Ny favorit för sonen - Nestlé Shredded Wheat

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Ny favorit för sonen - Nestlé Shredded Wheat

Oläst inläggav acf907 » 15 jun 2014, 21:09

Ny favoritfrukost för äldsta sonen!

Sedan min nu 6årige son inte längre ville ha gröt till frukost har det varit något av ett dilemma på morgnarna. Vi har fixat smörgåsar med diverse pålägg, piroger, ägg, etc men han har helt enkelt ätit dåligt på morgonen sedan han inte längre ville ha gröt.
Men, jag fick för några veckor sedan hem ett Buzzador paket som jag till att börja med var lite skeptisk till men som slutligen visade sig vara en stor favorit speviellt hon äldste sonen. Nu funkar allt smidigare på morgonen och vi kommer iväg hemifrån 15min snabbare än då man ska stå och truga i honom något annat. Verkligen värt att pröva :)

Mia
acf907

Re: Ny favorit för sonen - Nestlé Shredded Wheat

Oläst inläggav borgbacken » 17 sep 2014, 11:37

Vill inte egentligen vara en partypooper, men har du tänkt på att denna produkt innehåller 18,2 % rent socker (varav en del även glukossirap som är riktigt vidrigt ut hälsosynpunkt). Dessutom är 71,6 % av produkten kolhydrater som spjälks sönder i matsmältningssystemet till precis samma glukos som sockret. En kost som baserar sig på mycket kolhydrater (glukos) är inte att föredra för nån av oss då det orsakar förhöjda insulinnivåer och blodsockerdippar. (Nu vet jag ju inte vad ni äter sådär normalt under hela dagen dock). Konstant förhöjda insulinnivåer i blodet gör att vi i nåt skede antagligen utvecklar diabetes (1/3 av oss får diabetes i nåt skede i dagens läge!), och att ha diabetes är inte att rekommendera då man samtidigt får flerfaldigt högre risker att drabbas av neurologiska sjukdomar som alzhaimer, demens etc. Våra kroppar är inte gjorda för att ta emot kolhydrater i dessa mängder. Om jag får ge ett råd angående mat, så håll åtminstone bort vete (om nu inte kolhydrater sådär helt,) oberoende om det är fullkorn eller vad som helst, det föredlade vetet tar kol på våra tarmar och ger kroniska inflammationstillståd!

Kan han inte äta typ turkisk joghurt med bär/ nötter/ frön? Därifrån får han både fetter, mineraler, fibrer och vitaminer. Eller eventuellt chiapudding av någon sort? Våra gossar brukar vara rätt dåliga att äta på morgonen oftast men då brukar egengjorda smoothies funkar fint i stället. Då brukar jag alltid använda avokado som bas, det mättar bra innehåller massor med vitaminer, mycke magnesium (som de flesta av oss har brist på!), brukar ha nötter eller frön i blöt och mixa i dem också, och resten enligt man tager vad man haver principen..
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Ny favorit för sonen - Nestlé Shredded Wheat

Oläst inläggav anonym » 22 dec 2014, 12:11

Håller med ovanstående, och tycker det är onödigt att man ska samla Buzzador poäng genom att buzza på forum. Överhuvudtaget. Men speciellt då det gäller barns mat. Må så vara om det gäller en rakapparat eller vad som helst som rör vuxna människor!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Recept och mattips