Att inte tycka om lök

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: Att inte tycka om lök

Oläst inläggav acasia » 20 jan 2010, 22:59

Min man tycker inte om lök och det mesta lagar vi utan, men ibland vill jag ha lök och då använder jag ungefär hälften av vad man borde sätta i och så finhackar jag det så pass att det inte märks. Han har inte klagat eller så vågar han inget säga.

Mellansyster är en sån som sitter och petar bort grönsakerna. I vissa maträtter ska det vara och då får hon plocka bort grönsakerna om hon inte tänker äta dem. Hoppas på att hon någon dag ska äta upp dem. :wink: Smakar gör hon alltid.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Muminmage » 21 jan 2010, 11:38

Mina barn gillar inte lök, inte gjorde jag det heller som barn. Dock äter de nog ändå typ malettköttsås med lök i (större bitar petar de bort). Så inga problem där!

Min svåger är ett fall för sig, som tur träffas vi inte så ofta. han har väldigt begränsat vad han äter. Anstränger mig inte att hitta på nåt som skulle smaka honom (för det är nog antagligen omöjligt) utan han får äta vad som serveras eller vara utan. Om jag har att välja mellan två rätter kanske jag lagar den han troligtvis kommer att kunna äta... Men han är alltså extrem vad gäller maten!

Tillägg: vid allergier har jag större förståelse, naturligtvis! I svågerns fall är det mest en fix idé han har ang. vad han "kan" äta...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Amalia » 21 jan 2010, 12:12

Nu är det ganska få rätter som jag absolut måste ha lök i (köttfärsbiffar och köttbullar är typ enda). Men om det bara handlar om att personen inte tycker om lök så skulle jag nog sätta lök men finhacka eller riva den så att den märks så lite som möjligt!
Sen vid allergier måste man ju helt klart beakta vad gästerna kan och inte kan äta...
Mamma till underbara lill-tösen född 03.03 2009
Amalia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 21 jan 2010, 12:25

Miko skrev:
Natasha skrev:Det går tex inte att göra maletköttsås på tomatkross. Då är "helvetet löst".

Då skulle nog den personen få laga sin mat själv, nån hejd på galet får det väl vara!

Håller fullständigt med Miko! Lagar jag maten så lagar jag den som jag vill. Är man allergisk så bjuder jag ju självklart inte på nåt som kan äventyra nåns hälsa, men bara för att man inte gillar så.. Nä. :nepp:

Min sambo påstod först att han tex. inte gillade tomatkross i maletköttsåsen. Nu älskar han den! Han insåg att det var både gott och nyttigare. Så är det förresten med mycket av min mat. Först tittade han misstänksamt men nu äter han allt jag sätter fram och med god aptit också. OCH så berömmer han min matlagning dessutom! :heart:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tossan » 21 jan 2010, 15:57

Jag tycker att man som vuxen människa inte har några alternativ annat än att hålla god min och tugga och svälja, helst leende, om man blir bjuden på något man inte gillar så mycket. Nog finns det ju endel saker jag själv inte heller älskar, och undviker hemma och på restaurang (tex mögelost), men aldrig skulle jag säga det åt nån som bjöd mig på middag! Frågar nån i förväg om jag har matbegränsningar eller allergier svarar jag nej, för det har jag ju faktiskt inte - jag KAN äta allt.
Så jag tycker dendär lökvägraren får lov att vänja sig helt enkelt. Inget daltande. :?
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 21 jan 2010, 21:51

Nå i många fall kan man väl göra så att man lagar en liten sats åt denna person utan lök?

