Efterlysning av tygblöjor

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Efterlysning av tygblöjor

Oläst inläggav Tant Ninette » 09 jul 2014, 20:58

Hejhalloj! Råkar du ha gamla tygblöjor som du har tänkt skänka bort eller sälja på loppis, och kan du tänka dej att i stället skänka dom till Noemi Gualinga som bor i Pargas och som i september kommer att åka på en lång resa till sitt hemland Ecuador, och sin hemby Sarayaku. Sarayaku är en liten by i Amazonas med bybor som kämpar för både mänskliga rättigheter och ekologi, och som har vunnit i internationella domstolar mot oljebolagen, men som fortfarande för en ojämn kamp därborta i djungeln. Dom har nyligen startat ett dagis i Sarayaku och dagiset har fått engångsblöjor som nu börjar bli ett problem. Det börjar bildas blöjberg i Amazonas, när man inte alltid kan bränna dom eller göra av sig med dom på annat sätt, så nu kom Noemi på att hon kan hämta med sig tygblöjor och blöjbyxor i stället, och lära unga Sarayakubor att använda sådana. Att tvätta tygblöjor är nämligen inte ett problem, så det skulle funka alldeles perfekt med såna. Så om du eller någon du känner vill stödja Sarayaku på det här sättet - ta kontakt med Noemi, som bor i Pargas. Hennes hemsida är http://www.parnet.fi/~intont/ och här kan du läsa mer om hennes hemby Sarayaku: http://www.parnet.fi/~intont/sarayaku.html
Tedags hos Tant Ninette www.familjenbahne.com
Tant Ninette

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Efterlysning av tygblöjor

Oläst inläggav Mellie » 14 jul 2014, 12:01

Vilken jättefin idé och bra ändamål att skänka sina tygblöjor till. Tyvärr behöver jag våra ännu, men annars skulle jag absolut ha skickat dem till Amazonas! Hoppas att hon får många donationer.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Efterlysning av tygblöjor

Oläst inläggav Tant Ninette » 05 aug 2014, 12:15

Noemi har faktiskt redan fått lite donationer - tusen tack till er som donerade! Har själv hittat lite tygblöjor och skal på loppis som jag har köpt och skänkt till henne, så om några veckor har hon dom med i bagaget till Ecuador! Hon reser som sagt redan i början av september, men tar gärna emot tygblöjsdonationer efter det också som hon kan hämta med sig på följande resa. Så om du som läser detta råkar ha lite överloppstygblöjor och råkar ha vägarna förbi Pargas eller känna nån som har vägarna förbi Pargas så kommer dom tygblöjorna att verkligen användas till ett bra ändamål i Amazonas! Det är inte alla dagar man får hjälpa till att introducera nån bra ekologisk grej till just Amazonas, där dom redan lever så bra ute i naturen och kämpar mot oljebolagen, så jag är jätteglad över att få hjälpa till lite grann på ett hörn!
Tedags hos Tant Ninette www.familjenbahne.com
Tant Ninette

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Ordet är fritt!