möhippa i vasa

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

möhippa i vasa

Oläst inläggav xtina » 17 apr 2012, 14:06

Hej!

Nu är det så att jag håller på att planera en väninnas möhippa och funderar på vad man skulle kunna hitta på att göra i vasa. Vill göra dagen till hennes, och något hon kan minnas länge. Inte en massa pinsamheter, men ändå skoijiga saker och där även gänget som är med på hippan kan dleta och inte bhöver se bruden "göra allt". Kan också tillä'ggas att krogen kommer vi knappast besöka nåt desto mera då bruden inte annars heller är intresserad av det eller supa sig full, men däremot är väldigt utåtriktad och social. Vill inte heller ha en hippa som skenar iväg kostnadsmässigt då bröllopet kommer ganska nära inpå, och för att vi vill att så många som möjligt ska känna att de har råd att komma på hippan!
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: möhippa i vasa

Oläst inläggav xtina » 17 apr 2012, 14:09

nåt vi funderat på är gocart o nöjesfält då bruden älskar sånt som går hårt, men även kampsport sokm sumobrottning (dock har vi tagit bort det sista då hon haft problem med ryggen o vi är rädda hon ska skada den. hippan kommer ske en vecka innan bröllopet) sen tycker hon även om att bowla, spela minigolf.. har oxå funderat på nånslags femlkamp mellan hon o vi som deltar men vet inte vad/hur man skulle ordna det i "lilla vasa" :)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 17 apr 2012, 14:41

var på två möhippor ifjol, tyvärr ser det ut som det inte blir några i år. Den ena möhippan började på morgonen med att vi överraskade bruden hemma och satte ögonbindel på efter att hon kokat morgonkaffe åt oss andra :wink: Sen hade vi ordnat en privat jogatimme på vasa yoga center. Efter det bar det på champagnefrukost vid havrornen (academill, där finns också bastu att hyras). Sen hade vi lite behandlingar åt henne på vasa day spa, under tiden var resten av gänget i en lägenhet närapå och duschade och ställde sig i ordning. Alla klädde ut sig i 50-tals tema, även bruden överraskades med en fin gammal 50 tals brudklänning med tillhörande atiraljer som fyndats på vintage butiker.
Sen blev det lunch på kaffehuset august och efterrättsvinprovning till. Där satt vi lääänge. Hon fick spela in en låt vid en studio i vöråstan, "det vackraste jag vet" som senare spelades upp på bröllopet och rörde alla till tårar :love:
Ännu efetr detta hafe vi hyrt riddarsalen i vasklot och catering dit på kvällen.

Den andra möhippan överraskade vi bruden med att vi kontaktat några kompisar som jobbar som patrullerande poliser som stannade henne i trafiken en frdagmorgon. Hon togs på förhör till polishuset och poliserna hittade på nåt om att det var nåt med bilens tillstånd som var åt skogen, minns inte mera vad det var exakt. Sen hade vi planerat picknick på vasklotstranden men plötsligt kom ett helt sjukt oväder dragandes över vasa och vi tvingades ha picknick på mitt jobb, vid radissons konferensutrymmen :wink: Denna brud hade sagt åt oss att vi absolut inte får klä henne i någå lättklädda kläder och dra ut på stan. så vi lurade henne att vi sku göra det i stället, busa måste man få lite i alla fall =) Så hon fick högklackade sandaler, hotpants och en miniväst att ha på sig. Sen körde vi med bil till pole a holic på poledancelektion. Jag som var höggravid just då testade ju då inte, men det verkade urroligt men också sjukt tungt! Hela gänget fick vara med på timmen.
Sen tog vi vårt pick och pack och drog till molpe, där vi hyrt strandbastu och badrunna och serverades lite mat. Ca 23 tiden åkte vi som var kvar vidare till brudens villa i närheten där vi sen övernattade.

Det finns också ett företag som heter away tourism i atan som ordnar massor med aktiviteter för såväl möhippor, svensexor, förtags friluftsdagar eller vad som helst. Alltx från paintball, väggklättrong, femkamper och en massa massa annat.

