Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Oläst inläggav Natasha » 26 nov 2012, 13:39

Det fanns för en tid sen en tråd där man fick skriva in vad familjen ätit till middag idag och igår. Vi äter mat fri från gluten, snabba kolhydrater, socker, lättprodukter, tillsatsämnen (jag menar att vi försöker undvika färdigmat och väljer så gott det går mat med minsta möjliga tillsatser i), sötningsmedel. Det finns säkert andra med liknande tankar så jag tänkte starta en tråd där vi lite delar med oss av vad vi ätit. Inte blir det perfekt mat varje dag - ibland får man ta vad man har. Men i långa loppet tror jag vi äter bra.

Jag fokuserar på barnens mat.

Igår:

Sen frukost: Turkisk jogurt med en skvätt grädde (utan karragen) och i det en halv skivad ekologisk banan. Vi hade också en vuxen gäst. Han åt omelett med hemlagad osockrad äppelmos och som efterrätt egen medhavd sockrad jogurt.

Mellanmål: ost och ett par skivor gotlerkorv som vår gäst hade med sig.

Sen enkel lunch: Ekologisk griskassler med batat och en klick turkisk jogurt. Brukar inte köpa batat - men tänkte barnen skulle få smaka lite gott. Blev inga grönsaker den här gången för barnens del. Själv åt jag andra rotsaker som jag haft i ungnen med olivolja på (morot, rotselleri och faktiskt lite batat jag också den här dagen till ära fast det är ganska sött).

Efter den sena lunchen skjutsade vi hem gästen. Före det drack den yngre en kopp varm mättande kakao (mjölk, grädde, kakao, inget socker).

När vi kommit hem var det redan natt och då åt den äldre en kopp fil med mandelmjöl och frusna blåbär. Den yngre sov.

Idag:

Frukost blev igen turkisk jogurt med frusna blåbär för den äldre och några tjocka skivor gotlerkorv åt den yngre. Till det drack hon gammaldags mjölk. De brukar inte vara så förtjusta i frukost. Bäst fungerar avocado med det har jag inte haft på länge förutom förra veckan några dagar. Ibland fungerar omelett bra. På lördagsmorgonen åt flickorna omelett med osockrad äppelmos och det gick väldigt snabbt ner.

Middag idag blir antagligen något på lammfärs. Är så trött på industrikött men jag har inte råd att alltid äta lamm, gräsbeteskött eller ekologiskt kött.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Re: Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Oläst inläggav Natasha » 26 nov 2012, 19:21

Middagen blir kållåda enligt det här receptet:

http://viktnedgangsomfunkar.blogspot.fi ... llada.html

Jag hade inte creme fraiche så satte lite turkisk jogurt istället för det.

Vi äter sen middag idag - men är nästan mätta redan på all kål vi proppat i oss under matlagningen :)

Edit: jag tog ut kållådan lite för tidigt så den var inte jättegod. Men jag satte mera vätska och lät den badda minst 30 minuter till och sen var den riktigt bra. Barnen åt ändå den lite krispigare varianten så de tog ketchup på för att få ner det. Ketchup ids jag inte gallra bort då vi annars äter så lite socker ändå. De äter ketchup med vissa maträtter.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 27 nov 2012, 13:52

Jag skriver vidare så kanske någon annan också nappar på. Jag tänkte inte skriva varje dag :) men om inte annat så kan jag själv gå tillbaka och läsa mina egna tips när idéerna tryter.

Frukost idag för barnen var: en kopp turkisk jogurt helt naturell och några ostskivor varav en med osötat jordnötssmör på (stora flickan) och ett par tjocka skivor av den där samma gotlerkorven (ingen annan i huset tycker om den än hon så hon får äta upp den...) och samma ost-jordnötssmör och ett glas gammaldags mjölk (lilla flickan). Jag erbjöd morotsstavar - men det ville de inte ha.

Det ska inte vara komplicerade saker alls. Helst äter de plockmat typ ostskivor, fruktbitar, avocado (gärna av flera sorter). Kalla köttbullar (hemlagade) skulle säkert också gå hem tillsammans med strimlad paprika.

Kvällsmaten kommer de att äta hos vänner. Men jag har skickat med kållåda från igår, morotsstavar och fruktbitar så det räcker åt även vännernas barn.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 27 nov 2012, 22:43

Får jag fråga vad är gammaldags mjölk? Har barnen från början ätit sån här mat eller har ni börjat senare? Tänkt att de säkert kan vara svårt för barn att lämna bort produkter dom förut har ätit som har innehållit kolhydrater.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 28 nov 2012, 10:21

BellaViktoria skrev:Får jag fråga vad är gammaldags mjölk?

Gammaldagsmjölk är ohomogeniserad (men nog pastoriserad) mjölk där man inte tagit bort fettet. Dvs det närmaste riktigt mjölk direkt från kon som du kan komma. Ingman har motsvarande produkt men som ekologisk.

http://www.valio.fi/tuotteet/maidot/val ... ysmaito-1/
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 nov 2012, 11:03

BellaViktoria skrev:Har barnen från början ätit sån här mat eller har ni börjat senare? Tänkt att de säkert kan vara svårt för barn att lämna bort produkter dom förut har ätit som har innehållit kolhydrater.

Vi började med det här medan jag ännu ammade lillasyster och storasyster var lite på tre år. Före det åt storasyster ganska mycket burkmat och pasta och bröd, men vi har aldrig köpt sockrade jogurtar, godis och sånt.

Med större barn måste man nog göra förändringen gradvis. Behovet av att maten smakar sött är något man lär sig. Om jag t.ex. biter i en banan eller en kakbit är det så sött att det är äckligt. Ungefär som om man minskar på saltet och plötsligt äter någon färdigmat från butiken. Det känns salt så man nästan ser färger. Så man kan börja med att istället för sockrad jogurt blanda en sådan burk (2 dl) i en hel (eller halv om sockerbehovet är mycket starkt) burk turkisk jogurt och servera med en mysli som inte har mycket socker (t.ex. http://fi.finax.com/product/branmusli-mansikka-meloni/ eller http://fi.finax.com/product/voi-hyvin/). Definitivt inte cornflakes och andra puffar utan sådant som har sockerhalten under 8 gram/100 gram (den gränsen eftersom det är svårt att hitta lägre, finns nog några som har 1% socker också). Sen kan man hålla på med det en tid och förstås samtidigt sluta med saft, limsa, juice, minska på lördagsgodisportionen, ta bort synligt socker som sylter.

Sen nästa steg kan vara att laga egen mysli: 1 dl boveteflingor, 1 dl kokosflingor, 1 dl pumpafrön, 1 dl mandelmjöl, 1 dl nöthack (inte jordnötter), kanel och eventuellt några russin eller lite hackad dadel. Och sen bara blandar man det här. Den här myslin älskar barnen :) Och den är fri från gluten. (Jag håller det viktigt att undvika gluten så långt det går). Och så småningom behöver dom inte smaksättningen i turkiska jogurten heller. Eller så kan man sätta egna bär med. För mig är det viktigast att de inte äter gluten så vi sätter ofta ekologisk banan i jogurten även om banan är riktigt sött. Själv äter jag inte banan men jag tycker det är helt bra för barnen (då vi ändå äter så lite socker annars).

Vi har nu ätit så här så pass länge att jag nästan har lite svårt att se vad som är "annorlunda" med vår kost. Köttbullar kan man laga utan skorpmjöl och de smakar helt lika. Kötträtter reder jag inte av med mjöl utan jag häller en skvätt grädde i spadet för att få sås istället. Eller kokosmjölk (Santa Marias extra creamy som är 18 % fet och inte har tillsatsämnen alls, ju magrare desto mera tillsatt vatten så man vinner ekonomiskt på att köpa den här också). T.ex. brukar jag hälla två sådana här burkar över köttbullarna i stekpannan och det blir väldigt god sås.

De flesta barn älskar råa grönsaker. Så det är ofta sånt vi äter till maten. Strimlad paprika, morotsstavar (morötter är inte alls lika söta som potatis) är vanligast. Men tomathalvor kan man steka och krydda - det blir jättegott. Ett annat tillbehör är blomkålsmos på ost av Philadephiatyp och en klick smör. Eventuellt kan man sätta en potatis med på hela grytan, men det har jag inte gjort nu på sistone. Kokt broccoli älskar dom också.

Som sås använder vi ofta en klick creme fraiche eller en klick turkisk jogurt. Barnen vill ha den okryddad. Jag skulle gärna äta mer "röror" men har inte riktigt lärt mig laga så många ännu. (Typ creme fraiche, pesto, fetaost blandat).

En annan grönsak som fungerar bra istället för pasta och potatis är zuchini. Men tyvärr tycker ingen annan än jag om den här i familjen - så jag lagar det inte så ofta. Man kan t.ex. sätta zuchini istället för lasagneplattor i lasagne.

När jag nyligen tittade i en bok med massor av medelhavsrecept slogs jag av att 90% av dem var just sån mat vi skulle äta. Det var bara tre pastarecept i hela boken och i förrättsdelen fanns någon pizza. Men annars var det en hel bok med lågkolhydratsmat utan att det avsiktligt var så. Man kan ju bara tänka på grekisk moussaka på äggplanta. Det är precis sånt vi skulle äta (även om jag nu råkar avsky just äggplanta, det är få saker jag inte vill ha, men äggplanta är en av dem).

Största skillnaden är väl vad vi inte äter: ingen pasta, inget ris, ingen saft, inte limsa, inte oboy, inte lördagsgodis (bara på kalas och påsk, annars kan det bli 80% choklad till efterrätt någon gång och nu hittade vi en bortglömd lakritsstång från något kalas och den ska stora flickan få på lillajulaftonen), gröt bara om skåpen gapar tomma (oftast min man som lagar det när jag inte är hemma), vitt och ljust bröd (mörkt bröd kan min man bjuda på om jag inte är hemma och lagar mat, eller om dom är ute på ärenden kan han ge dem varsin skiva rågbröd att tugga på i bilen - bättre än något sött ändå), sockrad sylt äter vi inte (jag kokar hemlagad äppelmos utan socker), sockrad jogurt, bullar, kex och kakor (endast på kalas), inte margarin, inte omega-6-oljor. Ibland äter barnen snabbmat ute på ärenden med min man - men det är ändå så sällan och de dricker vatten eller mjölk till (aldrig limsa eller saft). Så länge min man inte ger dom skräpmat hemma eller köper kex åt barnen ids jag inte stressa upp mig på om dom ätit hamburgare en gång i månaden.

broccolimos_kokosköttbullar.jpg
broccolimos_kokosköttbullar.jpg (76.57 KiB) Visad 7879 gånger

Sen angående frukt. Vi äter frukt - men inte något i stil med fem om dagen. Jag har grundligt studerat näringsinnehåll (vitaminer, mineraler mm) i frukt vs grönsaker och kommit till den slutsatsen att det finns mycket mera av sånt i grönsaker. T.ex. paprika har mera C-vitamin än apelsin. Så vi äter frukt för att äta något gott då och då. Men tillgodoser vårt behov av vitaminer och mineraler via grönsaker (mycket kålväxter och just paprika har det blivit på sistone och morot äter vi också ganska mycket av). Vindruvor köper jag aldrig - det är bara socker. Då kan man hellre välja Kiwi, inhemska äpplen, satsumas och förstås avocado (som mättar mycket).

Vi hade nyligen en fyraårig pojke på besök och jag tror han kanske var lite kinkig med maten (enligt mamman). Jag serverade honom helt osockrad kakao gjord på grädde, kakaopulver och gammaldagsmjölk och han tyckte mycket om det. Så man ska inte ta för givet att det måste vara sött för att barnen ska tycka om något.

