Supergod bulla-bakelse: glutenfri, passar diabetiker

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Supergod bulla-bakelse: glutenfri, passar diabetiker

Oläst inläggav Natasha » 03 mar 2013, 22:25

Här är ett recept som jämfört med vanliga glutenfria bakverk smakar himmelskt. Vanliga glutenfria recept är oftast torra och tråkiga.
Sen är "bull-bakelsen" också perfekt för de som måste hålla tillbaka med socker pga diabetes. Men som ändå någon gång vill unna sig något sötare. Mängden kolhydrater är mindre än i bröd!

Vi firade fastlagen lite senare än vanligt i år. En av gästerna var glutenintolerant, en kraftigt laktosintolerant och jag själv vill inte äta mjöl och för mycket socker (håller mig varje dag utan undantag till liberal lågkolhydratskost). Därför ville jag baka något gott som också passar alla oss. Och jag lyckades - med bravur!

Receptet är egentligen ett lågkolhydratsrecept som jag googlat, men jag har använt vanligt ekologiskt råsocker istället för något sötningsmedel. Mängden är ändå inte så stor och om man äter sötsaker ganska sällan är det inte någon fara - enligt min filosofi. Receptet kan användas även för de som äter relativt strikt lågkolhydratskost men då får man nog byta ut sockret mot något stevia-baserat och servera bullen med sockerfri sylt eller mosade bär.

Här är receptet för 7 stycken:

4 ägg

0,5 dl farinsocker

Vispa detta fluffigt

Blanda i 1 dl laktosfri grädde
50 gram smält osaltat smör

Blanda de torra ingredienserna:
0,5 kokosnötsmjöl (jag rekommenderar Aman Pranas som har bara 4% kolhydrater och har de önskade bakegenskaperna. Mjölet verkar kanske dyrt, men man använder bara lite i taget. Det kan köpas t.ex. härifrån. Annars hittar man det nog från Sverige också.)
4 msk fiberhusk (finns i t.ex. Prisma, det kan man man använda som vätskebindande medel i t.ex. köttbullar också. Jag tror det gör att degen blir fluffigare och behövs i de flesta glutenfria bakverk. Det håller länge och är en bra investering om man behöver baka glutenfritt ofta. Och kan som sagt också användas annars med.)
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma

Vispa in de torra ingredienserna i de "våta" och häll i muffinsformar. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

Skär dem i halvor/skär av locket som man gör med semlor (finlandssvenska, eller svenska betydelsen går lika bra). Sätt i fyllningen: antingen sylt eller mandelmassa. Sätt sen på vispad grädde eller någon röra av tex laktosfri naturellviolaost och kvark och sånt där. Och sen locket på.

Underbara bakelser! Perfekta som fastlagsbullar men också perfekta när som helst under året som man vill äta något gott utan att få i sig för mycket socker eller för mycket gluten.

Varje bulle innehåller ungefär knappa 11,5 gram sockerarter och kolhydrater om man räknar två teskedar sylt och grädde på alla bullar. Utan sylt och grädde skulle bullarna innehålla 6 gram kolhydrater per bulle.

En vanlig kanelbulle får enligt samma räkneprogram 22 gram sockerarter och kolhydrater, en semla (= fralla) har 28 gram och en fastlagsbulle har 59 gram sockerarter och kolhydrater. Och då ska ni tänka på att jämfört med kanelbullen så har ju min bulle både sylt och grädde i :) Och är myyyycket godare. Saftig och smarrig.

Edit: jag gjorde två olika recept. Det ena blev tråkigt och det andra bra. Först skrev jag hit det tråkiga i misstag...
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Supergod bulla-bakelse: glutenfri, passar diabetiker

Oläst inläggav Lysmasken » 04 mar 2013, 16:42

Utanför ämnet: Då vanliga bullar bakas och gräddas omvandlas bryts det mesta av sockret i degen ned till fruktos och galaktos. Däremot spjälks det vita mjölet till sockerarter så det är inte så bra med så mycket vitt vetemjöl, det är blir alltså skadligare än sockret i bullan. Men du hade ju inte det i ditt recept, men bara som en liten kommentar :wink:

Tack för receptet, måste testas nångång!
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Natasha » 05 mar 2013, 21:03

Vanligt socker består av två delar: glukos och fruktos. Fruktos ska vi få så lite av som möjligt då det måste bearbetas av levern på samma sätt som levern tar hand om alkohol. Fruktos kan alltså ge fettlever. Jag har läst en övre gräns för vuxna på ca 30 gram fruktos per dag. Dvs det motsvarar 60 gram socker.

Laktos i mjölken består också av två delar. Det är galaktos och glukos.

Vanlig stärkelse består av långa kedjor av bara glukos. Kroppen upptar kolhydraterna (dit både stärkelse och enkla och dubblasocker räknas) som enkla socker. Kedjorna bryts alltså ner. Laktosintoleranta saknar saxen att klippa laktos till enkla socker.

Man kan alltså jämföra totala mängden kolhydrater genom att räkna ihop alla bidrag men samtidigt beakta att fruktos är värre än glukos. Man kan tänka sig kolhydrater som pärlsmycken. Socker är som örhängen med två pärlor i per hänge. Stärkelse är som ett långt halsband. Mjölksocker är som ett hårspänne med två pärlor på. Alla bryts ner till fria pärlor innan de upptas.

Sen är det antagligen inte lika hårt för kroppen att få långsam ökning av blodsockret som den plötsliga sockerchocken av vitt mjöl, en portion pasta eller en bulle. Vilka livsmedel som höjer blodsockret långsamt kan man se i olika GI-tabeller men då ska man beakta att fruktos har lågt GI pga att det åker till levern. Sen finns något som kallas Glykemisk load och det beaktar något annat också men jag minns inte riktigt vad. Kanske var det uträknat på hur mycket man äter av det eller något.

Det positiva med de här bullarna är att dom både är fria från gluten och dessutom har väldigt lite total mängd sockerarter. Det är både mindre mängd socker och nästan ingen stärkelse alls. En bulle är kanske 4 gram fruktos skulle jag gissa. Så det är inte så farligt trots att jag (som jag gissar att du menade) tagit främst bort stärkelse, inte sockret. Det är ändå också mindre mängd socker. Och mängden glukos kommer från både socker och från stärkelse. Det är det söta man dricker på sockerbelastningstester. Stärkelse börjar som bekant smaka sött om det får sötna dvs brytas ner.
Senast redigerad av Natasha 05 mar 2013, 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 05 mar 2013, 21:15

Ja alltså det var väl ungefär det jag sa, eller? :) Mitt inlägg var ju ingen kritik :)
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Natasha » 05 mar 2013, 21:20

Jag tillsatte det samtidigt som du svarade. Så vi skrev samma sak samtidigt :)

Nej inte uppfattade jag det som kritik. Men det är relevant. Alltså din kommentar menar jag. Socker med fruktos i är värre än stärkelse.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Recept och mattips