Tygblöjan skaver mot babyns mage

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Tygblöjan skaver mot babyns mage

Oläst inläggav ingrid87 » 27 jan 2014, 10:11

Jag köpte nyligen några begagnade myllymuksut fickblöjor med tarraknäppning (5-10 kg). Det är i riktigt bra skick och passar bra på vår smala kille. Tyvärr så vet jag inte om vi kommer att fortsätta använda dem eftersom jag tycker att de blir alldeles för stela och hårda i midjan då tarrorna är så breda. Sonen ligger ofta och leker med sina fötter och sätter tårna i munnen, men då han får en sån här blöja på sig så ligger han mest bara raklång på golvet och leker mest bara med händerna. Det känns ju inte så roligt att sätta på en blöja som hindrar honom från att röra på sig. Har någon annan samma erfarenhet eller är det jag som sätter på dem på fel sätt?
ingrid87
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tygblöjan skaver mot babyns mage

Oläst inläggav borgbacken » 27 jan 2014, 10:16

Kan hända att det är tarrorna som är så styga ännu att det blir för stelt fram på, har själv inte använt myllymuksut så kan inte säga hur de blir i användningen. Kanske kunde du testa tygblöjor med knäppen?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ingrid87 » 27 jan 2014, 10:31

Vi har några fuzzin, babyidea och några hemsydda med knäppen och de fungerar bra. Har lite funderat på att sälja vidare muksut blöjorna. Brukar tarrorna mjukna i i tvätten? De här är ju begagnade så de har ju blivit tvättade en del redan.
ingrid87
Silvermedlem

Oläst inläggav Vikke » 27 jan 2014, 18:13

Tarrorna mjuknar sällan i tvätten. Sälj inte bort blöjorna riktigt ännu. Det kan hända att problemet löser sig bara babyn växer och blöjan sitter lite längre ner.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav borgbacken » 27 jan 2014, 21:49

Nog mjuknar dom tarrorna en del från att vara nya, beror lite på hurudant tyg och hur tjockt det är, det är väl lite olika. Vi har haft bara några med tarror, dessa var nya och av märket ronja&roope och tarrorna mjuknade massor! Sen har vi tex en skalblöja (som blev rätt lite använd) med tarra som var riktigt grovt.

Kan hända det blir bättre med myllymuksut då pojken växer, som vikke skrev. Använd blöjor som sitter bra under tiden. Sen är ju alla barn lite olika, vissa blöjor passar inte alls på vissa barn, medan en annan modell kan vara som gjord för en :)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav drakmamma » 04 feb 2014, 21:19

Jag slutade använda tygblöjor med tarror då vår pojke började sitta o röra på sig, just för att tarrorna började skava då, och jag prövade olika märken också, men inget tycktes funka (däremot var de hur bra som helst tidigare, så nog är det ju säkert väldigt individuellt). Sedan började jag använda bara tygblöjor med knäppen o dom har funkat bra, dom hålls ju också bättre fast tycker jag.
drakmamma

Återgå till Tygblöjor