Sen brukar jag ibland få frågan om vi inte äter jättemycket fett. En kakao gjord på en tredjedel grädde låter kanske väldigt fett. Men vi äter inte smörgåsar med margarin på och vi äter inte glass och kakor och sånt som också innehåller fett (blandat med socker), utan vi äter fettet som mat - för att bli mätta. En sån här kakaoportion är som ett helt mellanmål och mättar länge. Så, vi äter väl lite mera fett, men samtidigt mycket mindre socker. Och enligt modern forskning är det just sockret som är det skadliga. Matpyramiden ska också troligen ändra nu om ni sett. Man får äta mera fett än förr och längst ner har vi grönsaker. Där fanns tidigare spannmål och bullar. Om jag minns rätt får man äta hur stor andel fett man vill nu enligt nordiska näringsrekommendationerna. Men de vill att man satsar på fett från fisk (omega-3) och enkelomättade fetter (avokado och nötter, tror jag). Mättat fett (som det finns mycket av i mjölkprodukter) har inte visats farligt - men inte heller direkt nyttigt. Det verkar vara neutralt att äta mättat fett. Dessutom ska man minnas att nästan allt socker (kolhydrater) som inte används genast omvandlas till fett i kroppen, lagrat kroppsfett alltså.

Kor och gorillor får 60-70% av sin energi från fett, dvs det som kommer in i kroppen från tarmen är till största delen fett. De har bakterier i magen/tarmen som omvandlar fibrer (blad, gräs) till fettsyror (om jag minns rätt dessutom till mättade fettsyror, åtminstone var det korta fettsyror). Samma gäller de flesta andra däggdjur har jag förstått (utan att kolla upp det). Rovdjuren äter inte heller socker förstås. Det är egentligen (enligt vad jag nu läst men inte kollat upp för varje däggdjur) bara människor som får vår energi från stor andel kolhydrater. Vi människor har inte så mycket bakterier i tarmen att vi skulle kunna äta gräs :)
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 nov 2012, 11:21

Barnens frukost idag:

Varsit hackat ägg med en klick smör på. Värmde en liten stund i mikron och mosade till äggsmör.

Sen drack lillasyster en kopp av mitt kakao som jag gjort på ägg, smör, kokosolja och gammaldagsmjölk. Jag brukar dricka en kopp kaffe med grödde i på morgonen men nu var kylskåpet tomt så jag lagade het äggmjölk med stavmixern och blandade i lite kakao åt mig själv.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 nov 2012, 17:41

Kväll blir det lammfärs med tomatsalsa i smeten. Till det stuvad spenat.

Edit: barnen var förtjusta. Stuvade spenaten gjorde jag som så att jag fräste lök i smör och sen tinade jag frusen spenat och hällde på en halv dl grädde. Glömde att krydda men det blev gott ändå.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 01 dec 2012, 09:27

Torsdag kväll kom vi hem först halv nio på kvällen. Ute på ärende åt barnen fil och skinka och småtomat. Hemma åt vi plockmat: paprikastrimlor, blomkål och tomat och hemlagad dippsås på creme fraiche. Till det kokta ägg, "brödost" (det som i österbotten heter Bondost, har bruna prickar), annan god ost, soltorkad tomat, resten av skinkan och te med grädde.

Frukost igår var omelett med osockrad äppelmos och resten av plockmaten.

Lunch/middag igår var gräddig sås på rypsgrisstrimlor med blomkålsmos på färskost och till det tomat.

Nattmat var för barnen turkisk Jogurt med kiwi. Vi vuxna åt hemlagat fröbröd.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 11:05

Skrev ett långt inlägg om helgens mat - men det försvann i cyberrymden så nu ska jag försöka komma ihåg...

Fredag åt vi omelett (med antingen salta tilltugg eller osockrad äppelmos) till morgonmål och sen en lunch som var rypsgrisstrimlor i gräddig sås med blomkålsmos på färskost och lite creme fraiche. Blev ganska "vit" lunch. Till det tomater och paprika.

På kvällen var jag borta och barnen åt frukt och turkisk jogurt.

Vi vuxna (hade mina föräldrar på besök) åt också nattmat efter att jag kommit hem. Det blev visst kokta ägg och hemlagat mandelbröd (pumpafrön, solrosfrön, hasselnötshack, mandelmjöl, ägg, creme fraiche, bakpulver) och ost och grönsaker.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 11:13

lördag åt vi:

morgonmål: fröbröd (värmde lite i mikron) med äkta smör och ostar (mina föräldrar hade köpt goda ostar från Juustoportti). Och kanske blev det fil med creme fracihe också för några av oss, minns inte riktigt.

Lunch blev kokosköttbullar (hemlagade köttbullar utan skorpmjöl kokta i Santa Maria extra creamy kokosmjölk) med ugnsgrönsaker (som faktiskt var från påse. De där grillade grönsakerna. Första gången jag testade dem och jättegoda var de). Till det rå blomkål och strimlad paprika och tomat.

På kvällen drack vi nyponte smaksatt med glöggkryddor och till det åt vi naturella nötte (mest pekan-nötter) och hemlagad chokladdtryffel ur Anna Halléns ena kokbok (125 gram 81% cholkad, 1 dl grädde, 30 gram smör, kardemumma och kanel och sen när det stelnat rullade vi dom i kakao). Ena dottern tyckte inte om dom men andra älskade tryfflarna.

Sen tog vi något smått salt plock ännu till natten: ostar, resten av fröbrödet med sardin som pålågg, minstingen åt två sardiner.

Äldsta dottern fick också en lakritsstång som vi sparat från ett kalas.
Senast redigerad av Natasha 04 dec 2012, 11:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 11:16

Söndag åt vi min hemlagade kålrotslåda (http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=549) som fått badda i svag ugnstemperatur över natten. Med det åt vi viltskav och till det hade vi mosade naturella lingon. Och så hade vi lite råa grönsaker: blomkål och tomat.

Söndagens frukost var varsitt kokt ägg med kaffe. Barnen åt visst fil med frukt.

Söndag kväll åt vi lite rester och till natten fick barnen råg-havre-gröt.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 11:19

Måndag morgon åt barnen varsit hackat ägg med en klick smör på (värmdes i mikron lite). Dvs äggsmör.

Sen for dom till dagis. Jag och min man åt ute: panerad grisscchnitzel med varma grönsaker och sallad. Mellanmål efteråt var en kopp fil med creme fracihe och en kopp te. Barnen plockade vi upp direkt från dagis och for på julfest.

På julfesten bjöds på pastejer och bullar och pepparkakor. Jag hade med lite frukt så barnen och jag åt först lite sånt och till mig själv hade jag med grädde till kaffet. Till nattmat för barnen blev det turkisk jogurt med hemlagad mysli (kokosflingor, pumpakärnor, kanel, mandelmjöl, hasselnötshack) och en halv skivad banan. Jag åt matrester från söndagen när vi kom hem för jag avstod från bullar och pastejer.
Senast redigerad av Natasha 04 dec 2012, 11:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 dec 2012, 11:20

Tisdag morgon blev det igen turkisk jogurt med en halv skivad ekologisk banan i åt barnen. Den yngre åt dessutom en mandarin. Och åt mig en stor kopp kaffe med grädde i. Det är en ganska standard frukost.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 14 jan 2013, 16:48

Dagens saldo:

Morgonmål för barnen var omelett (ser ut som en stor plätt) med en tesked lingonsylt på. Sylten bredde jag ut över hela plätten och det var inte en rågad tesked utan en struken. Sylten var helt normal söt sylt.

Lunchen var vitlöks och gräddstuvad broccoli med indisk kokosbroiler och som tilltugg strimlad paprika. Jag hade blandat smetana och turkisk jogurt som dippsås till broilerbitarna som annars kanske var lite för starkt kryddade för att passa barnamunnar. Till maten drack dom gammaldags mjölk (Valios).

Sen eftersom vi försöker få slut på en godispåse som den äldre fick av julgubben fick de ta varsin godis ur påsen som efterrätt. Det får de göra ifall vi har en gäst och det hade vi idag.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips