röda, torra fläckar

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

röda, torra fläckar

Oläst inläggav fjings » 08 maj 2014, 12:13

Hej! Känner att jag är ny på området, och orkar nu inte kolla igenom alla gamla trådar...
min lilla flickbebis, tja snart 6 månader, har jag använt tygblöjor ganska flitigt på. Hade uppehåll nu en vecka då hon fick rotavaccin, och nu då hon haft tygblöja ett par dagar har hon väldigt röda torra fläckar på mage, men också "vid snippan". Använder imses skal (tror jag) med muksu inlägg i - alltså såna man viker 3-4 ggr och lägger i blöjan. Har också muksu blöjor, men har inte använt dom lika ofta då det ofta inte håller torrt vid benen.
Har jag för små blöjor åt henne? Hon har ganska tjocka lår...Tvättar fel? (använder minirisk color) Eller borde jag försöka med yllebyxor? har bara inte vågat göra det, då jag inte har koll på hur det ska göras, och va säker att det inte läcker igenom... har nu också börjat ha rispapper i då hon börjat få smakportioner och kakkar lite fastare än tidigare....
Om nån har nån teori om hur jag ska använda tygblöjor utan att hon blir torr och röd så tas tips gärna emot!
fjings

Re: röda, torra fläckar

Oläst inläggav Vikke » 08 maj 2014, 18:43

Det som jag nu såhär direkt kommer på är att kan det vara tarrorna som förorsakar röda fläckar på magen? Imse Vimses skal har ganska stora tarror så kolla att de inte skaver mot huden. Vid 6mån börjar ju bebisen vara mer rörlig så då kan det ju lätt börja skava. Det är "krokdelen" dom i så fall skaver mot magen och då blir det rött, torrt och rispigt. (talar av egen erfarenhet).
Snippan kan ju bli torr och irriterad om den blir mot fukigt en längre stund, vissa är känsligare än andra. Har du prövat att ha något material mot huden som inte känns vått (coolmax, mikrofleece, polyestermocca,...)?

Sen kan man ju vara överkänslig mot vissa tvättmedel. Har du testat byta? Eller köra en extra sköljning när du tvättar om det blir rester kvar av tvättmedlet? Flytande tvättmedel sköljs bättre ut än pulver.

Hoppas något av detta hjälper!
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Re: röda, torra fläckar

Oläst inläggav fjings » 10 maj 2014, 08:15

tacktack för svaret!! ska försöka hålla mej till de muksublöjor jag har nu, och se om det blir bättre! fast såg (på de som det finns lappar) att de är av bambu de flesta, så ska försöka få tag på nå blöjor i annat material som int känns så våta...:) Så borde jag hitta en storlek större blöjor också, känns nog små de jag har...
fjings

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tygblöjor