snälla, snabbt svar

Diskutera allt möjligt som inte har med barn att göra.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus, mamma eva

snälla, snabbt svar

Oläst inläggav Gäst » 16 dec 2005, 08:36

Var går köldgränsen för ett barn att sova ute i vagnen? Vi har -15 idag, är det för kallt?
Gäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

för kallt...

Oläst inläggav gäst » 16 dec 2005, 08:52

Jag har nog haft mina barn ute och sova vid -15 tillräkligt med kläder och en ordentlig filt runt ,jag hade en stor som jag vira runt barnet så den kom ochså på rygg sidan. och så hade jag en "rapi" duk vid öppningen så barnet inte skulle andas in den kalla luften utan mer av sitt eget varma (det här föreslog vår rådgivningstant) Hoppas du fick ut av vad jag har skrivit svårt att förklara.
gäst

Oläst inläggav Ica oinloggad » 16 dec 2005, 09:06

Hur stort är ditt barn? Om det är nyfött kanske du kan ha det inne vid -15 grader, men redan vid några månaders ålder kan barnet nog sova ute. Vi använde ett äkta fårskinn i vagnen och det värmer bättre om barnet ligger direkt på det (ingen sovpåse alltså). Dessutom var det så stort att vi nästan kunde vika upp det dubbelt över sonen. En "trasa" över öppningen kan vara bra! Du kan också sätta ut en termometer i vagnen när barnet sover, så har du lite koll på hur kallt det är i vagnen. Det skiljer många grader från vagnen och utanför! Du kan oxå gå och känna på barnet med jämna mellanrum om du e orolig!
Ica oinloggad

Oläst inläggav Fiffi » 16 dec 2005, 09:14

Trådstartaren här, inloggad nu...

Flickan är 5 månader. Vi har inget fårskinn ännu, tror att julbocken ska komma med ett 8) Men däremot har hon en varmare sovpåse. Vet inte om hon släktas på mej, men hon har oftare kallare än andra barn. När andra klarar sej med mindre kläder behöver hon mer. Ska köpa en termometer till vagnen, det är en bra ide'!
Fiffi

Oläst inläggav Tanja » 16 dec 2005, 10:17

När min dotter var 7 mån hade jag henne ute i -13 grader i en dunpåse och på ett ställe som det inte blåser.
Användarvisningsbild
Tanja
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Gäst » 16 dec 2005, 10:21

Jag har alltid klätt mina barn i stickat när de gått ut i vagnen. Stickade sockor, tröja, byxor, vantar + en varm mössa. Fårskinn, sovpåsen o yllepläd.I bottnen på vagnen har jag haft ett liggunderlag som hållit mot kylan underifrån. Har det varit rejält kallt har jag ännu svept in hela vagnen i en yllepläd (går åt två stycken då det är kallt :D ) Låter som en riktigt "grön" mamma, men det är jag inte. Har bara kommit fram till under 12 års prövande att ylle har hållit värmen bäst. Har dom någon gång sovit i halaren har dom nästan varit kallare... :?
Gäst

Oläst inläggav Gäst » 16 dec 2005, 19:17

vår rådgvningstant sa att iinte ut om det är mer än -10. då bebisen som vår är 4 mån.
Gäst

Re: snälla, snabbt svar

Oläst inläggav Gäst » 19 dec 2005, 08:01

Anonymous skrev:Var går köldgränsen för ett barn att sova ute i vagnen? Vi har -15 idag, är det för kallt?

JAg hade äldre flickan tom och sova ute i under -20 grader. MAssor på, mycket ylle, och en "blöjtrasa" framför öppningen på vagnen,så att inte inandningsluften blir för kall. Och istället för sovpåse har jag virat in barnen i filtplädar!
Gäst

Oläst inläggav Mumsan » 19 dec 2005, 11:32

Jag har också hört att -10 är en gräns, men vet många som haft ut sina barn i kallare väder och det har gått bra.

Jag hörde en gång en läkare på radion som sa att det inte är nåt större problem med själva kylan, det finns ju kläder och filtar - men problemet är att det kan bli dåligt med syre och man byltar in barnet mycket och har tyg över suffletten.
Barn: Pojke född i juni 2003, pojke född i augusti 2008
Användarvisningsbild
Mumsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Gäst » 22 dec 2005, 11:25

rådgivningdstanten påstod att det är andningsluften som blir för kall när det går under -10 grader och då har det inte nån betydelse hur mycket kläder man har på sig...
så kanske lite bondförnuft men ändå är det lite svårt ibland att veta och hur man ska göra. vår liten är nöjd hemma så vi har den här veckan varit ganska så mycket bara inne då temperaturmätaren har varit mellan -9 och -12. :?
Gäst

Oläst inläggav Mumintrollet » 13 jan 2014, 14:28

Lyfter en gammal tråd..

Lämna och fundera nu då det äntligen blivit vinter :tumme:

Hur kall är för kall inandningsluft?

Storasyster snart 2 borde ju tåla en del men lillebror är bara 2 månader så han är ju rätt känslig ännu..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 13 jan 2014, 14:52

Mina gossar (alla höst/senhöstbarn) har alla sovit ute trots kallt väder. Som sagt, beror på hur kallt det är inne i vagnen. Idag sov Lilleman ute. Temperaturen ute visade på -10grader men inne i vagnen visade det +1 efter 3timmar. Visserligen är larmet inne i en sidoficka i vagnen men tror det rör sig runt nollan. Framför öppningen har jag bara myggnätet ner och en harso över. Fottäcket når ju en bit upp över öppningen också så blir en liten glipa. Jag har vårt larm att larma då det går under -5 grader- ett fåtal gånger har det sjunkit under det, till en minus 7 grader. Då har det varit uppemot -15, -20 grader ute. Så skulle nog säga att smärtgränsen är då luften är minus 5 för en riktigt liten och -10 för ett lite större småbarn. :hm:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 18 jan 2014, 08:32

Heh, jag har haft barnen o sova ute i -29... Varmt ompackade både barn o vagn förståss, och inte dock som riktigt små babysar inte.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav firefly » 31 jan 2014, 17:34

Tror min dotter nog sov ute i åtminstone -15 kanske -20, la väl ett täcke eller liknande runt vagnen.
-10 är ju en riktlinje som rdg måste följa så att ingen kan säga att dom sagt fel och nu är barnet förfruset eller liknande..
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 03 feb 2014, 10:27

Tack för svaren!

Har kört på cirka -15 för sonen, nu 2,5 mån, tar in honom då mätaren i vagnen går under 0. Tycker att -5 känns för kallt för en sån liten en.

Dottern snart 2 år, har jag haft att inne ifall det varit kallare än -25 ute...
(sen vägrar hon att sova inne, men det är en annan femma :hm: )
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Ordet är fritt!