"Plocka stek" - ngn som har ett recept?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

"Plocka stek" - ngn som har ett recept?

Oläst inläggav siggi » 08 mar 2012, 20:03

Min mamma som är från Österbotten fick "plocka stek" på sitt bröllop, och tycker att det är en av det godaste rätter hon har ätit - att det också var dagen då hon gifte sig kan ju haft en viss effekt.

Men, nu skulle jag vilja bjuda henne på denna rätt nästa ggn hon kommer på besök, och undrar om det finns någon Österbottning (el inte) här som har fått receptet av sin mamma..? Har förstått att det är en vanlig fest/bufférätt där.

Vet att det är kalvkött som är så mört att det smälter i munnen och att det tillreds i ugnen, tydligen ngn form av stek, men jag vet inget om tillbehören el hur den här steken tillreds.

OCH jag vill ju överraska henne med maten, därför frågar jag inte henne själv, är eg inte säker på att hon har ett recept ens, för jag har nog aldrig fått plocka stek när jag var liten.

Ngn där ute som har ett recept på denna rätt och som vill ge ut det till mig. Alla familjerecepts varianter emottages med stor tacksamhet!!
Tror att det skulle bli uppskattat av min mamma, och måste säga att jag är lite nyfiken på den här underbara rätten...

Snälla någon???? H: siggi :kaffe:
siggi

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: "Plocka stek" - ngn som har ett recept?

Oläst inläggav Hustomtemor » 26 mar 2012, 21:23

Har inte hört det, men tänker iallafall på en viss stek då, men är definitivt osäker om det är den. Men det kan ju vara så att det som heter en sak i ena delen av Österbotten heter en annan sak i andra ändan. Så lite lättare blir det att försöka få reda på vad det är om vi sku få reda på varifrån Österbotten din mor är (eller kanske var bröllopet hölls).
Bild
Hustomtemor
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav siggi » 04 apr 2012, 12:17

Bröllopet hölls i Harrström by i början av 60-talet. Harrström (hör till Korsnäs) ligger söder om Malax och norr om Närpes.
siggi

Oläst inläggav Leila » 22 apr 2012, 21:48

Mmm.. ja, Plockasteitje det ÄR gott! Har blivit bjuden på det flera gånger, men har inte ännu gett mej på att laga det själv... Så jag har ingen egen erfarenhet :osaker: utan kopierar ett recept på Plockasteitje som är ur Alla tiders mat! utgiven av Vasabygdens Marthadistrikt... :nicka:

2 kg nötkött (bog eller stek)
400 g sidfläsk
2 lökar
vatten
salt och peppar
ev. lagerblad

"Koka kött och fläsk i saltat och kryddat vatten nästan färdigt. Köttet och fläsket får kallna, skärs sedan i tärningar och placeras i en långpanna (inte emaljerad). Nötköttet först och fläsktärningarna strös över tillsammans med 2 hackade lökar, kryddpeppar och ev. lagerblad. Överst klickas smör. 1-2 dl av buljongen slås över och köttet steks i 250 grader ugnsvärme tills alla tärningarna fått en vacker brun färg. Under stekningen bör köttet blandas om några gånger. Verkar köttet torrt späder man med mera buljong (kokspadet från köttet). Såsen görs av buljong, smör och vetemjöl. Plocka steitje serveras med potatis, kokta morötter och eventuellt sallad."

Lingonsylt eller kanske svartvinbärsgelé tycker jag också hör till! Receptet är ju inte exakt med saltmängd t.ex eller koktid... Kanske det finns nån annan som har ett mera "exakt" recept? Iallafall tror jag att köttet ska kokas "länge" för att bli riktigt mört? :hm:
Leila

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips