.ex. bomull eller bambusug under mikrofibern som håller vätskan bättre. Jag tror inte heller man skall använda tyger som inte är testade för just det ändamålet, t.ex. mikrofibertvättdukar som sug, de kan innehålla färger eller kemikalier som inte är bra för barnen, bättre är att ta en gammal urtvättad froteehandduk och göra sug av den, fungerar mycket bra.

Till sist vill jag tipsa om att det på Facebook finns många väldigt bra (finska) grupper om tygblöjor, köp&sälj och mycket diskussion.
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 19 feb 2013, 21:36

Just nu har jag använt One size fickblöjor som är tillverkade av en liten finsk firma, tirsokas. Som fyllning använder jag tre babyinlägg av mikrofiber från bumgenious. Ovanpå satte jag för säkerhets skull ännu hemstickade yllebyxor då bebin som nämdes ännu har smala ben.

Våra kissar otroliga mängder så natttygisar är en omöjlighet.

Jag har också bambufrotte som sug. Man kan på nätet köpa en bit och klippa till mindre bitar som man viker tredubbelt. Det räknar jag sen som ett suginlägg. Och sen behöver jag ett eller två till. Så ofta sätter jag både en duk bambu och en vikt duk mikrofiberhandduk.

Bomull eller sånt skulle aldrig funka för oss. Nu med dubbla formsydda blöjor är hon helt plaskvåt på två timmar. Även fast formsydda har innertilläggssug. Så därför fungerar fickblöjor allra bäst för oss.

Kan tillägga att fröken är 6 veckor nu.

Jag hade själv turen att få låna flera kassar med fina tygblöjor. Och farmor har stickat yllebyxor. Så vi har kunnat experimentera massor. Men med mina inlägg vill jag visa att man kan prova utan att behöva lära sig allt möjligt om bambu hit och dit ;) och dessutom kan man använda engångsblöjor på natten. Det är inget krav att man använder tygblöjor heltid.

Vi har tidvis använt tygblöjor på natten men fått ge upp trots att jag använt alla konster ;)

Och jag instämmer i att det finns väldigt många inhemska tygblöjstillverkare. Man blir riktigt till sig av alla snygga blöjor som finns. Och nybörjarhyrespaketet är ett jättebra tips som det Lönar sig ta till sig!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 21 feb 2013, 11:49

Apropå mikrofiber och torra händer. Det är skillnad på olika mikrofiberdukar man kan komma över. Dom trasor vi har hemma är hemska. Fastnar i fingrarna. Men just bumgeniusinlägg och Clas Ohlssons hundhanddukar gör inte det. Dom är glattare och känns bra att hantera. Fördelen med mikrofiberinlägg är att dom är så smidiga. Man kan ha tjocka lager utan att det blir en styv packe.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav kalaspuffen » 22 feb 2013, 21:00

Jag tror jag måste läsa igenom den här tråden en gång till i något skede... det var så mycket info att en nybörjare som jag blir alldeles vimsig :P
Vi använder också tygblöjor, men bara dagtid... Vår baby tycks inte kissa så stora mängder på natten, så med engångsblöjor behöver vi inte byta alls (om det inte kommit lite fastare material än kiss :blink: ). Hittills har det räckt bra med en formsydd imse vimse med en ytterblöja/blöjskal över, men jag märker att vi får byta oftare dagtid (han är 5 veckor idag), men ni menar alltså att man kan ha två formsydda på varandra? Jag har också av rainbows extrasug att ta till.. och massvis med vikisar som säkert också funkar som extrainlägg.
Jag har två fuzzi bunz, men jag har bara använt dem en gång, för de läckte igenom direkt... men kanske jag borde ha flera inlägg än ett? Sen har jag också en rainbow-blöja som är mjuk och skön, men som läcker igenom! Vad gör jag med den? mera inlägg??
Nu får ni mer erfarna hjälpa mig ;)
kalaspuffen
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 23 feb 2013, 09:18

Rainboxwblöja har jag också. Men räkna att du måste ha blöjskal och extra fyllning. Den är inte med vätskebarriär fast så påstås.

Imsevimseformsydda använder jag bara som inre extrafyllning och en mycket rejälare formsydd av annat märke och material utanpå. Imsevimse räckte bara första dygnet åt oss.

Utanpå det hela sen vätskebarriär förstås. I form av skal eller yllebyxor.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 23 feb 2013, 09:22

Jag tycker det är tråkigt att mammalådan haft Imsevimse som inte räcker någonstans. Nybörjare tror det är en sån man ska ha och ger upp när det bara plaskar.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Tygblöjor