Avkalkning av diskmaskin - fråga.

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Avkalkning av diskmaskin - fråga.

Oläst inläggav Gäst » 17 feb 2005, 09:05

Kalkade just av vår kaffekokare enligt Marthaförbundets metod:

1 kopp vatten+1 kopp ättika, låt rinna genom kokaren.
Upprepa med enbart vatten två gånger.

Undrar om man kan använda ättika även när man kalkar av diskmaskinen? :roll:
Torka av alla kanter och gummilister och sen hälla lite i diskmedelsfacket och köra ett program??.
Har hittills köpt dyra avkalkningsmedel och kalkat av maskinen några gånger/år ( tror det i bruksanvisningen stod en gång/månad,så ofta har det inte blivit :? ) Tänkte att med ättika skulle man komma billigare undan.

Brukar ni kalka av tvättmaskinerna nångång? (Det har vi faktiskt aldrig gjort :oops: ).
Ättika då också??
Använder nån citronsyra i städningen? Hur och till vilka ändamål.

(Tänker börja spara in på kemikalieutgifterna :wink: )
Gäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Kissemiss » 17 feb 2005, 12:32

Jag brukar kalka av vår tvättmaskin med citronsyra. En halv påse från apoteket och så tvätta ett vanligt program i 90 grader. Gör det ett par-tre gånger i året. Fungerar utmärkt! :D Någon diskmaskin har vi inte än (men snart :!: ), men månne det inte skulle gå på samma sätt :?:

Ättika brukar jag använda till kaffekokaren, men då brukar jag koka hela pannan, hälften ättika och hälften vatten. Varför vet jag inte riktigt? :roll:
Kissemiss

Oläst inläggav Lysmasken » 17 feb 2005, 18:11

Är det förresten någon som kommer ihåg hur man ska göra när man vill avkalka en vattenkokare? Minns att det stod i bruksanvisningen, men hittar den inte.. Ska man ha lösningen o verka, i såfall hur länge?
Jag minns att man åtminstone inte ska koka själva ättikan (det kan väl koka över tror jag), mest undrar jag nu på hur mycket ättika i förh. till vatten?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Gäst » 18 feb 2005, 10:56

Jag minns inte exakt hur mycket ättika man sku ha till vattenkokaren, men har för mig att det kanske sku vara en halv flaska. Jo, och koka det ska man inte, det har jag lärt mig av erfarenhet. :lol:
Mna ska alltså koka vattnet och sen hälla i ättika så att kokaren sedan är full. Sen ska det stå över natten och så putsar man upp den följande dag.
Gäst

Oläst inläggav Tant gredelin » 18 feb 2005, 14:08

Jag har bara avkalkat kaffebryggaren. Kanske en gång på 1½ år. Då har jag använt Melittas Bio-avkalkning (flytande). Tvättmaskinen har vi haft i snart 6 år och kanske 3 gånger har jag kört maskinen på 90 grader utan kläder men med tvättpulver. Borde nog göra allt detta oftare :oops:
Diskmaskinen har jag inte avkalkat på något sätt, bara rengjort silen.
Ska nog köpa citronsyra och avkalka tvättmaskinen, känner mig lite slarvig nu!
FRÅGA: Använder ni salt (spec.salt) i diskmaskinens saltbehållare??? Jag vet ej var man kan köpa detta salt, och har bara använt spolglans och tvättabletten förstås.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 18 feb 2005, 14:47

NinaS skrev:FRÅGA: Använder ni salt (spec.salt) i diskmaskinens saltbehållare??? Jag vet ej var man kan köpa detta salt, och har bara använt spolglans och tvättabletten förstås.

Min brorsa upptäckte efter att ha använt salt några veckor att det blev rostfläckar på besticken! Och det var inte fråga om endast billiga bestick utan även Hackmans knivar. Så nu var han av den åsikten att han skulle sluta med det och köpte nya bestick :?
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav gäst » 18 feb 2005, 15:27

När vi köpte vår diskmaskin och tvättmaskin så kom det med ett test där man kunde mäta sitt vattens hårdhet. Utgående från det skulle man räkna ut hur mycket tvättpulver man behöver i tvättmaskinen och om man behöver salt i diskmaskinen. Kommer inte ihåg vad vårt resultat var, men kom fram till att vi klarar med ganska lite tvättpulver och att ingen salt behövs, det lär ska vara vanligast i Finland, sa det på butiken där vi köpte maskinerna.
Har alltså aldrig haft nån salt o bra har det fungerat.
gäst

salt

Oläst inläggav k mamma » 18 feb 2005, 16:26

Har aldrig ens hört att man ska ha salt i maskinen. Varför ska man ha det? Hos oss rostar Hackmans knivar även utan salt!
k mamma

Re: salt

Oläst inläggav Peter Karlberg » 23 okt 2005, 00:19

k mamma skrev:Har aldrig ens hört att man ska ha salt i maskinen. Varför ska man ha det? Hos oss rostar Hackmans knivar även utan salt!

Saltet tar bort/förhindrar kalkavlagringar i maskinen.
Peter Karlberg

Oläst inläggav Lysmasken » 23 okt 2005, 11:59

Jo, men som någon redan sade så behövs det sällan i Finland. Det tycker jag att försäljarna borde informera om! Inte ens i Pargas (om man alltså är ansluten till det kommunala vattnet) behöver man salt. Det sägs att vi har hårt vatten i Pargas, men så är det inte. Om jag minns rätt så har vi 5 dH (är det rätt enhet?) och det räknas till mjukt!
Om man har egen brunn är det ju värt att ta reda på hårdheten.
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Mellie » 23 okt 2005, 15:10

I hela Norden är vattnet mjukt och ju längre söderut i Europa man kommer desto hårdare blir det, sådär generellt i alla fall. Jag har varken avkalkat diskmaskin eller tvättmaskin och nog tvättat med dem i flera år. Känner mig lite slarvig nu :?
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav netta » 24 okt 2005, 08:42

Jag har några gånger köpt diskmaskinsrengöring (finns där de har diskmedel) enkom medel för att rengöra diskmaskinen med. Bara att sätt in burken i diskmaskinen och diska som vanligt.
Man ska torka av lister och kanter med en trasa innan. Jag tycker att det har fungerat effektivt i våran när jag använt.
Pojke f. feb. -96, pojke f. dec. -99, pojke f. jan. -06.
netta

Oläst inläggav snöflingan » 26 okt 2005, 10:37

Jag har använt "köpis" diskmaskinsrengöring, lätt och effektivt, men går det lika bra med ättika skulle jag använda det istället.
Vi har vanligt grovsalt i vår diskmaskin, det har fungerat hittills.
snöflingan

Oläst inläggav Gäst » 06 nov 2005, 13:29

Jesse skrev:Är det förresten någon som kommer ihåg hur man ska göra när man vill avkalka en vattenkokare? Minns att det stod i bruksanvisningen, men hittar den inte.. Ska man ha lösningen o verka, i såfall hur länge?
Jag minns att man åtminstone inte ska koka själva ättikan (det kan väl koka över tror jag), mest undrar jag nu på hur mycket ättika i förh. till vatten?
Gäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Ordet är fritt!