Aronia-bär

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Aronia-bär

Oläst inläggav Meredith » 29 sep 2011, 10:14

Hur använder ni era aroniabär och vad lagar ni av dem? Kan man äta alla buskars bär? Buskarna ligger längs med marken då det finns så väldigt mycket bär på dem i år, och jag tycker att det är så synd på allt som går till spillo...
Meredith
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Aronia-bär

Oläst inläggav Mellie » 29 sep 2011, 11:52

Jag har gjort gelé av aroniabären. Den blir helt god, lite sträv smak men passar bra till kötträtter. Sen har jag torkat en hel massa av bären för att använda till aroniate. Alltså torka bären, skära dem i bitar och ta ca en msk till en kopp hett vatten. Det blir en väldigt vacker färg på teet och riktigt gott med honung i.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 01 okt 2011, 23:00

Vi har gjort saft. Vi har blandat lite citron i saften, jag tycker det tar bort lite av den där strävheten. Helt med saftmaija alltså.

I smoothie går de inte att använda tycker jag, har testat men det blir helt enkelt inte bra, även om precis alla andra bär har funkat. Tyvärr.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Woodstock » 04 okt 2011, 16:46

Som smak och färg i sylt, t.ex. äppelsylt med aronia e gott.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tossan » 05 okt 2011, 19:44

Min svärmor gör äppelmos med aronia, det är jättegott! Själv har jag kastat blickar på buskarna kring lekparken här i hoodsen, och undrat om det möjligtvis är aronia, och om man isf skulle våga gå och plocka lite?
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tossan » 05 okt 2011, 19:46

Hittade detta när jag googlade, på kungsbackatradgardsvanner.se:

Bären behandlas som slånbär, d.v.s. låt dem sitta kvar på busken någon frostnatt, så mildras kärvheten en aning. Ett dygn i frysen ger samma effekt. Bären håller sig i flera veckor i kylen om du inte hinner ta hand om dem med en gång.

Aroniamarmelad
1,5 liter bär
3 dl vatten
6 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 stjärnanis
2 kanelstänger
saft från en citron

Hetta upp bär och vatten och låt koka på svag värme tills bären går sönder, ca 20 min. Blanda vaniljsockret i sockret, rör ned i grytan. Tillsätt stjärnanis, kanel och citronsaft, låt koka tills det blir lite simmigt, ca 20 min. Häll upp på ren burk. Låt marmeladen stå minst en vecka innan sylten avnjutes.
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 06 mar 2012, 15:32

Är rätt sällan in här på receptsidan på forumet, men hittade denna tråd och tänkte kommentera även om den är flera månader gammal redan.

Jag brukar laga saft på aroniabär varje höst. Jag brukar djupfrysa dom först så att smaken inte blir för kärv (?hur det nu sen skrivs). Det blir också gott om man gör saft på aronia + rönnbär :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips