flytta till finland

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

flytta till finland

Oläst inläggav Bexsar92 » 07 jan 2012, 04:10

Hejsan här kommer ett långt inlägg med en massa frågor!

Jag de senaste året börjat tröttna ganska rejält på Sverige och allting som har med Sverige att göra. Jag känner att jag är redo för att flytta från detta land. Jag vill flytta till Finland. Har tänkt flytta om ca 1,5år, så en flytt i juni 2013 är min plan. Nu under tiden ska jag plugga, jobba(spara pengar) och försöka lära mig så mycket finska som möjligt.
I somras var jag med min sambo och hans föräldrar i Finland och hälsade på sambons släkt(han är född och uppväxt i Sverige men har två helfinska föräldrar och talar därför flytande svenska och finska), och jag STORTRIVDES verkligen där! Kände mig verkligen hemma, och jag lärde mig såå himla mycket finska på bara den ynka veckan som vi var där.
Min sambos gudfar frågade mig om jag skulle vilja flytta till Finland med sambon i framtiden och då få ta över gården som han äger, jag sa att det skulle jag definitivt kunna göra eftersom jag verkligen gillar Finland.
Sambons gudfar har hästar och äger en jäkla massa mark, dock ligger gården lite avskilt ute på landsbygden mellan Björneborg(Pori) och Tammerfors(Tampere) så då måste jag skaffa körkort innan vi flyttar dit för att kunna pendla mellan bostaden och jobbet.
Men min sambo vill hellre att vi flyttar till Tampere eller Pori istället för att bo på gården där gudfadern bor för då är det lättare med jobb och då hamnar vi inte ute i vischan liksom. Fast jag personligen skulle inte ha något emot att bo ute på landsbygden - är född och uppväxt i Stockholm och är less på storstadslivet.
Jag sa redan efter den lilla semestern(sommaren 2011) till min sambo att jag SKA flytta till Finland i framtiden, med eller utan honom och han valde med :tummenupp:
Så då om allting går som jag vill/planerar flyttar vi under sommaren 2013. :clap:

Det jag funderar på och undrar över är jobb, ekonomi och boende. I värsta fall skulle vi säkert kunna bo hos sambons gudfar tills vi fixar eget boende men hur går det med jobben då?

I juni 2013 är jag färdig undersköterska och av det jag förstått lär det inte bli allt för svårt för mig att få jobb som uska i Finland – stämmer det? Hur ser arbetsmarknaden ut inom vården?
-Hur är lönerna för undersköterskor i Finland?
-Vad ligger grundlönen för en undersköterska i Finland på?
Här i Svergie är jag just nu anställd som vårdbiträde på ett äldreboende.
-Finns det en liknande yrkestitel i Finland?
-Finns det jobb som vårdbiträde i Finland? För i så fall kanske jag kan plugga på distans via Sverige och under tiden prov-bo i finland i några månader och samtidigt jobba - låter det helt galet?

-Ungefär hur mycket pengar tycker ni vi borde försöka få ihop i buffert innan vi flyttar till Finland?

-Hur ser bostadsmarknaden ut i Finland omkring Pori och Tampere? Är det brist på bostäder?
-Hur går en flytt till ett annat land egentligen till? Är det några myndigheter i Sverige/Finland som man måste ta kontakt med innan/efter flytten?
Av det jag läst så verkar det som om det enda vi behöver göra är att:
-Göra en anmälan om att vi flyttar till Finland hos Magistraterna(vad är de för något??),
-sen måste vi ta kontakt med magistraterna och folkbokföra oss i Finlands befolknings datasystem,
-sedan måste man göra en separat ansökan till FPA för att omfattas av det boendebaserade socialskyddet.
-Ska man inte meddela någon myndighet i Sverige att man flyttar till Finland, eller meddelas Sverige det när man blir folkboförd i Finland?
-Medborgarskapet - man måste bo i Finland permanent i 6 år innan man ens kan ansöka om medborgarskap, eller hur? men man får väl typ åka på semester och kanske hälsa på släkten i Sverige under jul, midsommar och liknande? eller måste man vara i Finland non-stop(inte lämna landet) i 6 år?

-Hur är sjukvården i finland? Här i Sverige finns ju högkostnadsskyddet - man betalar en viss summa och när man uppnått en viss summa(jag tror det ligger på 900kr) får man ju fri-kort som gäller under en viss period(12 månader tror jag det är).
-Vad kostar vanliga läkarbesök i Finland?
-Finns det ett liknande system i Finland som i Sverige när det gäller sjukvård?

Sen läste jag att alla i finland täcks av en obligatorisk sjukförsäkring, - hur mycket kostar den och hur får man den?

Otroligt tacksam om någon orkar läsa igenom hela mitt inlägg och besvara mina frågor! :tumme: :roll:
Kommer säkert komma med fler frågor allt eftersom, det här var det jag kom på just nu.... :angel:
Bexsar92

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: flytta till finland

Oläst inläggav mamma eva » 07 jan 2012, 08:11

Välkommen till mammapappa Bexsar92 samt välkommen till Finland
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Bexsar92 » 07 jan 2012, 13:37

mamma eva skrev:Välkommen till mammapappa Bexsar92 samt välkommen till Finland

Tack så mycket! Befinner mig inte i Finland, än... men snart så :blink:
Bexsar92

Oläst inläggav Barbamama » 07 jan 2012, 18:46

Några ord från en utvandrad svenska :wink: För det första; romantisera inte din flytt och tro att allt är guld och gröna skogar här! Det är jättetufft att lämna sitt land, sin familj, sina vänner och lära sig ett nytt språk och en ny kultur (även om Sve och Fin är ganska lika finns det ändå en hel del som är annorlunda)!

Får jag fråga varför du funderar på finskt medborgarskap redan nu? När du reser gör det ingen skillnad om du är finsk eller svensk - visumregler mm till olika länder är helt lika för båda medborgarskapen. Det du inte får göra som svensk medborgare i Finland är rösta i riksdags- och presidentval. I kommunalval för du rösta.

När du flyttar in i landet ska du registrera dig på magistraten (typ samma som försäkringskassan). Innan du flyttar från Sverige ska du anmäla detta till försäkringskassan (?), då får du ett intyg som du måste ha med till ditt nya land. Ska du vara iväg mer än ett år blir du utförsäkrad från Sverige - din SGI och alla andra "förmåner" nollas och om du flyttar tillbaka måste du alltså börja om från början. Väl i Finland ska du också anmäla dig till Kela/FPA för att få ditt sjukförsäkringskort - inga problem när du är nordisk medborgare. Tror det tog några veckor innan jag fick mitt kort. Det kostar ingenting.

Ett vanligt besök hos en läkare kostar mellan 13-20 Euro (tror jag, kommer inte ihåg när jag senast gick till läkaren...). Går du privat är det dyrare. Jag tror det finns högkostnadsskydd men vet egentligen ingenting om det.

Frågorna om vårdyrket kan jag inte alls svara på.

Om det dyker upp fler frågor så svarar jag gärna ifall jag kan.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Bexsar92 » 08 jan 2012, 13:54

Barbamama skrev:Några ord från en utvandrad svenska :wink: För det första; romantisera inte din flytt och tro att allt är guld och gröna skogar här! Det är jättetufft att lämna sitt land, sin familj, sina vänner och lära sig ett nytt språk och en ny kultur (även om Sve och Fin är ganska lika finns det ändå en hel del som är annorlunda)!

Får jag fråga varför du funderar på finskt medborgarskap redan nu? När du reser gör det ingen skillnad om du är finsk eller svensk - visumregler mm till olika länder är helt lika för båda medborgarskapen. Det du inte får göra som svensk medborgare i Finland är rösta i riksdags- och presidentval. I kommunalval för du rösta.

När du flyttar in i landet ska du registrera dig på magistraten (typ samma som försäkringskassan). Innan du flyttar från Sverige ska du anmäla detta till försäkringskassan (?), då får du ett intyg som du måste ha med till ditt nya land. Ska du vara iväg mer än ett år blir du utförsäkrad från Sverige - din SGI och alla andra "förmåner" nollas och om du flyttar tillbaka måste du alltså börja om från början. Väl i Finland ska du också anmäla dig till Kela/FPA för att få ditt sjukförsäkringskort - inga problem när du är nordisk medborgare. Tror det tog några veckor innan jag fick mitt kort. Det kostar ingenting.

Ett vanligt besök hos en läkare kostar mellan 13-20 Euro (tror jag, kommer inte ihåg när jag senast gick till läkaren...). Går du privat är det dyrare. Jag tror det finns högkostnadsskydd men vet egentligen ingenting om det.

Frågorna om vårdyrket kan jag inte alls svara på.

Om det dyker upp fler frågor så svarar jag gärna ifall jag kan.

Jag tror definitivt inte att allt kommer bli guld och gröna skogar bara för att jag ska flytta till ett annat land - men jag ser ändå fram emot det. Tycker att det ska bli kul, och spännande men jag kommer säkert få hemlängtan och känna mig rädd och osäker också i början. Jag är inte dum och tror att livet blir bättre bara för att man byter land, livet blir vad man gör det till. Och ibland får man kämpa lite extra för att få det liv man vill ha.
Ang. medborgarskapet så trodde jag att man var tvungen att bli medborgare i ett land om man flyttade dit - hade dock fel(inser jag efter att ha läst mer på nätet). och dessutom verkar det inte göra någon speciell skillnad om man är finsk medborgare eller inte.
Aha, vad bra då förstår jag vad magistraten är - blev så paff för jag har aldrig hört det ordet förut.
Så då kostar läkarbesöken i Finland ungefär samma som i Sverige, det var bra att veta.

En till fråga, hur mycket är skatten i Finland? Här i Sverige så går ju runt 30% av lönen till skatten varje månad.
Hur stor är skatten i Finland?
Kan det vara en bra idé att "prov-bo" i Finland några månader innan man tar allt sitt pick och pack och flyttar dit? Jag funderar ju på att eventuellt läsa en kurs på distans i Sverige(för då får jag ju studiebidrag) och då åka ner till Finland och söka jobb och bo där en period. Eller är det helt galet?
Bexsar92

Oläst inläggav Mini me » 08 jan 2012, 18:00

Välkommen till Finland om/när det blir av.

Det som kallas undersköterska i Sverige kallas närvårdare (lähihoitaja på finska) i Finland. Det finns stort behov av närvårdare, särskilt inom äldreomsorgen, men i Tammerforsområdet är det viktigt att du kan finska för att få jobb. Inom det kommunala kan grundlönen vara ca 1800 € eller lite till och så får man 5-10 % till efter 5-10 år i branschen + kvälls- och helgtillägg förståsd. Vårdbiträden finns också och då är lönen någon hundralapp lägre. Jag vet inte vad skatten är med den lönen, men kanske ca 20+%, inte 30 i alla fall.

Det finns ju folk som flyttar från sitt hemland och lämnar eget språk och kultur och allt, men de flesta vill säkert ha någon att umgås med på sitt eget språk i alla fall. Tammerfors är ju en helfinsk stad,men där finns faktiskt en svensk skola. Något att tänka på om ni någon gång planerar att få barn. Annars kommer ditt barn kanske att kunna ditt språk dåligt och i framtiden ha svårt att hålla kontakten med sina svenska släktingar eller så kräver det väldigt mycket av dig som förälder för att upprätthålla språket. Även om det inte känns aktuellt nu så är det bra att tänka på det redan nu när ni väljer ort att bo på.

Har din sambo andra släktingar i Finland? Det kan ju vara bra att till att börja med ha någon som man känner när man flyttar. Det är inte guld och gröna skogar att flytta och lämna allt och inte är det så lätt alla gånger att lära känna nya människor. Men när man gör det så utvecklas man väldigt mycket och lär sig en hel del om sig själv, men räkna med att det kommer att kräva mycket energi.

Jag vet inte exakt hur bostadsmarknaden ser ut i området, men så där allmänt så kan man väl säga att bostadsmarknaderna i Sverige o Finland ser rätt olika ut. Det finns ganska bra utbud på hyresbostäder och man har alltid förstahandskontrakt. Varje kommun/stad har hyresbostäder att bjuda ut och dessutom finns det också privata marknaden. Särskilt om ni inte vill bo mitt i centrum, så borde det finnas bostad att få.

Finland och Sverige har ju en massa samarbetsavtal och liknande sociallagstiftning och sånt både pga Norden och Eu. Som medborgare i ett nordiskt land så har du rätt att bo i vilket annat nordiskt land som helst och resa mellan dem hur mycket du vill. Men det lönar ju sig att skriva sig där man bor. Största skillnaderna, tycker jag i alla fall är att ungefär samma sak har olika namn, som försäkringskassan är lika med Folkpensionsanstalten osv. Man måste lära sig nya begrepp.

Bufferten kan bara ni själva avgöra. Hur mycket pengar är ni vana att göra er av med per månad? Hur snålt kan ni leva om det tar länge innan du får jobb? Vad har ni tänkt leva av om ingen av er får jobb på en lång tid?

En ide¨kunde ju vara att tex sommarjobba i Finland och se hur det går innan ni faktiskt bestämmer er. Om ni inte annars får sommarjobb så finns det ju tex Nordplus som förmedlar jobb.

Sen behöver man ju inte ha allting utklurat i minsta detalj och bestämma sig för att stanna för evigt. Man förlorar ingenting på att flytta för en tid och flytta tillbaka sen om det inte blev så bra som man hade hoppats. Om inte annat så har man blivit många upplevelser rikare och så lär man sig en hel del om sin egen kultur och sina egna invanda vanor också.
Användarvisningsbild
Mini me
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mammafisken » 09 jan 2012, 14:28

Tänker inte besvara alla frågor. Tror du finner svar på mestadelen av frågorna på nätet (vad kommer till arbetsmarknaden, bostad, priser etc...)

Vad kommer till att "prov-bo" Att flytta och starta upp ett nytt liv är överhuvudtaget inte det samma som att "pröva". Gjorde detta misstag själv. Bodde 6 mån, var "hemma" och flyttade sen efter 1 år. TOTALT olika upplevelser. Då du prövar nåt så är det inte på alvar. Allt är trevligt, fint och intressant (och du vet att du återvänder hem). Då du flyttar kan du gå på en rejäl smäll, speciellt om prövotiden har varti underbar. Bra gick det för mig endå, men det var så mycket tyngre än vad jag hade förväntat mig. Slutsats. Man behöver inte pröva först, bara att köra på :).

Så råder jag också dig att fundera på hurdant liv du vill ha. Vill du bli finsk eller vill du vara en svanska som bor i Finland? Alltså. Vill du ha finnar i din vänskapskrets? Kommer det att vara viktigt för dig att ha sverigebekanta? Jag har personligen haft små utfodringar med att finna en balans i utlänning-inföding frågan. Man blir delvis ALLTID behandlad som utlänningen, för det är vad man är och kommer att förbli. Hur mycket man känner sig integrerad och en del av samhället beror på (i min mening) hur stor del av ens umgängeskrets består av "infödingar". Det är lätt som man blir uppslukad av den internationella miljön. För att få kontakt och skaffa sig vänner bland infödingarna måste man faktiskt jobba lite. Nu har ni ju släkt i Finland, vilket kanske undrlättar saken. Tja, detta var nu inte ett svar på någon fråga, men nåt jag funderat på och nåt jag gärna skulle ha fått höra före jag flyttade.

Lycka till med planerna och flytten. Låter härligt med en gård och hästar!
Mammafisken

Oläst inläggav Bexsar92 » 09 jan 2012, 15:29

Mini me skrev:Välkommen till Finland om/när det blir av. *TEXT *

Kul att höra att undersköterska och vårdbiträdes-jobb finns att få i Finland. Det känns väldigt bra att höra. Lönen låter inte allt för dålig, 1800 € är väl ungefär 16.000-17.000Sek?
Jo det här med språket och val av ort har jag pratat med min sambo om, och vi är halvt överens om att vi flyttar till någon tvåspråkig stad i Finland, kanske i Österbotten om jag inte hunnit lära mig tillräckligt med finska och känner mig säker med språket, sedan kan vi ju flytta till Pori när jag väl lärt mig språket och känner mig mer säker. Och även om vi flyttar till en tvåspråkig stad så vill jag att finska ska vara majoritetsspråket. Om jag däremot känner mig säker med finskan så blir det nog Pori på en gång. Sambon har släkt i Finland, i Kiikoinen och även släkt lite närmare Pori.
Skönt att höra att bostadsmarknaden inte är lika hård som i Sverige, var lite rädd över att det skulle bli sjuhelvetes svårt att få bostad - som i Sverige.
Ang. bufferten så tänkte jag någonstans mellan 20.000-30.000kr, vilket blir ca 2.000-3000 €, för vi gör ju av med ca 8.000Sek/månad(mat och hyra inräknat i det) och jag ska försöka söka jobb i Finland redan innan vi flyttar dit, så att man har jobbet färdigt vid flytten liksom. För det skulle underlätta en massa, dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få jobbet... tips? finns det någon länk till någon arbetsförmedling i Finland som man kan söka jobb via nätet kanske(som även tar in personer med grundkunskaper i finska)?

Tack så mycket för ditt mycket grundliga svar!

Mammafisken skrev:Tänker inte besvara alla frågor. Tror du finner svar på mestadelen av frågorna på nätet (vad kommer till arbetsmarknaden, bostad, priser etc...)
Vad kommer till att "prov-bo" Att flytta och starta upp ett nytt liv är överhuvudtaget inte det samma som att "pröva"....
Så råder jag också dig att fundera på hurdant liv du vill ha. Vill du bli finsk eller vill du vara en svanska som bor i Finland?
*TEXT*
Lycka till med planerna och flytten. Låter härligt med en gård och hästar!

Du har en poäng i det du skriver, kanske är bäst att bara flytta rakt av liksom, kanske åka dit på semester lite mer innan själva flytten för att försäkra sig om att det är ett land man skulle kunna bo i. Typ hyra bil och bila runt lite i Finland och lära känna landet mera innan själva flytten.
Jag har inga större planer på att bli en svenska som bor i ett svenskt område i Finland och enbart pratar Svenska. Jag vill flytta till Finland, lära mig språket, få jobb och skaffa vänner som talar Finska. Vad är det för mening att flytta till Finland om jag ändå bara ska prata svenska och umgås med Svenskar? Då kan jag lika gärna bara flytta upp till Norrland i Sverige istället. Vet att det är många som enbart talar Svenska men bor i Finland, men jag personligen ser inte poängen i det liksom. Jag vill i så fall bli mer "finsk" så att säga...
Jo, gården med hästarna är ett jättemysigt ställe att vara på, på något vis ska jag få min sambo att också vilja flytta dit... :love: Vore ju en dröm för mig liksom :angel:

kanske blir lättare att övertala sambon till en flytt till gården när vi väl befinner oss i Finland... haha :lipa:

Tack så mycket för råden!
Bexsar92

Oläst inläggav Barbamama » 09 jan 2012, 22:25

Vill bara påpeka att de flesta som pratar svenska i Finland faktiskt är finlandssvenska, inte svenska. Oberoende vart du söker dig tror jag inte du kommer ha en stor svensk vänkrets.

Och varför skulle det föresten vara så illa att prata svenska? Jag är överlycklig när jag träffar folk att prata svenska med! I min vardag är det mesta på finska. Speciellt vill jag föra både det svenska språket och kulturen vidare till mina barn. Jag må ha lämnat Sverige men kommer aldrig att bli finsk - vilket jag heller aldrig strävat efter.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Barbamama » 09 jan 2012, 22:34

Glömde helt.. På www.mol.fi hittar du lediga tjänster.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Editha » 10 jan 2012, 11:47

Jag bor inte i Tammerfors-Björneborg trakten utan i Södra Finland men ska kort besvara några frågor :)

Lönen för närvårdare (underskötare) beror på såklart jobbar du kommunalt, privat el större "bolag", allt mellan 1700-2000e (ca 20 000kr ?). Vårdbiträden har vi INTE iallafall på vårt sjukhus.

Ett Hälsovårdscentralbesök kostar lite i vår kommun ca 13-14e/ besök, man betalar för 3 besök, blir det fler är det gratis. Vårdtak på ca 650e (sjukhusvård), resten gratis samma kalenderår (summorna är ungefärdliga).

Barnrådgivning gratis, tandvård upp till 17år gratis.

Detta vad jag kan svara på :)
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 10 jan 2012, 21:56

Reagerade på din buffert (vilken kanske i sig är ok om du har jobb). Du skrev 8000 sek för mat o hyra, är det vad ni betalar nu? Tror inte att du klarar dig med dom slantarna här, förstås har jag ingen aning om vad det kostar att hyra i Tammerfors/Björneborgstrakten men här i Åbotrakten betalar man 600-900 e för en trea, beroende förstås på var och hur man bor. Utöver hyran betalar man oftast även för elen, vattnet ingår ibland, men det kan röra sig om ca 20 e/pers/mån. Sen har man ju andra löpande räkningar utöver det också (mobil, internet, kanske dagstidning, tv-avgift osv)

I vår kommun betalar vi väl dryga 20 euro/år för hälsovården, oberoende hur många gånger man går. Jouravgift tillkommer för kvällsbesök (och nätter och veckoslut får vi ta oss till Åbo) Tror att ganska många kommuner har liknande system.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Bexsar92 » 12 jan 2012, 01:47

Barbamama skrev:Vill bara påpeka att de flesta som pratar svenska i Finland faktiskt är finlandssvenska, inte svenska. Oberoende vart du söker dig tror jag inte du kommer ha en stor svensk vänkrets.

