Barnmat (mellanmål) Socker- och glutenfria recepttips.

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Barnmat (mellanmål) Socker- och glutenfria recepttips.

Oläst inläggav Natasha » 22 jul 2012, 15:07

Jag vill undvika socker och gluten i mina barns mat och skulle gärna vilja dela lite ideer om bra mat, mellanmål och frukostar och liknande med likasinnade. Det är lätt att servera bullar och saft, smörgåsar och sockrad jogurt med flingor, men det är lite svårare att tänka om och sluta med sånt. Därför skulle en sån här tråd vara till stor hjälp när inspirationen tryter.

Här kommer mitt första recept, något som dottern 2,5 år älskar och dottern 5 år äter som vilken mat som helst, dvs dricker upp snabbt sen hon väl kommit igång.

Varm ägg-kakao utan socker

Receptet är för 1 vuxen (en stor mugg) och två barn (två små muggar).

3 ägg
3 dl kokhett vatten
1 struken liten matsked kakaopulver
1 matsked kokosolja + 2 matskedar smör ELLER 3 matskedar smör/oivariini (inte margarin).

Gör så här:

Koka upp vattnet i en vattenkokare. Under tiden stavmixar du äggen och smälter fettet i mikron. Häll i fettet, stavmixa, häll i vattnet, stavmixa, sätt i kakaon och mixa igen. Det hela är klart på ett par minuter.

Sen kan man hälla i en skvätt grädde eller mjölk eller lite kallt vatten för att det ska kallna lite eller bli aningen fylligare (gäller gräddskvätten).

Det här är mycket gott och mycket mättande och barnen behöver egentligen inget annat att äta till morgonmål än detta :)
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Re: Barnmat (mellanmål) Socker- och glutenfria recepttips.

Oläst inläggav Natasha » 22 jul 2012, 15:17

Och här är mitt andra recept som jag också är riktigt nöjd med:

Plätt-omelett med osockrad äppelmos och gräddvisp

För två-tre barn (eller två vuxna)

(4-)5 ägg (ta minst fyra stora ägg)
1/2 dl grädde (ungefär, kanske lite mera)
en nypa salt (använd salt med jod i, jag har just läst på hur viktigt jod är, speciellt för gravida)

Smält en klick smör i en stor stekpanna och vrid ner värmen till ettan. Vispa ihop ingredienserna snabbt och häll i den stora stekpannan. Låt stå 20-30 minuter utan att röra i plätten.

Under tiden vispar du grädde (gärna med äkta vaniljpulver, fås från hälsokostaffärer) och tar fram äppelmos som du gjort förra hösten utan att sätta i socker. Har du ingen sådan äppelmos kan du ta frysta bär och tina dem.

Servera plätten med grädde och bär/osockrad sylt. En garanterad hit!

Om du vill kan du också servera plätten med en klick smör eller 1 tsk vanlig sylt (mest för syns skull, ger dock lite smak också) och äta som frukost flera gånger i veckan.

Motsvarande plätt kan man också laga med något bindemedel i, typ fibrex, men det behövs inte.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 26 jul 2012, 20:42

Bärkrämer av olika de slag. Lite socker måste man ju ha förstås, men man kan också använda fruktos. Hemlagade krämer innehåller ändå mycket mindre socker än färdigköpta varianter och puddingar mm.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav mamacita » 14 aug 2012, 20:59

Natasha, kolla min blogg. Jag lägger kontinuerligt ut nya recept - alltid socker och glutenfria, för det mesta också mjölkfria....

http://sweetdreamsfromthenorth.blogspot ... el/Recipes

Har själv haft stora problem med just mellanmål men till exempel är avocadobaserad "mjukglass" en stående favorit. Också nerfrysta smoothisar i isglassformar...

Men oftast blir mellanmålet bara en frukt eller någon nötblanding för att sedan satsa på middagsmaten istället.
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Boa » 14 aug 2012, 22:29

Bananplättar för en person:

1 banan
1dl mjöl
1 ägg

bananen mosas och allt blandas samman, stek i smör. Om man inte breder ut smeten i pannan blir plätten mindre och tjokare men går lika bra att äta :nicka: Mjölet innehåller ju gluten, men det kan hända att det sku gå att laga dem på glutenfritt mjöl, men jag har inte ännu hunnit testa.
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 29 aug 2012, 08:14

Lysmasken skrev:Bärkrämer av olika de slag. Lite socker måste man ju ha förstås, men man kan också använda fruktos.

Har ni erfarenhet av "sukrin"? Nämndes här i LiveLifes recept; http://www.life.fi/nakoislehdet/life_nakoislehti_2012-3/
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamacita » 31 aug 2012, 00:20

Fruktos är nog inte så hejsan. Överbelastar levern, vars funktion är att rena kroppen från olika gifter. Ja och sen är fruktos också fettlagrande. Fruktos i frukt kompenseras med fibrer men fruktos i rent "sockerformat" är nog ingen god idé.
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 02 sep 2012, 09:53

^Ja, jag har blivit informerad efter att jag skrev föregående inlägg. :tummenupp: Fruktosen säkert det värsta av allt. Jag minns att jag hörde sägas att fruktos inte är bra för barn då mina barn var mindre, men kunde inte minnas varför... slutade ändå använda fruktos hemma i matlagningen då.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Ugglan » 03 sep 2012, 13:12

Vilken superbra tråd! Exakt vad jag behöver för att ändra vanorna en gång för alla. Den här årstiden lagar vi mycket smoothies med fet naturell youghurt och bär, sötar med banan eller ibland honung. Vintertid lagar vi nog av frusna bär också. Nötter har vi ofta som mellanmål, men annars står det nog rätt så still i min hjärna. Vi ska ta och testa chokladdrycken till femåringen som vägrar frukost!
Ugglan
Guldmedlem

Oläst inläggav borgbacken » 11 sep 2012, 19:46

Oj vad jag blev glad att läsa om chokodrycken! Vi har också en som nte riktigt gillar frukost. Ibland kör jag med smoothies på morgonen åt honom och det harfunkat bra. Men detta är ju ettsuper alternativ!
Sen återstår det att se om vår minsting godkänner drycken.. :roll: Vi lyckas aldrig få lirkat ihonom ägg i någon form, kommer alltid ut tillbaka... Måste testa! Tack Natasha!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 12 sep 2012, 20:47

Sen finns ett annat sätt att laga kakao också utan socker och som är riktigt gott.

1 dl grädde
2-3 dl rödmjölk eller ännu hellre gammaldags mjölk
1 struken matsked kakao (eller efter smak, jag sätter kanske en rågad tesked).

Sätt i kakaon i den heta gräddmjölken och stavmixa sen en liten stund. Resultatet blir en ljuvligt god, mild och krämig kakao helt utan socker (förutom laktosen i mjölken förstås).

------------------------------------------

Jag har nu lagat mysli åt mina flickor:

Boveteflingor
Pumpafrön
Solrosfrön
Kokosflingor
Mandelmjöl

Detta har jag blandat i ungefär lika stora delar så att fröna är en del tillsammans. Och helt enkelt haft på burk. Den här myslin äter vi med turkisk jogurt (rör ibland i lite magrare naturell jogurt för att få lite lösare konsistens) och man kan gott sätta med lite bär (osockrade naturligtvis.)
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 12 sep 2012, 20:53

Sen har vi fått ett nytt absolut favoritrecept. Det är Anna Halléns mandelkaka med vispad grädde och naturella bär.

Man tar 3 dl mandelmjöl och blandar det med 1 tsk fiberhusk (finns i glutenfria hyllan, bra att ha hemma) och 2 dl vispgrädde (ovispad). Sätt till ett halvt kryddmått salt och ett kryddmått vaniljpulver (finns att köpas i hälsokostaffärer). Man kan nog i nödfall använda vanllinsocker också, jag har testat när jag inte hade vaniljpulver hemma.

Sen vispar man två ägg och blandar i detta i smeten.

Om man vill kan man söta kakan med en matsked honung. Det brukar vi göra.

Sen häller vi kakan i en smord form som bröats med kokosflingor.

Kakan gräddas i 175 grader i 30 minuter och blir ungefär 4 portioner. Den är alltså inte så stor.

Vispa en gräddburk (utan socker i) och tina upp lite osockrade bär, gärna jorgdubbar och blåbär och ät med kakan.

Kakan blir lite som ett mellanting mellan scones, pannkaka och en sockerkaka. Men mycket hälsosammare.

Jag hoppas jag nu fick receptet helt rätt skrivet så här från minnet. Men tror nog det.

Här är direktlänken: http://www.recept.nu/anna-hallen/efterr ... kaka-lchf/
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Recept och mattips