Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Re: Vad åt ni andra lågkolhydratsfamiljer idag och igår?

Oläst inläggav vero » 05 jun 2013, 13:46

Vi har fuskat en hel del, men så har det blivit mycket grillat med grönsaker eller sallader till.

Igår/natt/ gjorde jag tjälstek på hjort, med broccoli-blomkålsmos till, mums.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 06 jun 2013, 13:30

Dagens morgonmål var en färsk ananas som vi delade på fyra och satte i höga glas. Barnen fick en klick turkisk jogurt med sina fruktbitar.

Jag drack sen kaffe med grädde, smör och kokosolja. Som vanligt alltså.

Någon egentlig lunch har min man och jag inte lagat men jag åt en skiva estnisk getost. En för mig ny hårdost alltså.

Nu är sex hönslår med egen kryddning i ugnen och dom ska vi äta som Cesarsallad när barnen kommer hem. Jag har tent ikväll och behöver gott om energi :)

Det låter som om ni är riktiga mästerkockar vero! Vattnas i munnen.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 20 jun 2013, 21:08

Ikväll blev kvällsmaten wok på hönsstrimlor, strimlad nykål, lite sommarrödlök, broccoli, Pirkkas salsa mexikana (2 matskedar) och sen några matskedar oskalade sesamfrön som jag lät rosta i en torr stekpanna och sen hällde över resten. Jag stekte själva woken i smör.

Vi åt det med hemlagat gräddfil 35%. Dvs 5 dl grädde som fått syrna (kallas att sila fil) med 2 matskedar fil i ca 2 dygn i rumstemperatur och sen när det är klart sätter man det i kylskåpet.

Nu ikväll är vi sugna på hemlagad LCHF-glass. Den har visserligen socker från chokladplattan, totalt 50 gram, men det är inte så farligt då det nu är så sällan. Och godis är det ju. Den görs på mascarpone, ägg och grädde. Totalt blir det 50 gram socker på 850 gram totalsmet och sen ca 15 gram naturligt mjölksocker till förstås. Så det blir inte så jättesött trots allt. Jag har denna gång valt Rainbows mintdragechokladplatta med mörk choklad och jag tror den har ca 50% socker. Man kan förstås välja någon 80% chokladplatta också - men nu ska jag uttryckligen laga lite nyttigare godis. Alltså godis :) Hoppas jag orkar laga det också.

Då man jämför med köpt glass är det inte så farligt. Om man delar det på fem personer blir det bara13 gram socker per portion. Lika mycket som i en halv frukyoghurtburk. 13 gram är lite för att vara en stor portion glass, men mycket för att vara en halv "nyttig" youghurt förstås. Allt är ju relativt.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 20 jun 2013, 21:34

Apropå socker och andra kolhydrater har jag läst boken Stoppa Alzheimer nu av Bruce Fife. Han har skrivit massor av böcker om hur nyttigt det är att äta kokosolja. Kokosolja innehåller medlelånga mättade fettsyror och det lär vara samma fettsyror som i bröstmjölken. Hjärnan kan utnyttja dessa. Vid Alzheimers har hjärnan fått störd förmåga att hantera socker - kallas ibland diabetes typ 3 - och genom att låta hjärnan ha en konstant tillgång till kokosoljans fettsyror kan hjärnan istället för att svälta använda dessa och får en chans att läkas. Det finns faktiskt en hel del forskning om det här och man har använt medellånga fettsyror också i något alzheimerläkemedel. Så det är inte direkt humbug - även om man knappast kan stoppa alzheimers - det tror jag inte är möjligt sen när det kommit igång. Men helt säkert kan man bromsa.

Enligt Bruce Fife ska man kolla sitt blodsocker och beroende på fastevärdet välja att äta lågkolhydratkost med antigen 25, 50 eller max 100 gram kolhydrater per dygn. Man kan prova räkna ut ungefär hur mycket det är. En riktig storkonsument av kolkydrater kan komma upp mot flera hundra gram om dagen - kanske 300 gram i rent tillsatt socker och mono- och disackarider plus sen stärkelse lika mycket ill. Men vanligare är att man äter ca 300 gram kolhydrater per dygn varav ca 100 gram är socker.

Han rekommenderar sen att man inte vid någon måltid äter mer än hälften av dagens kolhydratdos.