Och varför skulle det föresten vara så illa att prata svenska? Jag är överlycklig när jag träffar folk att prata svenska med! I min vardag är det mesta på finska. Speciellt vill jag föra både det svenska språket och kulturen vidare till mina barn. Jag må ha lämnat Sverige men kommer aldrig att bli finsk - vilket jag heller aldrig strävat efter.

Jag formulerade väl mig lite klantigt där, ser inget negativt med att prata svenska även om man bor i Finland, men det är ingenting jag vill göra, jag vill gärna lära mig språket bättre så därför vill jag hellre ha en massa finska vänner och försöka att ha en finsk umgängeskrets och prata finska med dem. Kommer ju säkert också använda svenskan mycket mellan varven, men vill ändå försöka lära mig så mycket finska som möjligt. Och försöka leva så "finskt" som möjligt, hitta tillbaka till mina finska rötter liksom. Tack så mycket för länken! Ska kolla in den imorgon med sambon som översättare :wink:

Editha skrev:Jag bor inte i Tammerfors-Björneborg trakten utan i Södra Finland men ska kort besvara några frågor :)
Lönen för närvårdare (underskötare) beror på såklart jobbar du kommunalt, privat el större "bolag", allt mellan 1700-2000e (ca 20 000kr ?). Vårdbiträden har vi INTE iallafall på vårt sjukhus.
Ett Hälsovårdscentralbesök kostar lite i vår kommun ca 13-14e/ besök, man betalar för 3 besök, blir det fler är det gratis. Vårdtak på ca 650e (sjukhusvård), resten gratis samma kalenderår (summorna är ungefärdliga).
Barnrådgivning gratis, tandvård upp till 17år gratis. Detta vad jag kan svara på :)

Tack för svaret, det är nyttig information om barnrådgivningen och tandvården, har inga barn nu men de lär ju komma senare, så då är det bra att veta hur det ligger till!

Lysmasken skrev:Reagerade på din buffert (vilken kanske i sig är ok om du har jobb). Du skrev 8000 sek för mat o hyra, är det vad ni betalar nu? Tror inte att du klarar dig med dom slantarna här, förstås har jag ingen aning om vad det kostar att hyra i Tammerfors/Björneborgstrakten men här i Åbotrakten betalar man 600-900 e för en trea, beroende förstås på var och hur man bor. Utöver hyran betalar man oftast även för elen, vattnet ingår ibland, men det kan röra sig om ca 20 e/pers/mån. Sen har man ju andra löpande räkningar utöver det också (mobil, internet, kanske dagstidning, tv-avgift osv)

I vår kommun betalar vi väl dryga 20 euro/år för hälsovården, oberoende hur många gånger man går. Jouravgift tillkommer för kvällsbesök (och nätter och veckoslut får vi ta oss till Åbo) Tror att ganska många kommuner har liknande system.

ja, ca 8.000sek är vad vi betalar nu för mat och hyra. Vi får väl räkna om och räkna med ett summa på minst 1000e/månad i Finland, gissar jag på...? Det är bra att veta! tack för infon!

Tack så jättemycket för svaren allihoppa!
Bexsar92

Oläst inläggav Lille Skutt » 12 jan 2012, 15:24

Det är stor brist på vårdpersonal i Finland men inte alltid så lätt att få en fast tjänst, dom flesta börjar på vikariat eller inhopp och så löser det sej efterhand. När ni bestämt vart ni ska flytta så tag kontakt med alla vårdinstanser att du vill ha jobb, flyttar ni till sommaren har du så mycket lättare att komma in på arbetsmarknaden mha sommarjobb så då behöver du börja höra av dej senast mars/april till olika arbetsplatser. Flyttar ni till Österbotten så behöver du förbereda dej på att det kan bli en hel del pendlas till jobbet och logistiken är ju inte den bästa. Folk här pendlar upp till 70km t-r/dag och det är ganska vanligt.

Lycka till!
Lille Skutt

Oläst inläggav firefly » 12 jan 2012, 18:17

det står nog på svenska på mol.fi
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Ordet är fritt!