Ekologisk mat / GMO, synpunkter (ny tråd)

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: Utgifter för hemmet

Oläst inläggav Natasha » 07 aug 2012, 07:28

Jag köper också faktiskt ekologiskt när jag kan. Och inhemska grönsaker om jag kan. Men det blir nog en hel del mjölkprodukter från lidl där dom är billigast och enormt mycket godare. Malet kött brukar jag köpa från en liten butik som ofta mal det direkt åt mig. Och jag väljer bort mat med tillsatser socker sötningsmedel och sånt. Lyxar med kalamataoliver och ekologiskt kaffe. Men det vi konsumerar mest av, grädde och ägg kan jag tyvärr med denna budget inte köpa ekologiskt.

Nu i ett par veckor har jag lagat egen fil och använt getmjölk till det. Men bensin till bilen är så dyrt så nu ska jag börja prova den ekologiska gammaldagsmjölken som är ohomogeniserad och som jag får i prisma.

Jag måste spara men tror inte det skulle gå mycket mera ändå. Jag skulle välja mer ekologiskt men det är allt.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 09 aug 2012, 20:33

Kileane, varför tror ni inte på ekologiskt? :huh: Menar du att du inte tror det ÄR ekologiskt odlat eller tror du det är sämre/lika"dåligt/bra" som konventionellt odlad mat? Jag undrar mest av nyfikenhet eftersom jag på nåt sätt haft uppfattningen att i princip alla "vet" att ekologiskt är att föredra framom konventionellt odlade råvaror eftersom de ekologiska inte besprutas med för människan mindre hälsosamma ämnen eller stark gödsel används vid odlingen. Jag trodde det var så att säga "common knowledge" medan man förstås sedan kan låta bli att köpa ekologiskt av t.ex. den orsaken att det är dyrare eller har fraktats långt ifrån. Man kan ju t.ex. fundera vad som är bättre att köpa; lokalodlade grönsaker (icke-eko) eller eko-grönsaker från andra sidan jordklotet...

Nåja, till frågan. I månaden gör vi 2 vuxna + 3 barn + 2 katter av med allt mellan 500 och 700 euro/månad på sånt man får från lokala s-marketen (blöjor, tvättmedel, mat, kattmat osv..). Det varierar eftersom vi vissa månader äter mer av mat vi fryst in tidigare månader. Detta är siffror från att jag varit hemma, nu när vi båda jobbar kan det hända att siffran ändrar eftersom barnen äter ett mål/dag på dagis/i skolan. Vi vuxna försöker dock ta med lunchlåda hemifrån. Vi köper gärna ekologisk mjölk och eko-ägg och även andra eko-produkter. Lagar största delen av maten själva.

P.S. och lite OT så tror jag att vi går mot att ekologiskt blir norm. Dvs om kanske 10 år kommer det mesta att vara eko och folk kommer att förundras över hur man nånsin tänkt annorlunda :) Där har ni min profetia... :blink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Ekologisk mat / GMO, synpunkter (ny tråd)

Oläst inläggav Kileane » 10 aug 2012, 19:43

Mumin: Det handlar väl mest om att vi inte köper konceptet "ekologiskt" rakt av. Allt är inte bra bara för att det fått en stämpel... Du tog ju själv upp ett exempel med ekologiska varor som transporterats lång väg vs. närproducerat. Ekologisk mjölkproduktion tycker jag är rätt hemsk, det ska vara så fint att kalvarna får gå längre med sin mamma istället för att tas från kon strax efter födseln, men det handlar om några dagar extra...vilket ger kon och ungen tid att fästa sig vid varandra och sen skriker de förtvivlat när man separerar dem. Ekologiskt tillåter inte genmodifierat, varför inte då undrar jag eftersom genmodifierade grödor kunde vara en del av lösningen på problemen i svårodlade områden.
Det är visserligen bra att grödorna inte besprutas men istället krävs mycket mera maskinell bearbetning av odlingen = fler maskiner som kör många vändor över åkrarna.

Jag är inte emot ekologiskt, jag anser bara att allt som märks med den stämpeln är inte per automatik bättre än "vanlig" mat och då jag känner många jordbrukare som är skeptiska till den enorma mängden byråkrati för liten skillnad så tycker jag väl att det borde satsas på bättre eller alternativa lösningar. T.ex. en sån sak som att lätta på regelverket och göra det enklare att handla mat direkt från producenterna.
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 11 aug 2012, 09:05

Du har många bra synpunkter Kileane. Just det att det krävs mer arbete, ofta just maskinell, vid odling av ekologiska produkter. Och visst är det så, att vi borde få till en ändring så att vi kunde få handla direkt från producenterna. Att mängden besprutningsmedel kunde regleras. Med mera.

Däremot tror jag nog ändå starkt på att maten näringsmessigt är bättre om den är ekologiskt producerad. Det tar tex. en månad längre att föda upp en ekogris än en "vanlig". Detta pga av mindre tillväxthormoner som man pumpar i djuren. Likaså matas djuren på "vanliga" farmar konstant med antibiotika, ifall att någon sjukdom skulle bryta ut. Detta får vi i oss, genom kött och mjölk. Sen är det också skillnad och striktare regleringar vid karentäner när sjukdomsfall inträffar bland exempelvs mjölkkor, det är dubbelt längre! Skillnader finns även vid slaktning, för exempelvis grisar är hemskt lättuppstressade djur, och man vill minimera halterna stresshormon i den färdiga produkten. Det är inte bara levnadsförhållandena som skiljer sig åt hos djuren. Man kan ju fundera varifrån alla våra hormonstörningar och anibiotikaresistans kommer ifrån, och dessutom bara ökar och ökar hela tiden...

Sist men inte minst vill jag nog påstå att det är stor skillnad på smaken! Detta märks tydligt i tex ägg och kött och frukter.

Edit: Glömde skriva också att ekomjölken har ett 60% högre innehåll av omega 3 och 6 fetter än vanlig mjölk. Så allt som djuren äter, återspeglas i vad vi äter.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 11 aug 2012, 14:49

borgbacken: Jag ska sluta gå OT här nu men ville bara hålla med om ditt inlägg - personligen skulle jag alla gånger välja mer ekologisk mat om näringsvärdet poängterades mera än det miljömässiga värdet. Där finns kanske utrymme att ändra marknadsföringen av eko-mat. (Sen protesterar jag mot att den ekologiska maten i många fall är så fruktansvärt dyr - jag är nämligen övertygad om att mellanhänderna tar en stor del av prisökningen och bara en bråkdel faktiskt kommer producenterna till godo. Fram för att få köpa högklassig mat, ekologisk eller konventionell, direkt från producenterna! Eller iaf. med färre mellanhänder och utanför K- och S-marketarnas logistikkedja. Så får konsumenterna själva välja vart de vill ge sina pengar).
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 12 aug 2012, 08:02

Flippan skrev:
borgbacken skrev:D Det tar tex. en månad längre att föda upp en ekogris än en "vanlig". Detta pga av mindre tillväxthormoner som man pumpar i djuren. Likaså matas djuren på "vanliga" farmar konstant med antibiotika, ifall att någon sjukdom skulle bryta ut.

Jag måste göra en helt OT-kommentar till: Det pumpas inga tillväxthormoner i finska grisar. Inte heller matas finska djur konstant med antibiotika. Sjuka djur behandlas med antibiotika som sig bör, men det är endast de sjuka som behandlas, inte hela besättningar. I Finland är det förbjudet med antibiotikabehandlingar i förebyggande syfte. (Sen är det en helt annan sak hur det fungerar i andra delar av Europa och världen, men just därför ska vi välja inhemskt kött!)

Det var intressant i och med att jag är god vän med en grisfarmares dotter. Kanske det var förr när vi var barn som det matades antibiotika i förbyggande syfte åt alla? Om det har ändrat i något skede vet jag inte. Det är ju super om det det är så! Nå, hur som haver, är ekokött friskare, pga av friskare levnadsvanor och kost hos djuren. Därav också priserna. Visste ni också att i ekokött får man inte tillsätta vätska (vatten) vid försäljning? Tex kycklingfilér kan innehålla massor med tillsatt vatten för att öka vikten. Detta gäller även inhemskt producerade. Så ibland är totalpriset på köttet inte så långt ifrån varann prismessigt.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 12 aug 2012, 09:55

Kileane skrev:Ekologiskt tillåter inte genmodifierat, varför inte då undrar jag eftersom genmodifierade grödor kunde vara en del av lösningen på problemen i svårodlade områden.

Problemet med GMO-grödor är att de tar plats av de grödor som naturligt skulle växa på vissa platser. Man gör dem mer resistenta för vissa bekämpningsmedel och skadeinsekter och eftersom de inte har någon "naturlig" fiende så sprider de sej och tar plats. Man stärker den egenskap man vill och glömmer resten av växten. Det går ju att ta fram växter och grödor mera naturligt och det skulle ju då ge hållbarare plantor.

Man avlar fram djur med sådana egenskaper som man vill ha (kalkoner med stora bröstmuskler, grisar som växer snabbt etc.) och glömmer sedan bort djuret och det blir sjuk för att det inte ha fått växa och utvecklas som det skall (t.ex. kalkoner som inte orkar hålla upp sin egen kroppsvikt etc.)

Monokultur är det största problemet, det att man bara odlar samma gröda år ut och år in på samma plats. Jorden får ingen näring och det växer sämre nästa år och man är tvungen att använda starkare gödsel för att få något att växa, mera gödsel kanske ger mera ogräs och man är tvungen att använda mera bekämpningsmedel och vips är det en ond cirkel.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 12 aug 2012, 13:41

Tack för klargörandet Kileane (om varför inte eko)! Det är verkligen inte enkelt att hitta rätt i djungeln - personligen försöker jag favorisera ekologiskt och/eller närodlat. T.ex. hellre närproducerat än eko från andra sidan jordklotet, men helst både närproducerat och eko :) Det där med ekomjölken som Kileane skrev:
" Ekologisk mjölkproduktion tycker jag är rätt hemsk, det ska vara så fint att kalvarna får gå längre med sin mamma istället för att tas från kon strax efter födseln, men det handlar om några dagar extra...vilket ger kon och ungen tid att fästa sig vid varandra och sen skriker de förtvivlat när man separerar dem."
har åtminstone jag aldrig tänkt på tidigare - dock har jag hört att eko-mjölk kommer från gårdar där korna får äta det som gården själv producerar i grödor (ekologiskt) och att kossorna får gå ute mer än i konventionella ladugårdar - vilket jag tycker låter bra. Bättre än att kossorna äter en massa "konstgjord" mat och är instängda.

Som sagt, finns många sidor av saken! Jag hoppas/tror att eko är på frammarsch och blir norm så att också prisen sjunker. På lång sikt borde det ju också vara bra med eko eftersom man inte behöver framställa industriella gödningsmedel och liknande och den miljöpåverkan sådan framställning ger i så fall skulle minimeras. Så enligt mig har eko många dimensioner att fundera över... Besökte förra sommaren Mörby gård i Pojo - en ekogård där man har som ett "kretslopp". Man odlar åkrarna och det som fås därifrån går till djuren som också betar ute och vars gödsel används på åkrarna. Då blir ju gården självförsörjande och inga konstigheter behöver tillföras, varken i djurens mat eller i jorden. Den intresserade kan läsa mer om Mörby här: http://www.morby.fi/index.html Ett helt ljuvligt ställe därifrån man kan köpa gårdens produkter direkt från deras butik.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Re: Ekologisk mat / GMO, synpunkter (ny tråd)

Oläst inläggav borgbacken » 12 maj 2013, 22:32

Har tänkt på denna tråd mellan varven och annats också på GMO den senaste tiden.

Såg denna trailer här om dagen http://vimeo.com/45684169. Skrämmande. En stor orsak till att undvika GMO i mån av möjlighet och att föredra lokalproducerat och ekologiskt.

Sen kom jagöver denna artikel http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2477, äckligt! Hur sant detta sen är vet jag ej, men det bekräftar mina misstankar och onda aningar om GMO. Jag kan inte förstå att hur vi kan gå in på molekylärnivå och ändra strukturer i DNA utan att det får några konsekvenser. Vi vet så lite så lite, sist och slutligen. Å Andra sidan kan ju inte forskningen gå framåt om vi inte får några bakslag mellan varven... Synd men sant.. :roll:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips