"Stopp för socker på daghem"

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: "Stopp för socker på daghem"

Oläst inläggav Arcticwolf » 09 aug 2012, 12:47

Tack Natasha för all sockerinfo, måste säga att mycket av detta är helt nytt för mig.
Mot ett sundare och mindre sockrigt liv, alltså!
Mamma till storasyster -05 och lillebror -07
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Lysmasken » 09 aug 2012, 15:01

^Här skulle det behövas en gilla-knapp :wink:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Natasha » 09 aug 2012, 20:15

Lysmasken skrev:^Här skulle det behövas en gilla-knapp :wink:

Håller med :) :tumme:

Och, Arcticwolf, precis samma var det för mig. Hälsovården och forskningen känner nog till farorna med socker - men det görs inte så mycket väsen om det. Man pratar mera om att mättat fett är farlig, eller gör man faktiskt det? Kanske är det industrin som marknadsför lightprodukter hårt. Det är ju mera inkomst att sälja sockrad lättjogurt och lightfettmat med olika förtjockningsmedel och sen sälja grädden separat. Jag rekommenderar att läsa Mats-Eric Nilssons böcker om riktig mat och fuskmaten (industrimaten). Det var som att svälja pillret (á la Matrix) för mig och nu finns ingen återvändo längre :nepp:
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Teskedsgumman » 09 aug 2012, 22:07

Natasha skrev:Jag rekommenderar att läsa Mats-Eric Nilssons böcker om riktig mat och fuskmaten (industrimaten). Det var som att svälja pillret (á la Matrix) för mig och nu finns ingen återvändo längre :nepp:

Ja, samma här. Fast jag tror att jag först läste kostdoktorns bok Matrevolutionen (http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen/), och det var först då som jag fattade hur enormt sockret verkligen kan påverka hälsan. Innan hade jag, liksom många andra, trott att sockret mest bara var dåligt för tänderna och vikten. Sen läste jag också boken Kärnfrisk Familj ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186469002) och var då ett tag jätteladdad för att förändra hela familjens ätande. Och visst har vi också gjort en hel del förbättringar, men vi är nog inte ens i närheten av att leva så sockerfritt och hälsosamt som ni gör Natasha, ni är nog verkligen jätteduktiga. Våra barn är redan så stora och vana vid att äta vissa saker att det är väldigt svårt för mig att få det ändrat. För det tar ju väldigt lång tid att lära sig tycka om nya saker i vanliga fall, och när de inte har motivationen är det förstås ännu svårare (för att inte tala om hur svårt det är för maken... :roll: ). Tror absolut att det är lättast att påverka och lägga bra vanor från första början, så därför skulle det ju vara jättebra om daghemmen också hjälpte till.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Arcticwolf » 10 aug 2012, 21:43

Natasha skrev: Jag rekommenderar att läsa Mats-Eric Nilssons böcker om riktig mat och fuskmaten (industrimaten). Det var som att svälja pillret (á la Matrix) för mig och nu finns ingen återvändo längre :nepp:

Jag har läst den, Natasha, men vänta nu, då har jag nog missat "sockret" i boken? Vår familj började efter det vända och vrida på alla paket i butikerna, och nåja, nu har man ju lär sig vad som innehåller en massa emulgeringsmedel, aspartam, smakförstärkare, jästextrakt och annat billigt utfyllnadsmedel... Bläh. Alltså vi försöker alltid välja den produkten på hyllan som har minst eller helst inte ALLS tillsatsämnen. Men som sagt är det här med socker nytt för mig. I alla fall i den mån du berättade, N.

Jo, en "gilla"-knapp skulle jag *gilla* :tummenupp:

Edit, jag googlade Mats-Eric, och märkte att det har ju kommit ut två böcker som jag INTE läst, Äkta vara och Döden i grytan. Jag har alltså bara läst Den hemilge kocken.
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 11 aug 2012, 08:31

Det var böckerna som fick mig att inse att färdigmat är i industrins intressen inte mina. Det blev en byggsten i allt. Läste nog kostdoktorns bok också. Den är bra.

En snabb googling visar att övre gränsen fruktos vi kan äta per dag är 25-30 gram. Säkert finns andra källor men om detta stämmer betyder det max 50 gram socker per dag. Socker består ju till hälften av fruktos. Tex mjölksocker har inte fruktos. Fruktos måste omvandlas av levern. För mycket fruktos blir direkt fett istället för glykogen. Men om vi överskrider någon viss gräns, troligen detta jag skrev, börjar levern ta stryk och det blir fettlever. Alltså att levern blir fettvävnad eller vad det nu är på riktigt. Som hos alkoholister. Kolla hur lätt ett barn får i sig 50 gram socker. En Jogurt är knappa 20 gram socker dvs ca tio gram fruktos. Håll gränsen noga ett par veckor och testa.

Ett glas limsa ger 10 gram fruktos. En liten flaska ger 25 gram fruktos. Och då är gränsen redan nådd. Samma gäller förstås med samma mängd saft om det blir lika sött ungefär. Jag tror dagis lätt når upp till den här gränsen vissa dagar.

Någonstans läste jag om en högre gräns. Kanske drygt dubbelt upp men det handlade inte om när levern tar skada utan om hur mycket fruktos som levern klarar att omvandla till glykogen. Men jag skulle aldrig våga experimentera med mera än 25 gram fruktos per dag nu när jag en gång sett en sådan gräns och det dessutom också annars är både onödigt och farligt med socker. En gräns på 50 gram socker om dagen är inte heller svårt men kräver att man gör det medvetet. De är ju dessutom barn och kanske gränsen är lägre för barn?
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 11 aug 2012, 11:00

Jag undrar Natascha, hur klarar ni av det här utanför hemmet, med släktingar och bekanta? Får ni konstiga blickar o så, hur gör ni på kalas då ni är bortbjudna? Ursäkta om det är här OT (eventuellt får mod, dela tråden ifall den börjar spåra ur).

Jag skulle nog gärna minska på sockret, tycker diskussionen är intressant, men den svåra biten är nog att få övriga familjen med på det. Jag äter säkert minst socker av alla.. de andra tycker om att baka kaffebröd och äter upp det på nolltime..
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Natasha » 12 aug 2012, 21:26

^Mina föräldrar äter själv lågkolhydratkost och flera av våra vänner också. Annars har vi som policy att fest är fest och vardag vardag. Så inte märks det så mycket hos andra att vi inte äter socker. Vi kan dessutom någon gång själva fira med lite sött. Tex köpte vi vår tredje glass för sommaren idag.

Vi besöker inte äldre bull-släktingar så ofta. Farmor bor så långt borta att vi är dit en gång i året och mina och min mans äldre släktingar är döda. Farfar träffar vi också främst hemma hos oss och andra i den generationen har oftare middagsbuffe än bullar. Om det skulle börja kännas att det blir för mycket bullar någonstans skulle jag berätta att vi inte äter sött. En äldre dam bjuder gärna barnen på sött fast vi just ska hem och äta men då har jag helt enkelt sagt nej rätt så bestämt. Nu äter hon själv lågkolhydratmat pga diabetes 2 så tror hon förstår bättre nu.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamacita » 14 aug 2012, 13:38

Tittade in här för jag hade en känsla av att detta är ett ämne som debatteras (äntligen!) på mammapappa. Och jag VILL vara med och skapa debatt om detta ämne. Underbart Natasha att du håller upp positionen för dessa "drastiska beslut". Själv bloggade jag igår om ämnet och mina tankar kan ni läsa här: http://lapatiperradelnorte.blogspot.fi/ ... dagis.html

Jag har i över ett års tid haft som hobby att lära mig mer om mat, hälsa och hur allt detta hänger ihop (lite i stil med Natasha efter att ha kommit över motsägande litteratur som fick mig att inse i vilken bluff vi lever i gällande kostråden - förändrade våra matvanor där hemma och blev helt paff av de goda resultaten). Det mesta av mina reflektioner finns dokumenterat på min blog www.sweetdreamsfromthenorth.blogspot.com. Jag jobbar aktivt med att upplysa min familj, omgivning om att det finns ALTERNATIV och att DET ÄR VI FÖRÄLDRAR som sätter grunden för ett hälsosammare och framförallt roligare (!!!) liv för våra barn (minskat antal sjukdomar, allergier, fetma etc etc etc). Det är tufft ibland att gå mot strömmen, men det är så värt det i slutändan. För alternativen är helt enkelt inte längre ens alternativ för mig. Den rådande normen på vad vi för väntas äta och konsekvenserna av det är helt enkelt för skrämmande för att jag ska kunna leva enligt de normerna.

Den som vill veta mer och som söker stöd för en övergång till minskad sockerkonsumption i vardagen får gärna kontakta mig! Kolla till exempel in mina senaste bilder från vårt (sågottsom) sockerfria och (helt) vetefria kalas: http://sweetdreamsfromthenorth.blogspot ... -pics.html
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav mamacita » 14 aug 2012, 14:29

Ja och det här skrev jag för ett år sedan, tyvärr på engelska:

http://lapatiperradelnorte.blogspot.fi/ ... sugar.html
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Arcticwolf » 29 aug 2012, 08:10

Hej, jag har nu lite börjat "ta in" hela den här sockergrejen... Har inte läst Mats-Erics nyaste böcker ännu, men nu är jag i alla fall medveten om hur skadligt socker kan vara. Som sagt har jag bättre koll på var det finns dolt socker.
Har ni läst nyaste LiveLife tidningen? Där finns smaskiga cupcakes på sidorna 26-27 http://www.life.fi/nakoislehdet/life_nakoislehti_2012-3/
Vi ska snart ha 5-års kalas för lillebror, och vi kommer att bjuda på en massa annat än socker-socker-socker-fyllda grejer ;)
-Alla kan hjälpa någon-
Användarvisningsbild
Arcticwolf
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Recept och mattips