Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2013, 20:49

Du ska inte sätta så mycket smör. Börja med en tesked. 5-10 gram. Jag sätter sällan mer än 20 gram. 10 är standard. Kokosolja sätter jag ungefär lika mycket. Den är inte så fyllig och god men jag tar den för hjärnhälsan och immunförsvaret. Du hittar den på de flesta citymarket och på hälsokostaffärer. Ska vara kallpressad.

Jag värmer grädde, smör och kokosolja i mikro (eller på spisen sen när vi ändå börjar elda varje morgon) och rör om med en gaffel. Sen häller jag kaffe på i en stor mugg. Kaffet utgör 2/3 av volymen och resten är gräddblandningen. Vid behov rör jag ännu med gaffel. Du kan också gärna stavmixa. Men det behöver jag inte längre. Lika gott med gaffel tycker jag nu.

Blir som en fyllig bakelse. Fast i flytande form då ;)
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2013, 21:02

Jag tog annars mitt recept på spenatsoppa härifrån:

http://www.adlibris.com/se/bok/lchf-for ... 9172412309

men med korv istället för sidfläsk och gräslök istället för lök. Jag hade ändå stekt sidfläsk just före så det fettet kom med från korvstekpannan.

Sidfläsk är annars jättebra alternativ till bacon. Helt tillsatsfritt. Det är som lite tjockare och lite kortare okryddad bacon. Bara jag skulle få ekologisk version skulle jag vara nöjd.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav ursula » 28 sep 2013, 21:57

Natasha skrev:Sidfläsk är annars jättebra alternativ till bacon. Helt tillsatsfritt. Det är som lite tjockare och lite kortare okryddad bacon. Bara jag skulle få ekologisk version skulle jag vara nöjd.

West Chark har ekologisk gris och också sidfläsk ('kylki, viipale' är väl just det?). Du bor ju åt rätt håll, så kanske du kan hitta nån butik som säljer deras produkter?
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 29 sep 2013, 09:37

^Tack för tipset! Är det naturellt? Rökt sidfläsk har tyvärr en massa tillsatser. Men kanske jag ändå kan köpa naturellt av dom om jag frågar efter.

Edit: Det verkar faktiskt finnas.

http://www.westchark.fi/se/produkter/kott

Vet du någon återförsäljare som brukar ha just sidfläsket? Och vet du priset?
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 29 sep 2013, 20:00

Så dagens "intag":

morgonmål blev mandel-kokosplättar (smaksatta med rivet äpple, kardemumma och äkta vanilj) med jordgubbar och vispgrädde med äkta vanilj. Till det mättande kaffe tillrett på sedvanligt sätt.

Plättarna blev både goda och vackra. Jag stekte dom i mycket smör.

Sen höll vi oss ända till kl 18 innan vi åt nästa gång! Och då blev det naturbeteskött: ossobuco gjort till pulled beef kryddat med pirkkas salsa chipotle och salt. Det fick vara i bakugnen i vedspisen i 12 timmar. Ca 100 grader. Gissa om det var gott! Från de märgiga benen (som ingår i köttet) kom mycket god smak.

Vi åt det med gräslöksstuvade morötter från eget land. Där ingick gammaldags ekologisk mjölk, grädde och smör, salt, peppar, gräslök och morot.

Vi knaprade också på rå blomkål. Dryck var vatten och sen kaffe med grädde. Barnen åt också lite hemlagad fil på mjölk från en bondgård.

Ja och lite get- och fårost till efterrätt. Barnen drack också ekologisk gammaldagsmjölk.

Stora flickan åt sen ännu lite fil och en bit skinka innan läggdags.

Babyn åt ivrigt av köttet hon med. Och mammamjölk förstås.

Jag åt ett hemodlat äpple på eftermiddagen och barnen åt en liten morot vid halvfemtiden. Jag glömde tillägga att treåringen drack en kopp örtte med grädde på morgonen.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 03 okt 2013, 11:28

Jag har svårt att börja dagen utan bröd och ar bakat lite alternativ som funkar bra för mig
Oopsibröd
Lchf frallor

Den senaste tiden har vi ätit

älgkött med getostgratinerade rödbetor(säsong, men inte så lowcarb kanske).
lax med räkröra och kokta bönor
Ugnskorv med broccolimos
kokat älgben/kött och gjort en köttsoppa med kål, tomatpure, vita bönor, (s-recept) och serverat med creme Fraice och mustapekka ost. Mums, lagade en jättestor kastrull och funnits mat i dagar.
Sallader med lax och avocado

Även lyxat till det med lite bakverk chokladmuffins, där jag faktiskt inte använt sockerfri choklad, utan 70-80%choklad och lämnat bort stevian istället(extra med fyllning). Något gott får man ibland unna sig och barnen har älskat dessa.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 03 jan 2014, 20:24

Idag åt vi hemlagade hamburgare.

Lammkött (lokalt), ägg, dijonsenap, en skvätt grädde, salt, pepper blev goda hamburgare.

Sen åt vi dom med något av följande alternativ: rågbröd (min man), glutenfritt risbröd (barnen), saftiga men knaprigt goda vitkålsblad (jag och ena dottern).
Annan fyllning var Kavlis Hamburgersås (som egentligen kallas Coctailsås), delvis hemlagad ketschup, riven ost och Ryska syrade gurkor.

Vad var lågkolhydrat angående detta? Jo, i det konceptet ingår glutenfritt, så brödet var halv-OK. Speciellt då det handlar om aktiva barn. Själv brukar jag baka syrat risbröd (med en del mandelmjölk och nötter och frön i också) men nu var det köpt. Coctailsåsen har bara 5 gram kolhydrater/100 gram vilket är rätt lite då det handlar om såser. Vanlig ketshup har ca 20 gram per 100gram och det är dessutom nästan bara socker. Ketshupen hade hälften mindre socker än vanlig ketshup. Jag blandade ketshup med 16 gr kolhydrater/100g med lika mycket tomatpure och passerad tomat. Satte i en skvätt balsamvinäger (vanlig skulle funkat bra) och salt och peppar. Det blev den bästa ketshupen jag smakat någonsin :)

Sen kan man laga egen coctailsås: Blanda majonäs och ketshup (t.ex. min) 50/50 eller lite mera majonäs. Sätt i hackade Ryska gurkor och lite dijonsenap. Vi experimenterade och det blev faktiskt riktigt gott! Enligt ett recept ska det också vara paparikapulver i men det skulle jag ta bort nästa gång. Då blir det här en nästan hemlagad sås som är lågkolhydrats. Majonäs är enkelt att laga själv. Knäck 2 ägg i en stavmixerbytta. Sätt till en matsked vinäger och 1 tesked dijonsenap. Stavmixa och häll sen långsamt i 2 dl färsk fin rypsolja medan du hela tiden stavmixar. Salta och kanske peppra. Då får du fin majonäs helt utan socker och tillsatsämnen.

Sen gurkorna. Någon gång titta på vad vanliga inlagda gurkor innehåller? Då är riktiga saltgurkor bättre. Men dom tycker jag inte om, så vi har satsat på Ryska syrade gurkor. Helt ljuvliga! Och inget socker.

Jag rekommenderar att testa laga hemlagade hamburgare med kålskal. Alternativt cosmopolitan-salladsblad. Lidl brukar ha dom och dom är faktiskt goda, i motsats till t.ex. isbergssalladsblad.

Små val till det bättre ger en god och hälsosam helhet.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Återgå till Recept och mattips