Sen ska man enligt honom i förebyggande syfte inta 2 eller kanske var det 3 matskedar kokosolja per dygn. Man kan gott steka i det, men bör blandas med lite smör annars bränns det fast. Och man kan röra i det i det ena och det andra, t.ex. kaffe. Den som har Alzheimers (eller Parkinson, eller någon annan sjukdom som påverkar hjärnan negativt) ska äta 5 matskedar kokosolja per dygn. Men den mängden kan ingen börja med utan att trappa upp - en ovan mage får diarré.

Jag kom bara att tänka på det här när jag skrev om glassen jag tänkte laga. Om jag äter två portioner får jag i mig ca hela dagsdosen på 25 gram kolhydrater. Om jag tänkt hålla mig till den dosen. Men jag håller mig till närmare 50 så det är väl ok ;) (Jag vet inte om han har något belägg för sina olika nivåer, men jag kan tänka mig att det som inverkar på hur mycket kolhydrater ens kropp tål är mängden motion, plus förstås om man har prediabetes eller diabetes. Själv motionerar jag nästan inget alls, men är inte ens prediabetisk. Men då jag inte motionerar kommer jag att må dåligt och gå upp i vikt om jag äter kring 100 gram kolhydrater per dygn. Det märker jag också. Vid 50 gram håller jag vikten och mår ganska bra. När jag drar ner på det ytterligare går vikten neråt och jag mår ännu bättre. Men jag har ingen lust att vara riktigt strikt och hålla mig under 20 gram om dagen som räknas som strikt LCHF. Det blir för tråkigt och jag behöver helt enkelt inte det för att må bra. Där kring 30-40 gram om dagen är antagligen min perfekta nivå. Barn som är vilda och aktiva kan äta större andel kolhydrater i maten än jag. Men det innebär inte att dom får saft. Absolut inte. Det betyder bara att dom ibland får hembakt bröd (jag har börjat baka surdegsbröd på rismjöl nu, med solrosfrön, blötlagda linfrön etc i) och att dom ofta får frukt i morgonyoghurten. Plus att jag inte tänker ta för mycket stress över deras dagismat. Värst där är ändå margarinet och att de får smak för sött med alla viilis och krämer.

Idealt sett tycker jag att barn ska äta en kost baserad på: smör, kokosolja, olivolja, fet fisk, skaldjur, kött från djur som betat/vilt, ekologiska grönsaker och olika kålväxter, några frukter i veckan, kanske varje dag rotfrukter (t.ex. batat, kålrot, morot...), sura mjölkprodukter, syrade grönsaker, örter/kryddor (basilika, gurkmeja, kanel, oregano osv) nötter, bär, kakao, grädde, lite ris (kanske quinoa?) och t.ex.solrosfrön och mandel ibland. Däremot inget tillsatt socker, inga sötningsmedel, inga majsmjöl och potatismjöl och spannmål, inget margarin, inga tillsatta omega-6-oljor (finns naturligt i t.ex. nötter), inga chips och godis osv. Och ingen saft eller limsa heller. Vatten är den bästa drycken.

Skillnaden till hur jag föredrar att äta själv är att jag vill äta lite mindre andel frukt (kanske ett par i veckan) och lite mindre andel rotfrukter. Men jag äter nog morot helt fritt själv.

Nej nu har jag nog såsat här för länge ;) får kanske spara glassmakandet till lördagen då. Det sägs ju att suget försvinner på en kvart :blink:
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 25 jun 2013, 20:35

I förrgår lagade jag maletköttpaj på ost-mandelmjölsbotten. Fyllningen var på malet med lök och lite creme bonjour med peppar, grädde och ett par ägg.

Sen igår lagade jag glass. 250g mascarpone, 2 dl grädde (vispas), 2 äggvitor (vispas), 2 äggulor (vispas), Rainbow mintchoklad 100 gram, vaniljpulver. Blev helt fantastiskt.

Nu idag lagade jag också något supergott. Stekte ett halvt vitkålhuvud i smör, finstrimlat. Och en stor lök. Mycket smör ska det vara. Sen blandade jag ihop en burk grädde, en matsked tomatsalsa, en tesked dijonsenap, en eller två burkar tomatpure. Och nymald svartpeppar och en tesked salt. Det här hällde jag över den stekta kålen. Sen när det kokade rörde jag i en burk ljus tonfisk i olja (bitar, inte flingor). Fick koka 45 minuter. Otroligt gott! Smakade som bästa tonfiskpastan.

Barnen som annars inte tycker om stekt kål åt detta med god aptit.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mumintrollet » 26 jun 2013, 18:51

Natasha skrev:I förrgår lagade jag maletköttpaj på ost-mandelmjölsbotten.

Blev bottnen bra?
Mannen i huset försöker undvika vetemjöl och paj på glutenfrimjölmix tyckte varken han eller jag var någon höjdare.. så nu letar jag efter andra alternativ..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 26 jun 2013, 21:31

Jo den är populär. Var i stil med 2 dl riven emmental, 2 dl mandelmjöl m och 70 gram smält smör. Blir en tunn men smakrik botten. Förgrädda 10 min.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mumintrollet » 27 jun 2013, 11:45

Tackar :thx: ska ta och prova nån dag!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 02 jul 2013, 11:16

Igår:
Squash-båtar med maletkött och champinjoner
-Skalade squashen, skivade den och gröpte ur kärnorna. Sparade kärnorna till senare.
-Förgräddade squashen i ugnen ca 20 min.
- Stekte maletköttet med lök och champinjoner, kryddade med basilika, timjan, oregano, salt och peppar. Hällde över en burk krossade tomater och kärnorna från squashen.
- Hällde blandningen över squashbåtarna och slutligen ännu skivor med getost ovanpå.
- I ugnen på 200 grader ca halv timme så att squashen blir mjuk.
Serverades med broccolimos och grönsallad :)

Idag:
Bacon och kycklinggratäng
-Strimlade kycklingfileerna, klippte bacon i små bitar och stekte det i stekpanna.
-Kokade blomkålen mjuk med grädde, lade i en hel Koskenlaskia ost och mixade med stavmixern. Kryddade med peppar och pressad vitlök.
-Hällde allting i en ugnsform tillsammans med tomater och färsk persilja och lät det grädda ca halv timme i 200 grader (så att gratängen fick fin färg)
Serverades med grönsallad, jättegott :wink:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 03 jul 2013, 23:08

Idag hade vi grillfest.

-Grillade färsbiffar utan skorpmjöl i. Annat grillkött.
-sallad på rucola, basilika, nykål, paprika, kikärter, körsbärstomater, limespad och kallpressad ekorypsolja. Peppar och salt.
-Räk-dillröra på avokado
-ostfyllda svampar med bacon kring
-stekta majskolvar (jag åt inte av dom)
-Chilikrossadtomat uppvärmd som sås
-coctailsås kavli som är majonäsbaserad och har mycket mindre socker än ketschup.
-bubbelvatten och vanligt vatten även denna dryck plus kaffe och te till efterrätten. Ingen saft.
-efterrätt var jordgubbar och en skål grädde med socker och en utan socker.
-chokladkaka. Jag och mina flickor åt varsin bit stor som en knapp tändsticksask och blandade med grädde och bär. Det räckte mycket väl!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 04 jul 2013, 07:52

Jag måste nu ta mig i kragen efter alla kalas och resan. Fuskat och lagt på mig 3kilo :curse: Inte så att det nu är katastrofalt men stör mig enormt och jag mår nog inte bra av alla kläder som spänner. :sneaky:

Skall bli mera shake till lunch och så en stadigare middag. Om någon känner för att baka så tipsade min kusin om en blogg och då fämst dessa muffins http://bakasockerfritt.se/recept-katego ... ladmuffins har inte testat men de lär vara supergoda.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 25 sep 2013, 11:07

Jag får sällan frågan varför jag valt glutenfri måttlig lågkolhydratkost för mina barn. Men jag gissar att många undrar.

Svaret är naturligtvis att jag haft tid att läsa på (med telefonen i hand när jag ammar ;) ). Och att jag inte vill att mina barn får tidig pubertet, blir barnlösa, får allergier, har atopisk hud och eksem, har starkt sockersug (dagis bidrar tyvärr här så jag kan inte få bort sockersuget), får diabetes typ 2 eller cancer eller blir överviktiga (som jag själv som barn var. Om än inte kraftigt). Dessutom är sån mat fri från en massa tillsatsämnen, sötningsmedel och rik på näringsämnen. Jag kan förstås inte garantera god hälsa. Men jag kan göra goda val.

LCHF för mina barns del betyder lowcarbfullfet. Inte no-carb-badar i fett. Eller egentligen äter dom paleo med feta mjölkprodukter och ost. Dom äter nämligen frukt men inte spannmål. Hemma. På dagis äter dom det som bjuds.

Om vi ska hållas mätta länge äter dom väldigt lite kolhydrater till morgonmål. Då kan det bli sidfläsk och en avokado. Om det är normal morgon brukar dom främst äta banan med turkisk naturell yoghurt/hemlagad 4% fil.
Här är en orsak varför jag inte tycker barn behöver strikt LCHF (men nog tillräckligt med naturligt fett för hjärnan och huden och mättnaden):

http://ettsotareblod.se/alla-har-glomt- ... r-for-dem/

Här är orsaken till varför jag utesluter spannmål:

http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa ... sadesslag/

Här är en kort spridningsvärd tidningsartikel som kom till efter att den två år långa statliga utredningen i Sverige i måndags kom fram till att LCHF är ofarligt:

http://mobil.corren.se/default.aspx?id= ... tergotland

Det handlar alltså främst om att utesluta godis, limsa, kex, saft, transfetter, omega-6-oljor, spannmål, industrimargarin, gift i banan/potatis/vindruvor, tillsatser, färgämnen, socker och olösliga fibrer. Och att vänja bort behov av söt smak.

Jag vill att dom äter rotfrukter, frukter, bär, kött, fisk, ägg, tillsatsfria korvar, syrade mjölkprodukter, ost, smör, avokado, nötter, grädde, olivolja och en massa olika grönsaker. Tex blomkålslåda (som makaronilåda men med blomkål istället) med rå morot och ett plommon som efterrätt.

Jag led själv av akne i tonåren. Det är också kopplat till högt sockerintag. Hoppas mina flickor klarar sig undan det.

http://ettsotareblod.se/allt-yngre-barn ... kne-i-usa/

Eftersom vårt samhälle kretsar mycket kring spannmål och socker kan vi inte undvika det helt (utan någon diagnos som skulle tvinga oss). Därför gör vi förstås undantag ibland.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 26 sep 2013, 13:25

Igårkväll åt vi hemlagade färsbiffar med egna morötter från eget land. Doppade i Hamburgersås. Till detta minimozzarellaost. Drack vatten.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 sep 2013, 17:39

Idag åt barnen följande frukost: äggsmör med sill och ett par bitar tillsatsfri leverkorv. Sen drack dom vatten (om dom kom ihåg att dricka).

Själv åt jag äggsmör, getost från Juustoportti, och mitt sedvanliga kaffe med grädde, smör och kokosolja.

Jag åt som mellanmål ett hemodlat äpple. Och i något skede gjorde barnen det med.

Babyns frukost bestod av en ekologisk äggula och en bit av en mandelkokosscones från kvällste igår.

Vi var ute på vift och åt där en grillkorv eller en bit äkta rökskinka beroende på person. Vatten som dryck.

Lunch/middag dvs sen lunch kl 16.30 blev böckling, ostar, rökt skinka, surmjölk, en bit tomat, en hemodlad morot och för dom vuxna en kopp te eller en kopp kaffe med grädde. Och vatten.

Nu är jag riktigt mätt och belåten. Böcklingen och kaffet med grädde var en höjdare.

Dom andra vill säkert ha nattmat ännu ikväll. Men jag är så nöjd att jag som ska laga maten inte kan komma på vad. Helst något utan grädde i. Kanske blir det ostfylld champinjon.

Igår lagade jag helt ljuvlig spenatsoppa med 4 skivade tillsatsfria grillkorvar i. Vi åt det med ett halverat ägg. Bästa soppan på länge!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cedric » 28 sep 2013, 19:14

En fråga till Natasha:

Jag är lite nyfiken på ditt kaffe. Hur tillreder du kaffe med grädde, kokosolja och smör? Det låter fylligt och spännande, något jag gärna skulle prova på. Men det där smöret ser jag flytande på ytan... och det ser inte så smarrigt ut... :hm:

Mättande antar jag att det är också.

Var köper man kokosolja? Det har jag aldrig haft i min ägo...
Cedric

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Recept och mattips