Söt apelsinjuice?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Söt apelsinjuice?

Oläst inläggav Arcticwolf » 01 aug 2012, 14:10

Har googlat men inte hittat... den apelsinjuice man köper i t.ex. Spanien är oftast sötare är den man får i våra butiker? Vad beror det på?
Finns det "söt" apelsinjuice att få tag på i Finland? Jag menar såklart osötad, inte tillsatt socker eller andra sötningsämnen.
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Söt apelsinjuice?

Oläst inläggav Lilla Ka » 06 sep 2012, 06:21

Nu har jag ungen erfarenhet av spansk apelinjuicemen Valios ekologiska apelsinjuice smakar HELT annorlunda än alla billiga dito...
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Katerina » 07 sep 2012, 18:14

Jag tycker att sån juice som har mandarin i sig smakar lite sötare, duger också åt kräsna 12 åringen.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 07 sep 2012, 20:20

Lilla Ka skrev: Valios ekologiska apelsinjuice smakar HELT annorlunda än alla billiga dito...
Yep, håller med. Men jag är inte säker på om den smakar bättre för att den känns så mycket lyxigare för att den är både ekologisk och dyrare. :angel:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Tossan » 11 sep 2012, 11:43

Jag tycker att färskpressad apelsinjuice, som man pressat själv alltså, är mycket sötare och lenare i smaken än dem man köper från butiken. Och om det nu är något bra med att hösten och vintern närmar sig så är det iaf billiga apelsiner! :)
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mixo » 14 okt 2012, 17:42

Tropicana har enligt mig bästa juicen på marknaden, men priset är ju också ett av de högsta, normalpris rör sig kring 3,50 / liter, ibland säljs 2 för 5 euro och då brukar jag välja den.
Mixo

Oläst inläggav Arcticwolf » 23 okt 2012, 10:30

Nu har jag prövat några dyrare apelsinjuice, och kommit fram till att God Morgons apelsinjuice kommer närmast den Spanska juicen jag talade om. Tropicana är för sur i min smak, likaså Vital (köpte igår...yäk). Och att pressa av köpta apelsiner tycker jag också är för surt.
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 08 nov 2012, 21:08

Jag har just nu då gång en "kampanj" att testa olika apelsinjuicer. Det är väl nån typ av gravid-craving. Jag har provat Valios ekologiska, God morgon (brazil/cuba), Brazil och Lidls Vital fit (den som finns i plastflaska och är märkt not from concentrate). Jag har också en Tropicana med mandarin som väntar i skåpet. Av de som jag provat så tycker jag Brazil är sötast, med Lidls på andra plats. Jag är för lat för att pressa själv, men antar att smaken är beroende på vilka apelsiner man använder och kanske också pressmetod. De vanliga billigare apelsinjuicerna tycker jag är för osöta.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 19 nov 2012, 11:07

...och att pressa själv blir väl j*kligt dyr apelsinsaft? Och om man tänker ekologiskt (?) är det väl bättre att apelsinskalen får komposteras i det land där juicen pressas? Än att de först flygs omogna apelsiner till Finland och så pressar man dem själv, och slänger skalet här? :hm:
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips