Byta ut margarinet då man bakar, mot vad?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Byta ut margarinet då man bakar, mot vad?

Oläst inläggav Esme » 30 jul 2012, 15:30

För nåt år sedan testade jag på lchf-kost och fastnade lite för det. Inte så att jag ännu äter lchf-kost, men jag började starkt ifrågasätta varför man ska äta konstgjorda fettblandningar som margarin och "gräddblandningar" av växtfetter. Att byta ut smörgåsmargarinet mot smör, gräddbandingarna mot riktig grädde och stekmargarinet mot matolja var ju lätt. Men hur ska jag göra då jag bakar? Visst går det enkelt att byta ut mot smör, men osaltat smör är ju så himla dyrt. Dessutom tycker jag ibland att det ger en för stark smörsmak då jag sedan titigare är van vid den neutrala smaken av margarin i bakverk.

Kan man bara byta ut margarinet mot t.ex. rypsolja eller solrosolja? Eller blir konsistensen fel?
Och kan man i såna fall byta ut margarinet mot matolja i alla recept? Tänker främst på kalla bakverk som exempelvis cheesekake, där man ofta ska blanda kex-kross med margarin till bottnen, eller kokosbollar. Kanske sånt inte tar ihop ordentligt om man använder matolja?

Visst kan jag experimentera mig fram själv :wink: men jag tänkte passa på att fråga om det finns någon som har erfarenhet av detta. Lär mig gärna av andras misstag, så jag slipper göra om dom själv!

På tal om margarin.... Är det någon som någon gång testat på att blanda eget margarin av t.ex. rapsolja och smör? Alltså för att få en mer lättbredd fettblandning till smörgåsen.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Byta ut margarinet då man bakar, mot vad?

Oläst inläggav Natasha » 30 jul 2012, 15:53

Man kan hur bra som helst baka med normalsaltat smör. Vissa kakor typ kladdkaka ska ju dessutom ha tillsatt smör.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Teskedsgumman » 30 jul 2012, 19:52

Här bakas allt med bara vanligt smör. Har inte ens kommit på tanken att köpa osaltat smör till bakverk, det har jag bara köpt nån gång när jag gjort smakportioner åt bebisar. Margarin skulle jag aldrig köpa mera, och så älskar jag smaken av smör, så för oss är det inget svårt val alls. :lol: (Kokosbollar som är gjorda på margarin måste ju förresten smaka fruktansvärda...? :sjuk: ) Använder inga konstiga gräddblandningar heller, bara riktig grädde till allt.

Esme skrev:På tal om margarin.... Är det någon som någon gång testat på att blanda eget margarin av t.ex. rapsolja och smör? Alltså för att få en mer lättbredd fettblandning till smörgåsen.

Har inte testat men vet att det går. Vi drar i stället smörskivor med osthyveln, då spelar det ingen roll fast smöret är hårt.

Natasha skrev:Vissa kakor typ kladdkaka ska ju dessutom ha tillsatt smör.

Gissar att du menar "tillsatt salt"? För så är det ju.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 30 jul 2012, 20:09

Bakarmed smör. Jag tror faktiskt aldrig jag köpt osaltat smör för den delen heller...
Nog tror jag att man kan bra ersätta en del av smöret med rypsolja eller annan olja som inte smakar för starkt, till en viss del, tror nog inte konsistensen på bakverken ändrar så mycket. Testa vet ja! Rapportera sen om du gör det!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 30 jul 2012, 21:34

Bakar nog allt med helt vanligt saltat smör. Margarin är ju nog också saltat.
Om det sku vara så att det i recepetet speciellt står att det ska vara osaltat så sku jag använda det.

Och nej det går inte att byta ut smöret/margarinet i cheesecake bottnen, det är ju meningen att det ska stelna till. Och det gör ju inte flytande olja. :)
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 01 aug 2012, 21:59

Osaltat smör behövs endast till några få bakverk (småkakor, kex) då man verkligen märker skillnaden om man har använt vanligt smör och det inte allls ska vara något salt i receptet. För det mesta innehåller recept med osaltat smör även salt som tillsats så då är det enkelt att bara lämna bort saltet.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Esme » 04 sep 2012, 07:38

Ok, nu har jag testat lite. Bakade en par blåbärspajer i förra veckan och bytte ut margarinet mot hälften smör, hälften solrosolja. Resultatet blev helt OK. Smaken var precis som vanligt, men bottnen blev lite lösare än den brukar, fast jag förgräddade den.

Orsaken till att jag inte riktigt vill byta ut margarinet mot smör rätt och slätt är att jag är ju van med smaken (=frånvaron av smak) av margarinet, så jag tycker helt enkelt att det smakar "fel"/blir för stark smörsmak om jag byter ut margarinet mot smör helt och hållet.

Tror att nästa gång jag bakar så testar jag smör/olja igen, men med mer smör å mindre olja.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 04 sep 2012, 08:06

Du kunde ju testa Dellariini tex. Det är en smör-oljeblandning. Går bra att baka med.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav sparks » 04 sep 2012, 20:43

På tal om margarin.... Är det någon som någon gång testat på att blanda eget margarin av t.ex. rapsolja och smör? Alltså för att få en mer lättbredd fettblandning till smörgåsen.

Här är ett recept som jag brukar använda (blir ca 800 g):

Blanda 1 pkt rumsvarmt smör (500g) med 3 dl rapsolja och 0,6 dl vatten. Kör med elvisp tills det blir en jämn smet. (Om ingredienserna är lite för kalla blir det lite grynigt, men det tycker jag inte gör nåt.) Låt stelna i kylen nån timme.

Jag använder blandningen till smörgås, bakning och stekning. Den mjuknar ganska snabbt, och blir lös som rumstempererad, så jag skulle nog inte använda den till bakverk typ cheesecake.
sparks

Oläst inläggav Esme » 15 sep 2012, 21:08

sparks skrev:Här är ett recept som jag brukar använda (blir ca 800 g):

Blanda 1 pkt rumsvarmt smör (500g) med 3 dl rapsolja och 0,6 dl vatten. Kör med elvisp tills det blir en jämn smet. (Om ingredienserna är lite för kalla blir det lite grynigt, men det tycker jag inte gör nåt.) Låt stelna i kylen nån timme.

Jag använder blandningen till smörgås, bakning och stekning. Den mjuknar ganska snabbt, och blir lös som rumstempererad, så jag skulle nog inte använda den till bakverk typ cheesecake.

Tack! Måste testa :D
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Joa » 17 sep 2012, 08:38

Bakar alltid med vanligt smör, margarin kommer inte in i mitt kylskåp.
dotter 04/04, son 02/06
Joa
Guldmedlem

Oläst inläggav råddan » 29 sep 2012, 12:35

Bakar också med smör i kakor, i bröd blir det oftast olja.
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Recept och mattips