Kex utan nötter

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Kex utan nötter

Oläst inläggav Hustomtemor » 07 feb 2008, 14:08

Sonens favoritkexsorter har nötter i sig eller så kan det stå "kan finnas spår av nötter". Nu har vi snart kalas och en av gästerna som kommer har svår nötallergi, så jag måst se till att kexen jag köper är utan nötter, men att börja lusläsa alla paketen i affären har jag inte tid med.

Så vet ni någon kexsort som är utan nötter, så plees tipsa mig så jag inte behöver lusläsa alla kexsortena.
Bild
Hustomtemor
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kajsa » 08 feb 2008, 14:04

T.ex havreflarn, vanliga Mariekex, Muminkex, karnevalkex , ja det finns massor. Problemet är tyvärr att på många paket står det "kan innehålla spår av nötter", speciellt på kex som innehåller choko. Lönar sej kanske att fråga barnets mamma vad dom brukar ha, så blir det iallafall rätt, onödigt att ta risker när det gäller nötter, av egen erfarenhet...
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Oläst inläggav trollfröken » 10 feb 2008, 21:01

Jaffa-kex lär ska vara nötfria.
trollfröken
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Titte » 10 feb 2008, 21:04

Det är nog säkrare att läsa på förpackningen, såå lång tid tar det inte :wink:
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

kex utan spår av nötter

Oläst inläggav månsken70 » 03 apr 2008, 11:35

Jag vill ha flera tips på vilka kex som inte har spår av nötter

havreflarn
vanliga Mariekex
Muminkex
karnevalkex
månsken70

Oläst inläggav Tossan » 03 apr 2008, 11:57

Om du bakar själv kan du ju vara säker på att det inte finns nå nötter. Och du behöver ju kanske inte bjuda på såå många sorter? Problemet är väl att det i kexfabrikerna används samma "linje" för olika kexsorter, och om det görs ena dagen en sorts kex MED nötter, så kan det hända att det nästa dag, då det görs en sort UTAN nötter, ändå fastnar nån liten liten nörsmula i nåt av alla de tusentals kex som görs då. Och därför måste de sätta texten "kan innehålla spår av nötter".
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Recept och mattips