Gluten-, mjölk-, ägg- och sojafritt, recept önskas!

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Gluten-, mjölk-, ägg- och sojafritt, recept önskas!

Oläst inläggav Svede » 20 feb 2012, 17:58

Nån som har recept där allt detta är uteslutet?!? Allt beaktas, kakor, mat, bröd od! :thx:
Svede
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Gluten-, mjölk-, ägg- och sojafritt, recept önskas!

Oläst inläggav Lysmasken » 20 feb 2012, 18:08

Det är en svår kombination! Men inte omöjligt. Vetemjöl i maträtter kan oftast ersättas med maizenamjöl eller ohrakas. Ägget är det svårare med, men maizena kan användas även i vissa fall där. Som mjölkersättare kan du använda t ex rismjölk (havremjölk finns också ifall havre är ok).
Vissa maträtter måste man helt enkelt utesluta och många bakverk finns det nog inte man kan laga, det enda jag kommer på i den vägen är kokosbollar. De går att laga på mjölkfritt margarin, de innehåller visserligen havregryn, endel keliakiker tål havregryn, bäst att kolla. Är det fråga om egen familj eller någon gäst?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Svede » 20 feb 2012, 18:11

Det gäller min svägerskas 1,5 åriga dotter... Svårt då man inte tidigare har erfarenheter av allergier! Havregryn/havremjölk ska även uteslutas så det kan man inte heller använda... :(
Svede
Guldmedlem

Oläst inläggav KajsaAnka » 20 feb 2012, 20:29

Det går nog lätt att laga mat och efterrätter! Det är bakverk som är svårt! Så länge man håller sig till ordentliga råvaror och lagar själv från början. Undvik hel- och halvfabrikat. Och alla sorters skorpsmulor, buljongtärningar, kryddblandningar och marinader!

Soppor är lätta att laga! Koka t.ex. potatis, purjolök och morötter i lite saltat vatten. Mixa sen slätt!
Sen kan man ju också laga potatis och en bit kött. Eller ris och en bit kyckling. Såser är lite svårare...

Till efterrrätt eller mellanmål kan man laga fruktsoppa eller fruktkräm. Eller ugnsbakade frukter. Skär t.ex. äppel, päron och plommon i bitar och lägg i en ugnsform. Klicka på en liten bit mjölkfritt margarin och strö över lite socker och eventuellt kokos. Baka i ugnen på 225 grader i ca 10-15 minuter (beroende på hur stora bitarna är) tills de är mjuka.
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 20 feb 2012, 22:07

Kom ihåg att lusläsa på alla förpackningar du köper! Det kan finnas t ex mjölkprotein där man minst anar det. Hittade det sist i Grandi isglass. Alltså spår av mjölk. Är man riktigt allergisk ska man undvika det också. Så var försiktig!
Har också märkt att det inte är lätt att hitta dylika färdiga bakverk (jag har sökt en del eftersom jag i mitt jobb lagar mat även åt mycket allergiska barn). I de glutenfria kexen och bullarna finns det oftast ägg och mjölkprotein. Om jag minns rätt har Semper glutenfria pepparkakor som är fria från allt det där, men är inte 100%! (Nå i mitt fall duger inte ens vetestärkelse, men det brukar nog gå om man har keliaki och inte veteallergi)
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Woodstock » 04 maj 2012, 13:17

BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 06 maj 2012, 08:52

Ta flera olika slags rotsaker tex morot potatis kålrot rotselleri och Squasch och hacka i bitar på en plåt. Häll över olivolja och kryddor. Stek kasslerbiff det älskar min lilla. Stavmixa köttet sen åt den lilla. De vuxna får helkött. Du kan laga en sås på Santa Maria extra Creamy kokosmjölk som är tillsatsfri och naturligt lite söt i smaken. Tex hacka paprika och lök och stek och häll på detta. Eller direkt i pannan på köttet. Annat kött som funkar bra me kokos är höna.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 06 maj 2012, 08:57

Så små behöver inte sötsaker. De älskar riktig mat. Mina tycker inte om röror och mos utan just sånt där som jag skrev ugnsrotsaker man får äta med händerna. Inlagd rödbeta och färsk paprika är toppen. Sen kan man som efterrätt ha lite frukt. Om föräldrarna tillåter sött finns det ekologiska russin.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips