Accessoarer

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Accessoarer

Oläst inläggav Florence » 08 apr 2010, 14:46

Svårt ord :) men ännu svårare ämne. För mig! :ledsen: Kan nån hjälpa mig? Jag skulle vilja lära mig att använda accessoarer men jag kan inte! Jag menar halsband, scarfer, bälten, armband. Broscher, kanske t.o.m något matchande i håret. Allt som läggs utanpå "baskläderna". Jag kan så beundra en del bekanta som piffar upp sig med matchande accessoarer!

Jag har börjat gilla att klä mig någorlunda snyggt först för några år sedan, och anser mig ha "helt OK" smak. Jag tror jag kan kombinera färger också, och jag har en del favoritfärger. Men accessoarerna, de är liksom ett okänt landskap för mig.

Jag var på ett "stilföredrag" för ca ett år sedan, och där lärde jag mig att accessoarer är jätteviktiga t.o.m för trovärdheten på jobbet. Nå - oberoende om det stämmer eller inte (vilket jag iofs nog tror på) så vill jag lära mig det här. Det enda jag lyckades ta till mig direkt var regeln att alltid ha bälte med jeans. Har nu alltså alltid bälte med jeans, och matchar bälte med skor (enkelt, för jag har bara bruna skor och bälten).

Men hur lär jag mig resten? Var börjar jag? Har typ aldrig köpt ett halsband! :w00t:
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Accessoarer

Oläst inläggav *Älvan* » 08 apr 2010, 14:50

Sorry men måste kommentera att jag avskyr bälte med jeans samt scarfer. :bla: (men jag har väl 0-koll på stil, går glad med färgranna, omatchande kläder.. :mrgreen: )
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 08 apr 2010, 16:26

Jag är nog också ganska dålig på att använda accessoarer. Har några scarfer som åker på ibland då jag tycker de passar, några kortare halsband (typ en tjockare "kedja" i silver, eller Kalevala koru i brons). Har också ett kortare "pärl"halsband av märket VÅGA och ett längre av samma märke. Dem tar jag då jag tycker de passar. Ett par armband är i bruk och ett par broscher sitter ständigt fast på ett par kavajer :lol: Ungefär så. Örhängen tar jag enligt humör och lite så de stil- och färgmatchar vad jag har på mig...

Mitt råd är att skaffa sånt du gillar, såna färger du trivs i och som passar dig. Scarfer kan säkert gärna vara i mer granna/klara färger än man annars har på sig och vad gäller smycken så måste man nog liksom hitta sin stil :hm: Men som sagt så är jag ingen guru på detta så du får säkert bättre tips av nån mer modemedveten! :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Anouk » 08 apr 2010, 16:55

Hmm... det är jättesvårt att ge allmänna tips, accessoarer är så grymt personligt. Dvs. hur mycket, vilken stil osv beror så mycket på personen och stilen i övrigt.

Men man kan utgå från t.ex. kroppsbyggnaden; små smycken kan se puttifnuttiga ut på en stor person, medan stora kommer mer till sin rätt än på en liten och späd, och vice versa. Lite samma sak med småmönstrat/stormönstrat. Om man är späd i överkroppen kan det funka bra med scarfer som ger volym, kortare/snävare halsband funkar speciellt bra om man har lång hals / annars är långsmal, medan en rundare överkropp passar ihop med scarfer och smycken som hänger längre/rakare. I övrigt kan man ju använda accessoarer i syfte att dra uppmärksamheten till ett ställe som man vill framhäva (och bort från ställen man inte vill framhäva).

Likaså kan man ju trixa bra med färgerna på accessoarer. Ser man t.ex. blek ut i en vit skorta ändrar intrycket mycket om man tar en scarf eller ett halssmycke i en färg som passar bättre , t.ex. som matchar bra med ens ögon- eller hårfärg.
Användarvisningsbild
Anouk
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Florence » 08 apr 2010, 17:19

Tack för tipsen hittills! Tänkte beskriva mig lite, om nån blir hugad att ge ännu mer detaljerade tips!
Jag är höst till färgen, har mörkbrunt hår med lite gyllene i. Är liten och smal, storlek 34-36 och 164 cm lång. Som basfärg har jag brun, oftast mörkbrun, och jag äger inga svarta skor eller andra plagg. Blå jeans har jag däremot nog. Jag gillar färger, så jag kombinerar mina basfärger med andra klara färger som finns att få. På min blogg (länk i signaturen) finns också en suddig bild av mig.

En orsak till att jag frågar om hjälp är att jag ska på en bjudning i övermorgon, och har en nätt lila blus i ganska klassisk blusmodell som är ganska öppen framtill också, men jag känner mig urtråkig om jag går bara i en enkel blus utan accessoarer... för de andra som kommer är just såna som verkligen vet hur man ser snygg ut med både chic och bra smak!

Scarfer är jag helt borta med - jag vet inte ens hur de ska knytas! Och jo - jag borde säkert försöka hitta min egen stil, men just det där med smycken är såå svårt då det finns typ 7500 att välja mellan redan i en enda butik.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 08 apr 2010, 17:29

Bälte hör nog till i jeans :nicka:

"Färggranna scarfer" skriker nog idag TANT!!! Scarferna nu är ganska jordnära i tonerna (finns säkert hysteriskt gula och oranga nu passligt till våren :roll: ) och passar till dom flesta tonerna på kläderna.

