flytta till finland

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Re: flytta till finland

Oläst inläggav Esme » 16 jan 2012, 15:30

Ska försöka svara på ett par frågor som jag inte tror någon annan svarat på ännu.

Vet inte vad det är för obligatorisk sjukförsäkring du hört om, för själv är jag ju född å uppvuxen här och har aldrig hört talas om någon sådan. Ja, man kan väl kanske säga att det finns en sådan som då också ger allihopa rätt till sjukvård, men det är ju i så fall något som täcks av skatten du betalar, inte något som det kommer en skild räkning på. Sen kan man ju skaffa privata sjukförsäkringar via försäkringsbolagen, förstås, men jag har nu åtminstone för mig att det är helt frivilligt.
Den enda obligatoriska försäkringen jag kan komma på är väl då trafikförsäkringen som du måste betala om du har bil. Eller vad säger ni andra??

Sen skatten. Det är ju lite olika på var man bor och hur mycket man tjänar. Vet inte riktigt hur det funkar i Sverige, men jag tror att skatteprocenten räknas ut lite annorlunda här. Den baserar sig på dina inkomster och ju högre inkomster du har destu högre skatteprocent betalar du. Men jag kan ju säga att då jag själv jobbade, innan jag blev mammaledig, så tjänade jag ungefär 2350 före skatt och betalade väl runt 20-25% i skatt + andra avgifter som pension å arbetslöshetsavgifter till Kela. Tror man betalar lite mindre skatt här i Finland faktiskt. Men om du googlar på det så finns det räknare på nätet där man kan kolla upp skatteprocenter och också jämföra skatteprocenter olika lände emellan.

Sen vill jag säaga att jag inte håller med Barbamama i det hon skriver att oberoende var i Finland du bor så kommer du inte ha en stor svensk vänkrets. Eller ja... det beror ju på hur hon menar. En stor rikssvensk (dvs. det vi kallar Sverige-svenskar för) vänkrets kanske du inte kan ha, men en stor svensktalande/finlandssvensk vänkrets kan du absolut få. Själv bor jag i Österbotten och det var först i vuxen ålder som jag skaffade mig min första (och hittills enda) finska vän. På gott och ont :wink: Fast jag förstår ju att du gärna vill lära dig finska och vill prata finska, men ja... ville bara påpeka att det nog kan finnas stora möjligheter för dig att få prata ditt modersmål också. En annan liten tanke i samma banor är ju att i Österbotten så kanske man inte betraktas fullt lika mycket som "utländsk" om man kommer från Sverige, som man kanske gör i andra delar av landet.

Men ett litet tips är att om ni bestämmer er för att flytta och har kommit fram till var ni vill bo, så ta kontakt med kommunen ni ska flytta till så tror jag att de kan svara på de flesta av dina frågor ang. bostadsmarknad, skatteprocenter etc. De flesta (om nu inte alla) landsortskommuner i Finland blir nog bara glada om det flyttar in folk istället för tvärtom.

Måste också fråga om det är du som skrev tråden på familjeliv om hur man lär sig tala finska? :)

P.S. En liten besswewisser kommentar från mig nu :blink: Då du pratar/skriver svenska i Finland så talar man nog om Björneborg och Tammerfors, inte Pori och Tampere, ja... i alla fall alla jag känner :wink: Fast så är jag ju Österbottning då förstås.... *skratt*
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Sweetwillow » 16 jan 2012, 15:45

Esme skrev:Den enda obligatoriska försäkringen jag kan komma på är väl då trafikförsäkringen som du måste betala om du har bil. Eller vad säger ni andra??

Det här vet jag! *räcker upp handen* Joo så är det. :mrgreen: Trafiken är den enda lagstadgade obligatoriska försäkringen för privatpersoner. Sen kan man ta frivillga försäkringar för sjukvård, hem, bil (kasko) etc.
Alla i finland som har ett finlänskt sjukförsäkringskort (FPA/KELA-kort) täcks av en sjukförsäkring som betalas med skattemedel (obliatorisk på ett sätt eftersom alla får den ändå)

Gömt innehåll: Visa!
H. Jobbat i försäkringsbranchen i 1 månad *Thihiii* ;)

Skatteprocenten varierar, som redan sagt, beroende var du bor och vad du har för lön. Min skatteprocent är räknat på basen av min årsinkomst och är kring 15%. Man kan dra av t.ex. resor och räntor på lån - då sjunker skatteprocenten.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Barbamama » 18 jan 2012, 21:10

Esme skrev:Sen vill jag säaga att jag inte håller med Barbamama i det hon skriver att oberoende var i Finland du bor så kommer du inte ha en stor svensk vänkrets. Eller ja... det beror ju på hur hon menar. En stor rikssvensk (dvs. det vi kallar Sverige-svenskar för) vänkrets kanske du inte kan ha, men en stor svensktalande/finlandssvensk vänkrets kan du absolut få.

Jo, det var just Sverige-svensk vänkrets jag menade eftersom TS var så negativ till att umgås med svenskar. Sen ville hon ju egentligen inte söka sig alls till svensk-talande vänner och jag försökte då förklara hur JAG känner; att det är jättehärligt med vänner som pratar svenska! Sen är min allra bästa vän här finskspråkig. Vänner väljer man inte efter språk, de är guld värda oavsett vad de talar för språk :heart:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jane Doe » 06 feb 2012, 22:32

Börja på försäkringskassan och skattemyndigheten, du måste skriva ur dig från försäkringskassan och få ett internordiskt flyttningsbevis från folkbokföringen innan du flyttar till Finland. Är du medlem i ett fackförbund, eller betalar till a-kassan direkt, bör du få ett intyg på hur länge du varit medlem, för då kan du använda den tiden här också. Om ni har bilförsäkringar med bonus bör du ta reda på hur länge ni haft dem, vilken bonus ni har och hur många bilar ni har haft samtidigt, eftersom ni kan föra över bonus till nya försäkringar ni tecknar här. Har ni en bil som är av den dyrare sorten lönar det sig helt klart att ta med den som flyttgods, eftersom bilarna ärt rysligt mycket dyrare här. Byt dock inte bil strax innan flytten utan gör det nu i så fall. Ni måste ha ägt bilen åtminstone 1 år innan ni flyttar om jag kommer rätt ihåg. Då måste ni via tullen också och fylla i en massa blanketter innan ni besiktigar bilen och tecknar försäkring. Kolla med http://www.tulli.fi, de har liksom de flesta andra myndigehter här en knapp där du kan välja svenska.

Om du har en finländsk arbetsgivare måste du stå skriven i Finland. Detta för att du via folkpensionsanstalten, http://www.fpa.fi, då omfattas av en sjukförsäkring som alla måste ha för att utreda vilket lands sociala förmåner du har rätt att utnyttja och omfattas av.

Det finska språket är tyvärr inte det enklaste att lära sig för någon som är svensk och inte har hört och är van vid de finska ljuden som alltså avsevärt skiljer sig från svenskan. Rekommenderar varmt att du bekantar dig närmare med språket innan du fattar beslutet att flytta till en finskspråkig ort där du med största sannolikhet måste kunna språket tämligen väl för att hitta en arbetsplats. Tyvärr är arbetsgivarna väldigt negativt inställda till att anställa personer som inte talar någon finska. På arbetsförmedlingen har de också lediga arbetsplatser utomlands, t.o.m. i Finland och det kunde vara en god idé att kolla där ifall du hittar en plats där. Om en finsk arbetsgivare annonserat efter folk i Sverige är toleransen för bristande kunskaper i finska oftast större!

Medborgarskapet ja... du måste aldrig bli finsk medborgare om du inte vill det. Du får inte rösta i riksdagsval eller presidentval, endast i kommunalval, men om detta inte bekommer dig är det inget tvång att bli finsk medborgare. På försvarsministeriet och vissa andra tjänster hör du dock inte hemma om du inte är finsk medborgare men detta kan du ju kolla upp när du vet vad du tänkt jobba med. Naturligtvis får du resa fritt hur du vill under de 6 åren! Du måste stå folkbokförd i Finland under den tiden, men du har inte fotboja!

En buffert på 2000-3000 euro tror jag inte speciellt på. Vill inte direkt gå in på siffror, här fanns ett jobb och en gratis temporär bostad då vi anlände hit, men trots detta var bufferten betydligt högre än så.

Ja, skatten är generellt sett betydligt lägre i Finland, men inkomsterna ofta också lite lägre.

Provbo är väl inte så stor idé. Om du dock jobbar här under en begränsad tidsperiod, om minnet inte sviker är det under 3 månader, måste du ju inte skriva ur dig ur de svenska registren. Kan du då bo här och, som tidigare skrivits, t.ex. sommarjobba i sommar så är du nog lite klokare efter det. Dock tror jag tyvärr att du har en hel del att läsa på ännu. Med detta inte sagt att du inte kan flytta hit, bara att du kanske bör ta reda på så mycket som möjligt innan du flyttar. Men det går att komma in på en tvåspråkig ort i alla fall och vara en i gänget. Dessutom kan man trivas riktigt bra här, absolut! Dock tror jag att det hade varit mycket svårare på en helt finsk ort. Tammerfors är ju mittemellan Helsingfors och Vasa anses det ofta inom de finlandssvenska kretsarna och jag har väl inte upplevt att de är riktigt hatiska till svenskan där. I Björneborg finns det väl åtminstone någon svensk skola osv. Attityderna där är inte helt bekanta för mig. Men om ni planerar barn kanske ni ändå vill fundera på om ni helt tänker frånta dem det svenska språket? En svensk skola, dagvård osv. underlättar ju om ni vill att era barn i framtiden skall behärska ditt modersmål. På en tvåspråkig ort är jag fullt övertygad om att barnen lär sig finska oavsett om de går skolan på finska eller ej, t.ex. genom vänner och bekanta, i alla fall om ni som föräldrar har en attityd gentemot finskan som uppmuntar dem att lära sig landets huvudspråk.

Detta är vad jag kom att tänka på så här i all hast när jag ögnade igenom tråden. Lite att fundera på i alla fall.
Jane Doe

Oläst inläggav Tossan » 08 feb 2012, 09:23

Tänkte tipsa om en jobbsida på nätet på svenska: www.jobben.fi
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav eowyn » 10 feb 2012, 22:48

För mig låter en buffert på 2000-3000€ jättehögt :lol: Men då är jag van vid att leva på småsummor. 800€ i månaden klarar man sig nog på om hyran är måttlig, vilket det brukar vara utanför de största städerna. Bil är det enda man inte klarar av att ha med såna summor. Om man hyr ett bostad och är bokförd i finland så kan man ju också ansöka om bostadsstöd via FPA. Det lönar sig att bekanta sig med FPA: http://kela.fi/in/internet/svenska.nsf (speciellt rubriken "Flyttning" kan vara till hjälp!)

Det finns en STOR brist på närvårdare och dina svenska kunskaper skulle vara till nytta i många orter. Många kommuner skulle säkert tävla om att få er dit ;) Jag skulle rekommendera ett flytt till en tvåspråkig ort för då skulle du ha jättebra möjlighet att få jobb på direkten. Vårdbiträden har man sällan här, men man kan göra korta vikariat som närvårdare även då man ännu inte blivit klar med utbildningen. Lönen beror på många olika faktorer. Kring 1700 eller 1800€ brukar vara grundlönen. Skatteprocenten ligger då nog under 20 skulle jag gissa. Själv har jag aldrig tjänat så mycket pengar än :blink: då jag bara jobbat i låglönebranscher, jobbat deltid, studerat och varit hemma med barn, min (grund)skatteprocent har aldrig varit högre än 13!

Björneborg och Tammerfors är båda väldigt finska och det kan vara svårt till en början att få jobb där. Däremot finns det säkert jobb åt en svenskspråkig närvårdare i många kommuner i Åbotrakten eller i Vasa. De flesta kommunerna där är tvåspråkiga och det i kombination med finskspråkiga medier och en kurs i finska skulle säkert erbjuda möjligheter att lära dig finska även om du till en början arbetar på svenska. Man lär ju sig en del finska också från oss finlandssvenskar, då det är kutym att använda massor av finska ord. Åtminstone bland oss yngre finlandssvenskar. Själv gör jag det pga av mycket svaga kunskaper i svenska (som BORDE vara mitt modersmål men long story, är från ett tvåspråkigt familj och svenskan blev svag).

Jag bodde i USA med min familj då jag var liten (mellan 9 o 12 år) och tyckte att som en erfarenhet så var det helt toppen :tumme: Skulle aldrig villa bo i usa för resten av livet, men att få leva i ett annat land var väldigt spännande. För mina föräldrar var tre år i usa mycket påfrestande och tunga, men också mycket givande. Jag funderar på att flytta till Sverige i nåt skede. Men jag tror att jag kommer alltid tillbaka till Finland. Jag vill föda mina barn här och nån dag vill jag bli gammal o dö här, men där i mellan så sku jag gärna bo några år tex i sverige, danmark, tyskland, schweiz, usa eller tom kina eller indien. Får se hur det blir! Det är skönt att man inte behöver välja just nu med det samma att var man ska bo för resten av sitt liv. Det är inte heller klart att ja ska bo i Esbo eller Hfors här i finland. Ja sku ha lust att flytta till borgå, karis eller kyrkslätt. Får se.
eowyn

Oläst inläggav charlierojas » 01 nov 2014, 23:46

Hej!

Jag undrar om du är i Finland nu?

Jag skriver en bok om svenskar som lämnar Sverige, och är i Tammerfors nästa vecka - om ni flyttade och skulle vilja ses och prata skulle det vara jätteintressant. Tisdag är den bästa dagen för mig, morgon, dag eller kväll.

Du når mig bäst på mail carlos.rojas@miklo.se

Carlos
charlierojas

Föregående

Återgå till Ordet är fritt!