Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Oläst inläggav Natasha » 20 apr 2013, 14:05

Jag har också lagat flygande Jacob, från Anna Halléns LCHF husmanskost eller något sådant (minns inte exakt vad boken heter). Det blev lite för gräddigt för min smak, men ändå gott.

Tack för recpetet på fänkålsgratängen, jag ska köpa fänkål idag och testa den!

Jag har tur när min mellanflicka inte tycker om pasta :) Dessutom är jag väldigt försiktig med gluten. Så om jag ska få dom att äta snabbt och mycket så är det potatis som gäller, kom jag på nu för några veckor sedan. Då hade vi en fest och jag köpte hem potatis till den. Mycket blev över och flickorna älskade potatis. Jag har läst att potatis besprutas mycket och att de har mycket lektiner (kemiskt försvar som också finns i många frön, t.ex spannmål). Att batat av den orsaken är bättre. Jag tänkte faktiskt försöka odla batat i sommar :) Stora flickan tycker däremot om pasta, men jag lagar det bara ett par gånger i året då vi råkat ha en påse kvar och ibland är vi helt utan mat i skåpen eftersom vi veckohandlar.

Jag försöker ha som princip att dom inte får någon specialmat. Men dom har nog varit så jobbiga med maten nu på sistone att jag tänker försöka laga lite batat då och då ändå. Pruta lite på mina principer alltså :)
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 20 apr 2013, 22:57

Nu har jag köpt fänkål, får se hur det blir.

Kvällsmaten idag, som för övrigt var vårt enda riktiga mål mat idag då kylskåpet var riktigt, riktigt tomt, var supergod. Det blev ganska vanlig mat för oss, men kändes ändå extra gott.

Jag köpte nötmaletkött från en gård med Angus-kor som går ute och betar gräs. Dyrt, men gott, kött. Sen stekte jag hackad lök, några champinjoner, en burk bruna bönor (sköljde dem först så jag slipper den sliskiga lagen) och en burk tomatkross. Satte sen i en strimlad paprika och kryddade med paprika, peppar, salt och lite salsasås. Själv satte jag extra salsasås till. Chili con carne alltså. Det åt vi med en sallad på rukola och några andra mörka blad, körsbärstomater (dock utländska), kalamataoliver i olivolja och getostskivor. Salladssåsen var lite spad från soltorkade tomater. Omega-6-rik olja troligen, men det är nu så sällan jag äter det ändå.

Dagens frukost blev äggsmör och lite creme fraiche (för oss alla tre tjejer som åt) och dagens lunch var också ägg och ost och vad vi nu hade i skåpet. Kylskåpet var så tomt att jag kunde sätta sex hyllor i diskmaskinen. Jo, jag och mellanflickan som är tre år drack te med grädde i.

Flickorna åt också paprikasmörgås medan dom väntade på att babyn ammades så att dom skulle orka tills kvällsmaten var klar. Paprikasmörgåsar betyder paprika med smör, ost och leverkorv på.

Vi tjejer har idag också gottat oss med lite 81 %:ig choklad från Lidl. Och jag åt en lufttorkad skinka som dom hade på specialpris. (Den var inte riktigt i min smak, men jag har nu lite enkelt snack de närmaste dagarna ifall jag behöver.)

Nu har vi sen köpt bra ingredienser och ska laga något gott i veckan.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 23 apr 2013, 21:19

I morse åt barnen faktiskt råg-havregröt med en klick smör och kanel. Man tager vad man haver. Det är min man som köper hem sådant :) Bra som nödproviant tycker jag.

Sen var dom på dagis. Kvällsmaten blev hemlagad Cesarsallad men köpt dressing. Jag stekte en hel höna och kryddade med en sydafrikansk kryddblandning. Italiensk salladsurval och en hel bit parmesan och knaperstekt ekologisk bacon ingick också. Flickorna använde ketschup som sås. Någon last måste man få ha :) det är ändå varianten med mindre socker. Barnen åt också av en annan ost till. Och drack pimä.

Sen åt dom banan och jogurt som nattmat.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 26 apr 2013, 12:04

Blivit lite omeletter till lunch. Sedan avocado, kallrökt lax och kokt ägg. Min mor bjöd lax på grönsaksbädd, supergott.
Hade lite korv hemma så tänkte att coleslaw skule vara gott till. Började riva kål bara för att märka att vi inte har majonäs. Så blev lite omständigare att först göra en majonäs (ok, det tar inte länge, men den latheten). Nu har jag ätit denna sallad med korv, maletköttbiffar i dagarna tre, så ikväll får det nog bli kycklingbiffar med någon grönsak.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 26 apr 2013, 12:21

Igår åt vi detta:

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/257 ... 1481237582

Det blev nötstek som jag skar i bitar och marinerade i olivilja, citronsaft, oregano och vitlök. Över natt. Stekte i ugn varvat med citronskivor. Skulle helst grillat.

Sen en varm sallad på kokt blomkål, hackad tomat, kalamataoliver i olivolja, citronmeliss, stekt lök och stekt vitlök. Myntan glömde jag, liksom citronsaften. Men köttet smakade starkt citron så det var lika så bra så, tror jag. Perfekt att löken var stekt. Jag tycker ine om rå lök i grekisk sallad, Jag satte inte i socker som krydda, helt onödigt. Mosad fetaost på.

Dagen innan blev det detta:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=1164975

Jag använde sej och panerade i mandelmjöl. Det blev inte gott. Fänkål är ganska speciellt.

Nu skajag och handla. Blir många intressanta rätter nästa vecka!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav noxaline » 26 apr 2013, 12:31

Igår åt jag:

Till frukost: Ett kokt ägg, en babybel-ost, en banan och kaffe med vispgrädde

Middag: Broccolilåda, enligt kostdoktorns recept. Broccoli med malet kött, bacon, champinjoner, mögelost, creme fraiche och riven ost.

Dottern är så liten ännu så det är bröstmjölk som gäller för hennes del. Sambon äter lunch på jobbet, men åt middag med oss, men en specialversion utan mögelost.
noxaline

Oläst inläggav Natasha » 26 apr 2013, 15:51

Nu ikväll är det min man som ska laga maten. Han kommer att laga lök-tomatpure-skivatsidfläsk-sås. Det är ett familjerecept från hans familj och det ska vara pasta med den såsen. Så vi spenderade ganska mycket tid att välja en inte alltför dålig pasta. Blev ekologisk pasta som var 100% fullkorns. Får nu acceptera det då :) Jag äter inte pasta själv, så för mig blir det smörstekt strimlad vitkål. Som passar ännu bättre med såsen faktiskt.

Annars har jag valt många recept för den här veckan från Monique Forslunds kokbok för familjen. Minns inte riktigt vad den hette, men det är faktiskt bra. Jag måste köpa ett ex. Mitt är från bibban.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 27 apr 2013, 09:08

Vi kör oavsiktligen med den minst krångliga formen av periodisk fasta. Jag och flickorna. Vi äter nämligen inte frukost genast vi vaknar. Det kan ta tre timmar innan vi äter. När flickorna ska till dagis äter dom förstås men på lediga dagar går det ofta så att dom vaknar före oss. Sen leker dom. Jag kanske sköter babyn eller sover en timme till. Och först senare äter dom. Samma gäller mig. Jag fixar ett och annat först och äter till sist.

Jag har förstått att sådan här periodisk fasta där man bara äter halva dygnet är mycket hälsosamt. För flickorna blir det ofta 13-14 timmar utan mat för de sover så lång natt. För mig kanske 12 timmar. Men idag var jag uppe sent och åt nattmat halv ett så inte idag.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 03 maj 2013, 08:57

Igår köpte vi färdiga hönslår och till dom lagade jag samma varma sallad som tidigare i tråden: kokt blomkål, stekt lök och vitlök. Färsk citronmeliss, olivolja, salt, peppar, citronsaft och stekt tomat. Skulle fått vara rå tomat. Annars var det lyckat.

Tidigare i veckan har vi lagat rättikagratäng med lite batat i och åt det med kassler.

Sen har vi nog också ätit munk. Men vi har försökt begränsa sötätandet. Själv har jag ätit en och en halv hemlagad munk och ett glas mjöd och lite vindruvor. Barnen har inte druckit saft eller mjöd men nog ätit tre munkar.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 05 maj 2013, 10:43

Igår köpte jag bröd. Vi hade farmor på besök och jag ville ha något enkelt till kvällste. Hon kom till kvällen.

Brödet var gjort på bovete och potatis och var helt utan mjölk och jäst. Det var ett surdegsbröd. Mycket gott och helt utan gluten och spannmål. En aning socker och tillsatsämnen fanns där men inte mycket. Jag skulle vilja laga eget sådant bröd till resten av familjen.

Sen kan jag tipsa om ryska syrade saltgurkor helt utan socker.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 05 maj 2013, 17:30

Barnfrukost: rysk jogurt med vattenmelon. Vatten.

Min frukost: kaffe med het grädde, osaltat smör och kokosolja.

Lunch: hemlagade köttbullar med broccoli-batatmos med smör och naturell mjukost. Jag åt det sista av den varma blomkålssalladen på kokt blomkål, stekt lök, citronsaft och citronmeliss och stekt tomat och olivolja. Jag åt salladen med köttbullar.

Middag blev plock: två kokta ägg, en ostskiva, en halv paprika och en kopp mint-te (utan egentligt te) med grädde i. Barnet åt en chorizokorv istället for ägg och till det alltså en halv paprika och ost. Och som dryck pimä. Som efterrätt fick hon ett chokladägg som var kvar från påsk. Jag hittade det i klädkorgen på dagis på torsdagen och gömde det så inte storasyster skulle se det. Storasyster for på resa efter morgonmålet.

Nattmat: (jag) två ostskivor och en sillbit. (Dottern) två matskedar rysk jogurt med hasselhack, kaurakuitunen (påminner om talkkuna men är glutenfritt), kokosflingor och två ostskivor med smör på. Vatten.

Ammandet kräver sitt. Så jag fick ta en andra omgång nattmat innan jag gick och sova. Det blev två köttbullar. Den ena mellan två ostskivor och med hamburgersås på. Köttbullarna gjorde jag platta som biffar, vilket jag tycker är smartare.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 06 maj 2013, 11:41

Jag uppdaterade gårdagens mat så att allt vi åt kom med. Det kan vara intressant att ibland se precis allt man ätit. Det ger en annan bild än bara ett recept.

Idag åt dottern en frukost bestående av ett glas pimä, en halv liten rå morot och en tredjedels köttbulle från igår. Jag åt
andra halvan av moroten, en köttbulle och mitt sedvanliga kokos-smör-gräddkaffe. Men före kaffet tog jag en 45-minuters promenad. Min treåring kan åka på balanscykel utan pedaler så nu kan vi gå på rätt så raska promenader tillsammans! Dessutom har jag lånat en barnvagn som är lättare än min egna stora som har en meters liggmått. Så nu orkar jag promenera med vagn.

Jag tror vi promenerar imorgon också.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 18 maj 2013, 11:37

Vi har ätit sej under ett täcke av riven rotselleri (en halv) och två rivna syrliga äpplen. Grädde och turkisk jogurt över. Mycket gott! Det var min man som lagade maten. Själv skulle jag satt bara ett äpple.

Så här rekomenderar LCHF-experter att man äter sin frukt. Kort kan man ha som tumregel att äta högst en frukt om dagen. För strikt LCHF utesluter man frukt. Strikt LCHF behövs för diabetiker (typ 2) och de med prediabetes. Samt för de som är sockerberoende och de som har tex IBS (magproblem) och eventuellt de som har cancer (åtminstone de flesta sorter av cancer). Också för viktminskning. Men den som bara vill hålla vikten, minska sitt sömnbehov, få bättre hud, slippa ont i nacke, slippa uppsvullen och gasig mage och få andra liknande hälsovinster kan det räcka med liberal LCHF (50 g kolhydrater per dygn) eller rentav bara glutenfri kolhydratreducerad kost (50-100 gram kolhydrater per dygn). Hälsovinsterna är olika från person till person men dom jag räknade upp är väldigt vanliga. Själv äter jag glutenfri liberal LCHF. Och kan äta frukt då och då.

En vanlig kost har ca 300 gram kolhydrater per dygn. Högst 50 gram får komma från socker men i praktiken äter människor 200 gram tillsatt socker om dagen i usa och 120 gram i sverige enligt boken "Stoppa Alzheimers nu". Man räknar att en medelsvensk äter ca 60 kg tillsatt socker i året då också fruktos-glukossirap och liknande, men inte tex apelsinjuice, räknas in (källa vetenskapsjournalisten Ann Fernholm). Det skulle motsvara 165 gram om dagen. Högst 50 gram är nog en regel att ta på allvar eftersom hälften i socker är fruktos. Och fruktos ger fettlever. Obekräftad övre trygg gräns är 25-30 gram fruktos per dag. Men i en studie drack man en liter limsa om dagen vilket är hundra gram socker. Det gav fettlever för den gruppen som skulle dricka limsan.

Sen kan man tänka på att allt vitt mjöl (potatismjöl, vetemjöl osv) och skaladpotatis är tomma kalorier. Stärkelsen som är långa kedjor av glukos bryts redan i munnen av saliven ner till fri glukos. Och innan den upptas av kroppen är allt i formen av glukos. Även bordssocker bryts ner till fruktos och glukos. Där fruktos är farligare.

Tomma kalorier betyder att det är väldigt lite eller inga alls näringsämnen i maten. Då är det smart att byta ut de tomma kalorierna mot grönsaker. Grönsaker har lite stärkelse i jämförelse men mycket näringsämnen. Speciellt om man intar dem tillsammans med fett som gör att deras näringsämnen också upptas.

Mest vitaminer och näringsämnen finns i kött, fisk, ägg och grönsaker. Och fett behövs speciellt för immunförsvaret och hjärnans hälsa. Fett är också signalmolekyler. Inte alls tomma kalorier på samma sätt som stärkelse och socker. Den lilla mängd socker kroppen behöver kan kroppen tillverka själv. Men man får det också från grönsaker och tex grädde.

Hundra gram kolhydrater om dagen kan man få från tex: ett glas surmjölk (10 gram), en frukt (20 gram), ett halvt kg grönsaker (30 gram), en dl grädde (5 gram), en näve nötter (10 gram?), en potatis (15 gram) och lite bär (10 gram). Dricker man inte mjölk och lämnar bort potatisen och frukten (men äter sitt halva kg grönsaker!) är man redan nere på LCHF-nivå.

Så nybörjarmeny för en dag:

2 varma kokta ägg, en klick smör på, kaffe med en skvätt grädde i (eller svart). En mogen tomat.

Köttfärsbiff (två) på ekologiskt nötkött (kanske hälften lever) med sparris och sallad på spenat, rukola, rädisor, tomat, rå broccoli. En fet hemlagad sås på cremefraiche eller hemlagad majonäs. Eller nöt-parmesanröra eller någon annan fettkälla (olivolja med örter i tex). Eller smält smör om det blev leverbiff.

Som mellanmål en avocado

lax med gräddstuvad spenat och ett ägg. En god sallad till. Eller efterrätt hallon med en klick grädde på.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 24 maj 2013, 23:43

Vi har ätit hemlagad citronglass. Mycket god.

3 dl grädde vispas med vaniljpulver (finns i hälsokostaffärer).
3 ägg som vispas vitor och gulor skilt.
250 gram mascarponeost (pirkka, tillverkad i Italien)
1 matsked socker (15 gram)
saft och lite fruktkött från två citroner.

Kör i glassmaskin. Servera med kanel.

Nästa gång sätter vi med ett rivet äpple.

Receptet är från bloggen lifezones kokbok.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 05 jun 2013, 08:17

Igår blev det kållåda:

Nykål och två lökar stektes med mycket smör och kokosolja. Kryddade med dijonsenap och 1 tsk sirap
Stekte sen gräsbetesmaletkött från Gårdskulla i en annan stekpanna och kryddade med en tsk salsasås (grön, pirkka), svartpeppar och salt.

Gjorde äggstanning av 4 dl kokhett vatten och två ägg.

Varvade kål, kött, kål och hällde stanning på. Lät vara 45 min i 175 grader. Supergott!

Ingen grädde i den här maten - men det som gör en mätt är ju fettet så jag stekte i väldigt mycket smör och kokosolja.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Recept och mattips