Var går gränserna när de gäller att börja skola i Borgå

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Var går gränserna när de gäller att börja skola i Borgå

Oläst inläggav Malin E » 11 jul 2011, 09:09

Blev lite lång rubrik om Moddisarna hittar en kortare men beskrivande rubrik så får man ändra den :nicka: .

Vi sitter nu här å funderar på skol alternativ i Borgå, Vi skulle nu då villa bo i Estbacka, Gammelbacka, Lövhamars trakterna men har inte hittat nån lämplig bostad ännu. Vi kommer nu att hyra till att börja med och sedan ant. köpa en bostad/hus.
1. Men hur e de om vi h´nu int fr bostad där vi skulle vilja bo utan måste bo inne i stan eller kan man ansöka om att få börja i den skola man vill eller måste man hålla sig till den som man hör till?
2. Hör Estbacka till Näse skola eller till Gammelbacka skola?
3. Vad finns de för trevliga men bra dagisar. de måste ju oxå lämnas in ansökan till
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Var går gränserna när de gäller att börja skola i Borgå

Oläst inläggav acasia » 11 jul 2011, 18:53

Det område dit ni flyttar har en egen närskola och till den hänvisas man men man kan ansöka om att få börja i någon annan skola än närskolan. Finns det plats i skolan man vill till så tar de in barnet i så att säga fel skola. Vi bodde i tiderna i Hornhattula och hörde då till Näse skola men pga olika orsaker som underlättade vårt liv ansökte vi om plats i stans största lågstadieskola och det fixade sej.
Nu vet jag inte hur det är nuförtiden men då jag gick i lågstadiet hörde Estbacka barnen till Gammelbacka skola. Det kan ha ändrat. Bäst får du svar på frågan om du ringer utbildningsväsendet. Nummret hittar du säkert på stadens hemsidor.
Dagis på svenska i de trakterna du pratar om heter Haikkobrinken. Ligger nära Gammelbacka skola.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav enMamma » 12 jul 2011, 22:22

Hejsan! Estbacka hör numera till Näse skola. :) Oftast får man nog börja i den skola man vill, det är sällan så att det inte skulle finnas plats i klassen. Och speciellt om man har argumentet att man kommer att flytta till området är jag ganska säker på att man får plats. Lövhammars och Gammelbacka hör till Gammelbacka skola. Pepot däremot till Näse. Lycka till med flytt och husletande! :) Ajoo, när det gäller dagis är det Haikobrinken eller Pepot dagis som gäller.
trebarnsmor
enMamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Malin E » 14 jul 2011, 13:55

Hur bra känner ni till Gammelbacka? Var kan bo och vart rek. de att inte bo i gammelbacka? Hittade en bostad på tornstigen enligt kartan e den vid köpcentret. (ha hört att man inte kan bo i dom kvarteren). Man vill ju inte gå ut med hunden om kvällarna å va rädda att de kommer nå äckliga fulla gubbar eller nå andra otrevliga människor.
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 14 jul 2011, 19:49

Jag skulle inte flytta till Gammelbacka, men det är bara jag det. :wink: Tornstigen är väl inte det mest lugnaste har jag för mej. Vi har bott i Lövhammars och där var det lugnt och bra.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav enMamma » 15 jul 2011, 16:54

Jag skulle inte heller flytta till Tornstigen. Bäckas däremot (Purola) nedanför Gammelbacka är lite familjevänligare. Sen är nog Hammars och Lövhammars och Haiko bättre alternativ att flytta till med barn. Och har nog för mig att det finns hyresbostäder även på dessa områden, till och med staden har en del hyresbostäder där tror jag. Sältingsvägen är på "bättre sidan" av Gammelbacka förresten, där finns en del höghus.
trebarnsmor
enMamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Malin E » 20 jul 2011, 10:29

De blev nu då Vårberga istället de va ända stället vi hittade bostad på.A-bostäder råkade ha en bostad ledig. Men den får vi bara hyra för max 2 år eftersom vi har "förmögenhet" som överskrider deras gräns.

Men Nu sku jag villa höra vad ni har för erfarenheter av Vårberga skola. Och dagisar i detta område. Jag har nu i dagisar intresse för Sagobacken och Tallberga Daghem Nämn gärna andra dagisar som e bra :nicka:
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 20 jul 2011, 14:41

Har inte själv erfarenhet av Vårberga skola men har några bekanta som hellre för barnen till Kvarnbackens skola, vet egentligen inte varför. Sagobacken har jag bara hört gott om, Tallberga har jag inte hört något om. Vi hade lillflickan i Huktis daghem i våras och det var jättebra.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 20 jul 2011, 14:44

Aj jo, grattis till bostaden! Är ni i ettan, tvåan eller trean? Vill ännu understryka att jag inte personligen har någon erfarenhet av Vårberga skola, den kan vara jättebra!
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Ia » 20 jul 2011, 16:47

Vet att Sagobacken har det rätt så fullt i.o.m. att dom stängde en avdelning för 1-3 åringar. Huktis har jag hört många som varit nöjda med. Och med Kvaba i baracker sku jag nog hellre börja i Vårberga skola!
Storebror 10/2003, mellansyster 9/2005, lillasyster 10/2008
Ia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Linzi » 20 jul 2011, 16:49

Jag har heller ingen erfarenhet av Vårberga skola, men våra pojkar har varit i Tallberga daghem under kortare perioder (reservdagis) och de har tyckt om dagiset. De var där nu också under sommaren och då vi var där och bekantade oss, så blev vi mycket bra emottagna av vänlig perosnal, så det kändes bra att lämna dem där. Det negativa med Tallberga är att det i våras skrevs om det i tidningarna, eftersom det under veckosluten förekom en hel del vandalism på gården och personalen fick börja måndagsmorgnarna med att plocka glassplitter och samla hundbajs på gården :curse: Men låt inte det avskräcka - dagiset i sej är OK :tummenupp:

Lycka till med flytten!
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 20 jul 2011, 18:04

De va nån som sa åt mej när de gäller skol och dagisplats att de finns reserverade platser för ny inflyttade p.g.a av jobb och sånt om de stämmer vet jag inte. Men tack för infon.

Vi flyttar till Vårberga 2 inte kanske dröm platsen men nånstans måste man ju börja.
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 20 jul 2011, 19:51

Sagobacken är nog fullt vad jag hört. Men kolla mitt pm om förslag på fler dagisar.

Har bara hört gott om Vårberga skola. Känner en som jobbar där. Hon har jobbat i Kvaba tidigare och hon säger att hon skulle välja Vårberga skola hellre än Kvaba.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav enMamma » 24 jul 2011, 22:52

Jag har bott i Vårberga i snart åtta år och har bara gott att säga om området! Superbra familjedagvårdare, bra dagis (Tallberga) och skolan har funkat utmärkt! :)
trebarnsmor
enMamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Bettan ツ » 24 nov 2014, 09:21

Har ni hört något nytt från Vårberga skola? De ska väl flytta in i barackerna snart och så ska det väl byggas en helt ny skola? POjken ska börja i skolan i höst, och jag skulle gärna höra hurdan skolan är. Stämningen? Lärarna? Personligen tycker jag att baracker är tusen gånger bättre än en möglig skola, det tror jag inte kommer att bli några större problem.

Och hur är det med dagiset? Lillasyster började i höstas i Sagobacken och har just lärt känna kompisarna och trivs jättebra. Jag skulle inte vilja ha henne att byta dagis en gång till. Men ifall hon också ska börja i Vårberga skola om ett par år, så skulle det ju vara bra att något tag bekanta sig med de jämnåriga kompisarna i trakten. Kanske då det är dags för förskolan?
Bild Bild
Användarvisningsbild
Bettan ツ
Guldmedlem

Nästa

Återgå till Ordet är fritt!