Att inte tycka om lök

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Att inte tycka om lök

Oläst inläggav Natasha » 20 jan 2010, 19:29

Alla har vi väl något vi inte tycker om. Min man är tex ingen vän av oliver och jag avstår från sardiner. Men äter naturligtvis detta utan att knorra om det råkar bjudas på just detta. Men hur gör man när någon i ens närkrets avskyr lök? Lök är en basingrediens i det vanliga köket. Nästan alla recept har lök.
Min man tycker att den som avskyr lök får skylla sig själv och räkna med problem. Ungefär som att vägra äta potatis. Det tycker förstås inte de som avskyr löken.

Hur tacklar ni dylikt? Ett annat exempel är en person som avskyr grönsaker. Jag sätter grönsaker i all köttmat. Vi äter rätt ofta med dylika personer. Hur göra? Jag själv vill ha lök och grönsaker i det mesta.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Re: Att inte tycka om lök

Oläst inläggav Miko » 20 jan 2010, 20:20

Om jag bjuder på mat vill jag gärna att gästerna ska äta och tycka om maten så är det något jag vet att nån avskyr så undviker jag det. Jag använder faktiskt sällan lök i maten (följer heller inte recept annat än i specialfall) och det är ingenting man inte skulle kunna lämna bort tycker jag. Jag äter lök om den är "well done", men hur folk får för sej att servera rå/halv rå lök åt andra mänskor att äta övergår mitt förnuft. Jag tänker speciellt på olika wraps o liknande där födan blir äcklig och fullständigt oätligt när det tryckt dit rå lök *spysmily*

Det är heller ingen omöjlighet att ta undan lite mat utan lök åt lökovännen, så gör alltid min svärmor åt mej :heart:
Miko

Oläst inläggav abc » 20 jan 2010, 20:24

Hur kan man avsky lök? Det smakar ju "ingenting" när den är stekt eller tillredd på annat sätt så att den är genommjuk. Om du skulle bjuda mat ngn enstaka gång åt en sådan person så kanske du kunde vara lite flexibel, men om du bjuder nu och då så skulle iaf jag laga maten som jag vill. Tex om du lagar kyckling-grönsakswok, så kan väl den som inte tycker om grönsaker plocka bort dem? Jag känner en person som inte tycker om grönsaker, men aldrig att hon skulle knorra om det när vi sitter och äter. Man ser att hon plockar bort dem ur maten, men inget desto mera med det. Enda gångerna hon för det på tal är ifall ngn frågar ifall hon inte tycker om.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav abc » 20 jan 2010, 20:26

Miko skrev:Jag äter lök om den är "well done", men hur folk får för sej att servera rå/halv rå lök åt andra mänskor att äta övergår mitt förnuft. Jag tänker speciellt på olika wraps o liknande där födan blir äcklig och fullständigt oätligt när det tryckt dit rå lök *spysmily*

Rå lök är jättegott till rätt sorts mat! :tumme:
Visst kan man tillreda typ all mat utan lök, men jag är nog en sådan som sätter lök i nästan allt.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Bonadea » 20 jan 2010, 20:46

Mat utan lök - nej tack, men skulle jag ha en vän som inte tycker om lök, så skulle jag väl nog försöka koka ihop något utan lök. Undrar vad det skulle vara? Korv och potatismos?
storebror född 2005
lillebror född 2008
Bonadea
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Egon » 20 jan 2010, 20:51

I vissa fall kan det ju också vara så att personen bara fått för sig att den inte tycker om lök pga att personen inte tyckte om det som liten t.ex. eller pga hur löken luktar/smakar som rå... Jag har en bekant som hävdar att hon avskyr lök. Flera gånger har jag lagat pajer, maletköttsås etc med lök i. Jag ha för hennes skull finhackat löken och stekt noga och visst, hon har ätit med god aptit och blir lika förvånad varje gång jag berättar att det var lök i :lol:
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 20 jan 2010, 21:07

I mitt fall är det människor som jag är tvungen att äta med rätt ofta. Och flera dagar i sträck. Det är inte frågan om en gäst som kommer någon enstaka gång i året. Dessutom knorras det högljutt på löken.

Jag förstår att man inte vill ha tex rå lök, det är starkt. Men vanlig lök som en ingrediens i maten är det jag talar om.

Värre är det med den som vägrar grönsaker. Det går tex inte att göra maletköttsås på tomatkross. Då är "helvetet löst". Det blir fruktansvärt ensidig mat. Som tur (det är två personer jag syftar på) umgås jag mera med den som "bara" avskyr lök.

Jag skulle nu inte göra löksoppa eller purjopaj åt någon som jag vet att avskyr lök. Men någon slags vanlig mat måste man väl få laga.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 20 jan 2010, 21:11

Natasha skrev:Det går tex inte att göra maletköttsås på tomatkross. Då är "helvetet löst".

Då skulle nog den personen få laga sin mat själv, nån hejd på galet får det väl vara!
Miko

Oläst inläggav malla g » 20 jan 2010, 21:18

Jag skulle inte använda lök i maten om gästen verkligen avskyr det.

Däremot tycker jag att detdär med att vägra äta grönsaker är löjligt! Jag har också en bekant som vägrar äta grönsaker. Då man frågar vilka grönsaker hon ogillar så svarar hon ALLA :roll: ! Hon brukar bara äta bröd då hon bjuds på mat.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav abc » 20 jan 2010, 21:19

Egon skrev:Jag ha för hennes skull finhackat löken och stekt noga och visst, hon har ätit med god aptit och blir lika förvånad varje gång jag berättar att det var lök i

Tycker också att väl tillredd lök inte märks. Tror du inte lökvägraren kunde äta något som det egentligen inte märks att det är lök i? Eller märker personen alltid?

Värre låter det ju onekligen med grönsaksvägraren!
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 20 jan 2010, 21:34

Ja ibland märker inte lökvägraren löken (även om h*n vet att där finns lök) och då är det ok. Men tex sejen jag lagade igår enligt ett aktuellt recept här på mp har rödlök i sån form att det inte skulle gå. Den personen är lite oglad om det är lök i maten men uppför sig nog. Det värre fallet är en släkting men det är andra släktingar som råkar ut för humöret, vi är inte lika nära släkt och då klarar personen av att hålla någon sorts god men olycklig min om jag lagat maten. Men det är ändå inte kul. Nåja, nog om dom. Jag är mest intresserad av hur långt ni tycker man ska anpassa sig när det mest verkar vara uppfostran det är fel på.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 20 jan 2010, 21:46

hmmm...kan hända jag skulle anpassa mig bara för att jag inte skulle veta hur tackla situationen. men lika sur skulle väl jag vara då som lökvägraren som blir serverad lök skulle vara...
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ursula » 20 jan 2010, 22:13

En nära släkting kan inte äta lök och av grönsakerna ungefär bara morot som har kokat i typ två timmar (inget tyckande, utan allergier o motsv konstaterade av läkare). Att skippa löken är hur lätt som helst - lämna bort den. Det tråkiga är att personen inte mera kan äta vitlök heller, så en favoritkrydda är ur spelet. Att laga grönsaksfritt kräver sen lite tankearbete. Jag brukar satsa på en god sås till ganska enkelt kött/fisk + potatis/ris/pasta och sen ett grönsakstillägg för oss andra.

Men sku det vara frågan om enbart tyckande så kan det nog hända att det sku ta emot att ändra på menyn...
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 20 jan 2010, 22:33

Jag brukar fråga gästerna på förhand om de har några "matbegränsningar". Det är ju ofta laktos och nötter och sånt, så det vill jag verkligen veta på förhand. Jag undviker det de nämnt, och om de inte rabblar upp en massa så räknar jag med att de äter min mat med god aptit. Sitter de sen och grimaserar så bjuder jag troligtvis inte dem på mat nånsin mer, utan bara på kaffe :mrgreen: . Jag blir nog jättesårad om nån petar i min mat, även om jag vet att jag inte kanske borde bli. En släkting satt en gång och petade i alla förrätter jag tillrett med stor möda, bl.a. kammussla och fyllda gravlaxrullar eller något sånt. Inget dög, jag var så besviken. Efter det har jag inte gjort förrätterna själv när personen besökt oss.

Jag tycker själv om precis allt utom mögelost. Har försökt börja gilla den, men ännu har jag inte lyckats. Men om nån frågar mig på förhand om matbegränsningar säger jag att jag äter allt, och bjuds det då på mögelost så äter jag det och ser glad ut. I bästa fall börjar jag just den gången tycka om det! :tumme: Det har hänt otaliga gånger förr nämligen, sedan jag blev vuxen. Senast var det getost, bara förra året vände det så att jag började storgilla det!
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 20 jan 2010, 22:53

Egon skrev:I vissa fall kan det ju också vara så att personen bara fått för sig att den inte tycker om lök pga att personen inte tyckte om det som liten t.ex. eller pga hur löken luktar/smakar som rå... Jag har en bekant som hävdar att hon avskyr lök. Flera gånger har jag lagat pajer, maletköttsås etc med lök i. Jag ha för hennes skull finhackat löken och stekt noga och visst, hon har ätit med god aptit och blir lika förvånad varje gång jag berättar att det var lök i :lol:

Jag hade en vän som var precis likadan. Hon vet inte heller hur mycket lök hon har käkat egentligen! :lol:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Återgå till Recept och mattips