Nu är det inne med många halsband och armband och dom behöver inte heller matcha varandra. Är man däremot ingen halsbands- och armbandsmänska kan man säkert lätt känna sej som en liten julgran och känner man sej som en julgran är man inte bekväm med sitt pynt och det i sin tur syns.
Våga, Snö of sweden, Pearls for girls mm har fina smycken som är precis rätt nu. Köp dej ett enkelt, kort halsband med naturvita sötvattenpärlor för det kan du ha till i princip allt och så några till med metallfärgade pärlor/hängen i olika längder (el åtminstone ett till som är längre, typ som slutar mellan brösten) så kan du ha dom tillsammans. Samma stil finns på armband du kan köpa och ha tillsammans, eller fast bara armband el bara halsband.

Skulle jag vara du skulle jag oxå satsa på att hitta ett fint halsband och armband i trä.

Hur är det med klocka? Använder du det? Det finns massor med klockor som säjer olika saker åt omgivningen. Inte för att jag ens kan tänka mej att du skulle köpa en klocka med bling-bling, men undvik det för dom är sällan smakfulla.

/Hälsar Miko med sina grova, silverfärgade smycken som undviker pynt för det gör mej obekväm (om jag inte är ute och festar, då åker stora örhängen och flera halsband på) :wink:
Miko

Oläst inläggav Muminmage » 08 apr 2010, 18:54

^Jag tycker inte att alla färggranna scarfer skriker tant, utan det finns ungdomliga också. Men det är svårt att säga vad som är vad utan att se scarferna - jag tycker man liksom ser på stilen att det där är en tantscarf och det där är inte (precis som man ser det med t.ex. en jacka eller liknande).

Silversmycke eller vitt smycke (t.ex. nåt i Våga) skulle säkert passa bra till en lila blus.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 08 apr 2010, 19:03

^Du har så rätt :nicka:
Miko

Oläst inläggav majmamma » 08 apr 2010, 19:41

Jag är också usel på accessoarer och smycken. Nu som hemmamamma har jag dessutom sällan tillfälle att använda smycken. När man vill vara riktigt fin är det skoj med vackra smycken, så jag använder dem som jag fått av min man. Har märkt att jag nuförtiden är helt totalt ointresserad av att köpa saker och ting åt mig själv... Jag borde ha en personal shopper som skulle förnya min garderob, köpa accessoarer och smycken och annat som jag behöver eller inte behöver :) Så jag tar gärna emot tips jag med :)
majmamma
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mammatrollet » 08 apr 2010, 20:14

Några ord om scarfer: man lär sig att använda scarfer genom att -- använda scarfer. :nicka: Man ska bara modigt börja fast man skulle känna sig osäker i början.

Min långa kärlekshistoria med scarfer började av tvång: jag hade under studietiden en sommarjobb där uniformen inkluderade en scarf. Hade aldrig använt förr och var så gott som skräckslagen av tanken. Men det fanns inget alternativt så på med scarfen bara, varje dag. Äldre kollegor lärde mig femtioelva sätt att knyta scarfer och jag är evigt tacksam. Vet inte något annat sätt att göra det än "hands on". Så nästa gång du ser en väninna bära en snygg scarf, be henne att visa dig hur den är knuten.

Scarfer har blivit en viktig del av min garderob och skulle inte mera kunna tänka mig att leva utan. 'De är så lätta, nyttiga, härliga!

Man kan börja med en klassisk scarf (typ Hermès), en långsmal en och en som man helt enkelt blir förtjust i pga färgen/materialen/vad som helst.
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Howahkan » 08 apr 2010, 20:42

Då man klätt sig färdigt så ska man snurra framför spegel och det som stör i ögonblicket då man tittar i spegeln först så
ska man ta bort eller byta ut. Men är du nöjd med det du ser så är allt bra.
Bild
Tös -00 Kille -02 Tös -06 Kille -09
Howahkan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav isis » 08 apr 2010, 21:08

Jag vet ingenting om accessoirer men jag använder glatt och ofta scarfar i olika färger. Just nu är jag inne i en ljusröd-violett period. Jag diggar mjuka scarfar, kanske också lite fluffiga eller skrynkliga, absolut inga släta sidenhistorier med hästfigurer eller kedjor på! :scared:
Om du är liten och ser ut som Anna-Liisa Tilus så kan du säkert ha både rena, enkla silversmycken och stora koliga afrikansinspirerade träsmycken i rött och brunt. Beror ju förstås på vad du har på dig. En rolig detalj är alltid uppiggande, inte behöver allt vara så satans elegant alltid.

Förresten: Flo food var en fin blogg! :thx: Inte är det händelsevis jag som ursprungligen kallade dig för Flo?
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 08 apr 2010, 21:58

Tack för fina idéer fortsättningsvis!
isis skrev:Förresten: Flo food var en fin blogg! :thx: Inte är det händelsevis jag som ursprungligen kallade dig för Flo?

Tack! Jo, visst var det du, isis. Min tur att tacka: Tack Isis! :thx: Namnet har visat sig fastna bra i folks minne. Enda nackdelen är att man inte hittar Flo Food på google, för det finns så himla mycket andra Flo i världen än jag. Men bra tycks folk hitta fram ändå.
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kulta » 09 apr 2010, 06:59

Inga allmäna tips, men om du letar efter lite annorlunda (och ganska dyra) accessoarer, så www.gtie.fi
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 09 apr 2010, 08:59

Inte behöver man väl ens alltid knyta en scarf? :hm: Kan man inte bara ha den hängande, alternativ lite virad/slängd runt halsen? Beror ju på längden och materialet på scarfen. Men som isis så skyr jag de där sidenscarferna med hästar och betsel på :lol: De var kanske pop på 80-talet?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Återgå till Ordet är fritt!