Föärbud på att välja svenska som A2 i Åbo?!

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

Föärbud på att välja svenska som A2 i Åbo?!

Oläst inläggav Wilmina » 21 nov 2014, 19:40

Hörde att nån i Åbo tycker det är hemskt att näst intill alla i finskspråkig skolor väljer svenska som A2 språk (A1 engelska), och att de nu bestämt att man inte får välja svenska som A2 språk?! Stämmer detta?

Försökte googla fram mera info men hittade inte. Men det låter ju helt galet: om en de finskspråkiga i en tvåspråkig stad men en ganska ringa andel svenskspråkiga ändå anser att det är viktigt att lära sig det andra inhemska språket väl, och väljer det redan som 9-åringar och eventuellt tom får en positiv syn på språket, och så förbjuds det för att nån tycker att barnen ska lära sig flera språk?! Och alltså vilka språk behöver man främst? Och jag tycker ju själv om språk och bla lärde mig väl både tyska och spanska (bodde i bägge länderna), och har ALDRIG behövt dem på riktigt i arbetslivet, använt, visst, för att jag kunde, men inte på riktigt behövt då all korrespondens ändå ska skötas på engelska.

Kan man ännu göra nåt om detta stämmer? Skriver fast på nån adress...!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Ordet är fritt!