Båda två var superroliga tillställningar och minns bara gott från dom! hoppas du hittar någå ideer från dessa kanske ;)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav xtina » 17 apr 2012, 15:18

Låter som himla trevliga möhippor, men också väldigt dyra. Eller vad fick ni betala? :) Vore kul om du minns nå priser på något?
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 17 apr 2012, 20:24

Det beror ju mycke på hur många ni är, hur många ni är som delar på summan.
På den första möhippan var vi endast fyra som var med hela dagen, det var en vardag och många jobbade förståss. Så jogan, champagnefrukosten (lagade själv) delades på bara oss tre ( bruden var ju den fjärde). Sen resten var vi några fler så det blev ju billigare per person. Det blev ca 100 euro för oss tre som var med hela dagen.

Den andra möhippan var billigare. Jag kunde ju inte själv delta i poledancingen som sagt, den var 175 euro delat på max 12 pers, fast vi var inte så många. Picknicken var ju gratis, behövde inte heller betala för utrymmet då det var på mitt jobb. bastun plus maten på kvällen blev kring 35 euro per person. Men som sagt, är man många deltagande blir det ofta förmånligare!

Jo! Sen hade vi vid den andra möhippan ett lustparty! Det var en ganska skojig grej som nog upskattades av alla! Först var vi nog lite skeptiska till det hela, men en av deltagarna hade en gång varit på ett sånt tidigare och föräkrade oss andra om att det inteär något pinsamt eller porrigt eller så. Det var riktigt diskret men roligt! Det kostar ju ingenting om man inte vill köpa nåt :wink:

Hör er för med away tourism vad dom har för priser och möjligheter att ordna olika aktiviteter! Så tar ni typ picknick som inte är så dyrt och fixar nån lokal eller kabinett billigt med tillhörande käk, eller varförinte hemma hos nån av er och kokar nåt gott att äta! Kanske nån av er eller nåns släktingar har en villa med strandbastu här i trakterna, det är ju alltid trevligt med en riktigt ordentlig brudbastu och alla tillhörande ritualer :tumme:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav xtina » 25 apr 2012, 11:13

.. alltså dedär priserna är totalpriserna på hela hippan??
nu har vi oxå funderat på detdär yoga, de flesta tycker det är en bra ideé då det är nåt alla kan delta i.
vem var det som instruerade ermoch vart var ni? tänkte så man kan ringa och boka. :)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav firefly » 30 apr 2012, 11:22

cinemabowling! det är otroligt rolit att bowla vare sig man är duktig eller helt skit :D

lustparty är oxå kul, man kan ju samtidigt fixa mat själv.

på senaste möhippan jag var på så fick bruden åka en "luftring" på vattnet som drogs av en motorbåt. vi var även till sports gym och dansade på dansmattor, det var jättekul. kostade nåt över 100 euro, men blev ju inte så mycket på var.

badtunna och bastu. på min egen möhippa var vi på radisson i bastu vid bassängen, där hade jag vattengymnastik för de övriga.
på en möhippa hade vi traditionell brudbastu.

finns olika små lekar man kan ha under middagen/bastun eller annan "dötid". en lek som jag gillar är att alla deltagare tar med en sak som de förknippar med bruden. sen ska bruden gissa vem som tagit med vad. eller frågesport om blivande maken/makens hobby/jobb
magdans är oxå ett förslag.

de möhippor jag varit på har kostat runt 30 euro/person + mat för egen del

kom ihåg att det är bra att ha en reservplan ifall det händer något, tex vädret ändras eller liknande.
och ett tips är att ha en kväll när deltagarna träffas och brainstormar, kanske någon känner någon som har några behövliga grejer till nåt kul.
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Blå » 24 mar 2014, 15:18

Lyfter den här tråden igen! Ska ordna möhippa åt min syster, med hjälp av en annan till sommaren.
Har dock aldrig varit ens med på en möhippa förr :/

Så kom gärna med mera tips om vad som går att göra i Vasa och annars tips om vad som varit bra eller dåligt på möhippor ni varit på! Tusen tack på förhand! :tumme:
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Ordet är fritt!