Gräddsås

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Gräddsås

Oläst inläggav charlies » 04 apr 2012, 22:37

Men hjälp! :scared: HUR svårt ska det vara att laga en vanlig gräddsås till t.ex. köttbullar? Då jag försöker "från eget huvud" blir det för tjockt och dessutom smaklöst. Söker jag upp recept hittar jag inte alls sånt jag vill ha. Så har i alla dessa år varit lat och helt enkelt köpt Blå Bands gräddsås! :roll:

men nu vill jag ju inte att flickan ska äta halvfabrikat, så måste liksom ta tag i det här! Hur gör NI?
Bild
Bild
charlies
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Gräddsås

Oläst inläggav Sweetwillow » 05 apr 2012, 08:06

Brukar börja med vanligt såsbotten (smör och mjöl och vatten/buljong) häller sen i stekskyn och kryddor efter smak. Låter det koka några minuter på svag värme, häller till sist på grädde och låter sjuda upp. För att såsen inte skall smaka mjöligt måste mjölbladningen verkligen koka några minuter så man får inte vara för snabb med grädden.

Eller ibland skippar jag mjölet och gör bara på grädde+maizenaredning - men tycker inte det blir lika bra.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 05 apr 2012, 16:30

^Nog tål ju grädden att koka med där med mjölet :wink: Köttbuljong kan man använda istället om man inte har steksky (som ju ger mycket godare smak!). Ju längre en sås kokar desto fylligare blir smaken.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Sweetwillow » 05 apr 2012, 17:53

Nå joo, det gör den säkert. :nicka:
Vet inte varifrån jag fått det att grädden inte skall koka så länge? :hm:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 07 apr 2012, 13:12

Jag brukar helt enkelt hälla såsen över köttbullarna och värma upp dem i såsen så att säga. Då avger köttbullarna ju smak. Brukar egentligen bara hälla på grädde och ev. lite röd mjölk och så smaksätta med t.ex. soja eller köttfond. Sen eventuella kryddor/örter om man vill. Jag är dålig på att sätta mjöl i såser; blir för all del lite lösare utan mjöl men ingen har hittills klagat :wink: Med mjöl i får jag ofta klumpar så därför har jag väl rationaliserat bort mjölet =) Men mer sås-konsistens får man förstås med mjöl i. Om jag lagar t.ex. kycklingfiléer eller grisfilé i ugn brukar jag hälla grädde över dem i formen och på så sätt få gräddsås.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Recept och mattips