Min sambo har blivit lökätare efter att ha varit "totalvägrare" då vi började vara ihop för dryga 15 år sen! Han kunde inte tåla att känna löken i maten (traumor från barndomen då han smakat på rå lök), men det gick bra att koka löken i en liten påse i maten och lyfta bort den sen/alternativt använda lökpulver. Så småningom började jag använda lök först mixat med stavmixer (men det tycker jag kan bli beskt många gånger) och senare mycket finhackat (ofta hackade han den själv för att bli nöjd). Men de senaste 2-3 åren har han ätit även grovhackad lök. Får den koka tillräckligt länge blir den ju mjuk och ofta försvinner den ju helt i maten så man inte kan urskilja den. Hela lökklyftor klarar han inte av, men då lyfter han bort dem.
I princip tycker jag nog att man som gäst ska ätas det som bjuds, men å andra sidan visst kan man som värdinna ta sina gästers smak i beaktande när man lagar mat. Men om det nu är ofta som man måste kocka åt denna så nog måste den andra väl bara leva med det (eller ta egen mat med :twisted: ), skulle nog inte själv täckas kräva "specialdiet" om det inte är fråga om allergi!

Själv har jag aldrig gillat rå lök. Nuförtiden kan jag nog bra äta den i sallad och tycker det smakar ok, men följande dag smakar det ju sk*t i munnen/dålig andedräkt så det är nästan mest därför jag inte vill äta det.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Florence » 21 jan 2010, 22:13

Jag tycker man gör - ja ibland i alla fall - vuxna mänskor en björntjänst om man kockar skilt för dem bara för att de inte gillar nån viss smak (ifall den inte är särskilt stark då alltså). Jag tror att med open mind kan de allra allra flesta vuxna med dessa fobier för viss mat lära sig tycka om en smak. Det förutsätter två saker: att den vuxna är öppen för upplevelsen och vill lära sig tycka om god mat, och att den vuxna blir bjuden på detta i en väl tillredd anrättning. Och det påstår jag mig kunna kocka till, så de vuxna får äta eller låta bli, nåt annat bjuds inte här :sneaky: .

Själv är jag helt himla glad över allt fantastiskt gott jag lärt mig gilla först i vuxen ålder! Tänk om jag gått miste om det. Det har alltid varit så att nån bjudit på det, och jag varit tvungen att smaka, och mer än bara en lite tugga dessutom! Oliver, getost, lök (yes, jag med... :oops: men bara tills jag var ca 15), kräftor, vinaigretter, lagrade ostar, majonnäs, patéer, kokta grönsaker, champinjoner, skogssvampar, younameit....

Detsamma gäller förresten barn. Om de vill tycka om maten, och den är väl tillredd, så finns det större chans att de börjar gilla den. Eller med socialt tvång... otaliga är de saker som jag lärde mig äta hos min bästis under skoltiden...täcktes ju inte säga nej...
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 22 jan 2010, 12:02

Adelaide skrev:Jag tycker man gör - ja ibland i alla fall - vuxna mänskor en björntjänst om man kockar skilt för dem bara för att de inte gillar nån viss smak (ifall den inte är särskilt stark då alltså). Jag tror att med open mind kan de allra allra flesta vuxna med dessa fobier för viss mat lära sig tycka om en smak. Det förutsätter två saker: att den vuxna är öppen för upplevelsen och vill lära sig tycka om god mat, och att den vuxna blir bjuden på detta i en väl tillredd anrättning. Och det påstår jag mig kunna kocka till, så de vuxna får äta eller låta bli, nåt annat bjuds inte här :sneaky: .

Jag igen tycker att dte är lite övermynderi att kräva att vuxna mänskor ska lära sej tycka om all mat, det kan man väl få syssla med hemma i lugn och ro om man vill? Jag äter tillräckligt tillredd lök, det är jättegott, men halvrå/rå tycker jag är fruktansvärt äckligt och den smaken tar över så att maten helt enkelt smakar sk*t. Nog har jag varit med om alldeles för många ggr att mat jag sett fram emot varit oätlig pga rå lök, att man använder lök som en smakförhöjare och tillreder den ordentligt är okej, det gör jag själv oxå. Men att förstöra en maträtt med rå lök/halvrå lök är ju inte speciellt trevligt direkt. Om bitarna är tillräckligt stora är det bara att be om ursäkt och lyfta bort dom, men är dom finhackade är det ju omöjligt.

Jag tycker nog att man kan ha överseende med just lök, för den är ju trots allt stark i smaken (som rå/halvrå). Jag kryddar vår mat ganska så ordentligt, flickorna tycker inte om så stark mat så jag lyfter undan åt dom då och jag öser inte på med starka kryddor heller om vi har matgäster av den enkla anledningen att få kan äta så stark mat som vi är vana vid. Skulle det på nåt vis vara annorlunda jämfört med lök då?
Jag förstår inte riktigt problemet med att göra en liten sats utan lök åt lökhataren, har ni samma inställning då till allergiker? Eller serverar ni ostron åt såna som inte vill/inte klarar av att äta ostron? Det är ju samma sak.

Med åldern börjar dom flesta prova på mat dom inte gillat från sin barndom, men inte kan det väl vara meningen att andra vuxna ska tvinga dom? Hur trevlig matupplevelse blir det då?
Miko

Oläst inläggav isis » 22 jan 2010, 12:08

Jag känner en liten hysterisk lökvägrare så när hon kommer på besök försöker jag ha åtminstone EN lökfri maträtt på bordet.
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lisaliten » 22 jan 2010, 14:20

Miko skrev:Med åldern börjar dom flesta prova på mat dom inte gillat från sin barndom, men inte kan det väl vara meningen att andra vuxna ska tvinga dom? Hur trevlig matupplevelse blir det då?

Ingen tvingar väl någon vuxen att bli BJUDEN på mat? Om man tycker att andras mat är så svår att äta som i Natashas fall (grönsaksvägraren) tycker jag inte att man kan förvänta sig att få specialmat lagad åt sig. Då får man nog laga mat själv hemma.
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Miko » 22 jan 2010, 16:27

lisaliten skrev:
Miko skrev:Med åldern börjar dom flesta prova på mat dom inte gillat från sin barndom, men inte kan det väl vara meningen att andra vuxna ska tvinga dom? Hur trevlig matupplevelse blir det då?

Ingen tvingar väl någon vuxen att bli BJUDEN på mat? Om man tycker att andras mat är så svår att äta som i Natashas fall (grönsaksvägraren) tycker jag inte att man kan förvänta sig att få specialmat lagad åt sig. Då får man nog laga mat själv hemma.

Nej, men ingen tvingar heller en allergiker att bli BJUDEN på mat så varför göra nåt åt den som h*n kan äta då? Eller nån som inte tål eldig mat att bli BJUDEN här hos oss, ska jag strunta i det då och brassa på med mina kryddor för att jag gillar det? :huh: En kompis som en gång åt köttfärssås hos mej sa att den var oätlig (hon kom på överraskningsvisit och tackade ja till lunch) och det har jag inget problem att förstå att hon tyckte och inte skulle jag få för mej att laga sån mat åt inbjudna matgäster så varför har ni som älskar lök så svårt att förstå det?

Jag tycker inte att det är svårt att lyfta undan en portion lök eller grönsaker, men det behöver ju inte gå till överdrift så att det inte ska gå att göra mat utan att nån blir vansinnig. Jag har ännu inte förstått vad problemet är för gästerna heller :hm: Lämna löken och grönsakerna i stora bitar så kan gästerna själva peta bort det dom inte gillar, kompromissa mer än så kan man ju inte behöva göra.
Miko

Oläst inläggav Florence » 22 jan 2010, 17:33

Miko skrev: Jag igen tycker att dte är lite övermynderi att kräva att vuxna mänskor ska lära sej tycka om all mat, det kan man väl få syssla med hemma i lugn och ro om man vill? Jag tycker nog att man kan ha överseende med just lök, för den är ju trots allt stark i smaken (som rå/halvrå). (...) Med åldern börjar dom flesta prova på mat dom inte gillat från sin barndom, men inte kan det väl vara meningen att andra vuxna ska tvinga dom? Hur trevlig matupplevelse blir det då?

Nej men snälla nån, ursäkta om mitt inlägg har lett till upprörda miner, men jag har då inte skrivit att jag kräver att de ska lära sig tycka om all mat! Jag skrev endast att det för många vuxna är en bra chans att lära sig tycka om något när man blir bjuden på det. För det andra:
Adelaide skrev:Jag brukar fråga gästerna på förhand om de har några "matbegränsningar". (...) Jag undviker det de nämnt, och om de inte rabblar upp en massa så räknar jag med att de äter min mat med god aptit.

Med matbegränsningar menar jag alltså inte bara allergier och överkänsligheter och religiösa, utan med den allmänna termen ger jag dem chansen att säga att de t.ex. hatar rå lök. Jag undviker det de nämner, som jag ju redan skrev. "Täcks" de säga sånt som inte är allergier utan bara aversioner, så respekterar jag det. Absolut! För guds skull missförstå mig inte så att jag skulle kräva att nån äter det den avskyr, tvärtom! Om den däremot inte hatar lök eller svamp så mycket att den täcks säga det, DÅ räknar jag med att den äter min mat med god aptit, som jag skrev.

Och motfråga, Miko: Förmoda att jag bjuder dig på middag för första gången. Jag frågar så klart "Finns det någonting du inte äter?" (för det är de orden jag använder, som svar har jag ibland fått allergier, ibland gluten, flera gånger vegetarianism, senast i höst nötkött av en hindubekant, laktos, och även några helt rena aversioner). Svarar du då att du inte kan tåla rå eller halvrå lök? Det är helt OK för mig nämligen!
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 22 jan 2010, 19:25

Adelaide skrev:Nej men snälla nån, ursäkta om mitt inlägg har lett till upprörda miner, men jag har då inte skrivit att jag kräver att de ska lära sig tycka om all mat! Jag skrev endast att det för många vuxna är en bra chans att lära sig tycka om något när man blir bjuden på det.

Jag är inte ett dugg upprörd, jag skriver nog helt lugnt här :kram:

Adelaide skrev:Och motfråga, Miko: Förmoda att jag bjuder dig på middag för första gången. Jag frågar så klart "Finns det någonting du inte äter?" (för det är de orden jag använder, som svar har jag ibland fått allergier, ibland gluten, flera gånger vegetarianism, senast i höst nötkött av en hindubekant, laktos, och även några helt rena aversioner). Svarar du då att du inte kan tåla rå eller halvrå lök? Det är helt OK för mig nämligen!

Jag svarar alltid att jag behöver laktosfattigt och berättar att jag inte kan äta bla lök om den inte är väl tillredd (=så att den är helt mjuk) jag har nämligen den stora lyckan att vara allergisk mot lök och då är det (tydligen) tillåtet att be värden att lämna bort det ur maten helt eftersom jag inte litar på att alla mänskor förstår vad vältillagad lök betyder :sneaky:
Min svärmor däremot tillreder löken så att jag kan äta den, det är bara i sallader, smörgåstårtor och wraps hon gör skilt åt mej.

btw, Adelaide, så önskar jag att du bjuder på domdär "kammussla och fyllda gravlaxrullar eller något sånt" om du bjuder mej på mat :blink:
Miko

Oläst inläggav Miko » 22 jan 2010, 19:28

Adelaide skrev:För guds skull missförstå mig inte så att jag skulle kräva att nån äter det den avskyr, tvärtom!

Ser framför mej hur du sitter på en pall brevid och tvångsmatar lökhataren :lol: :mrgreen: :wink: :kram:
Miko

Oläst inläggav mamma eva » 12 jul 2013, 21:30

Gammal tråd men vill säga att förut gillade jag ingen annan lök än gräslök och absolut inte gul lök men numera har jag börjat storkonsumera rödlök! Purjo går också för sig i soppor men just nämnda rödlök går rå och tillagad! Gula varianten låter jag ligga kvar i butikshyllorna dock för den tilltalar mig inte. Så man kan ändra sig bara man hittar sin favorit och vågar prova :blink:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Föregående

Återgå till Recept och mattips