Rönnbär

Dela med dig av dina recept, fråga efter andras recept eller prata om barnmat. Du bestämmer!

Moderator: acasia

Rönnbär

Oläst inläggav någon » 15 sep 2006, 13:30

Tänkte bara för nyfikenhets skull höra om det är någon här som brukar laga något av rönnbär? :) Det finns ju massor av dem i år, träden riktigt dignar under de härliga röda klasarna. Få se om det blir en kall och snörik vinter då! :wink:
någon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Kat » 15 sep 2006, 15:19

Jag gjorde rönnbärsgelé för några år sedan. Först frös jag ner rönnbären så de skulle vara mindre sura, sen kokade jag saft på dem tillsammans med lite äpplen, och så gelé av saften. För smaken tillsatte jag lite konjak också. 8) Gelén var jättegod med rådjurs- och älgkött. Funderade på att göra om det i år, men blanda med lite vilda nypon, för det är minsann nyponår också! Det är rött längs med dikeskanterna här på kobben...
Bild
Bild
Bild
Kat
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nbp » 15 sep 2006, 16:42

Jag har lagat rönnbärslikör. Själv tyckte jag det blev hutlöst gott.

1. Plocka fina saftiga rönnbär
2. Tag en stor flaska vodka.
3. Häller upp ett stort glas åt dig, sjung helan och ta den.
4. Ränsa rönnbären.
5. Häller upp ett glas till åt dig och häv det samtidigt som du skrålar lämplig schanpswischa. (Barn och husdjur flyr i detta skede.)
6. Fyll på flaskan med rönnbär.
7. Möjligtwisch måschte du hicka lite till för att kunna fylla flaschkan.
8. Schen schöker man reda på hunden för att få tillbaks korken.
9. Ställ flaskan mörkt i ett part tre, veckor tror jag. Jag har låtit den stå längre.

[Några veckor går och du mins inte mera vad du gjort]

10. Du hittar flaskan och upptäcker att du fått rönnbärsessans av nån
11. Sen varierar det lite med hur stark och söt man vill ha sin likör. Men jag tror man skall ta en ungefär 30% sockerlösning och blanda dessa ungefär 50-50. C. 20% alkoholhalt är väl ganska lagom?

Vill man undvika huvudvärk och stegena 3,5,7,8 så tar man en tom flaska och en full. Eller en halvtom. Ni kan säkert lista ut det. :-)

Ju längre man har rönnbären i spriten destu mer färg avger de. Och färg är ju alltid vackert. Man kan skaka flaskan ibland, vet inte om det är nån nytta med det.

Snål som jag är så tror jag att jag nån gång försökte pressa saften ur rönnbären (det måste ju finnas en massa sprit i dem! Sprit måste väl göra dem också lite mjuka?) men med ganska dålig framgång.

En annan gång kokade jag saft på rönnbären. En flaska (saft alltså) hittade jag sen i frysen långt senare. Den gjorde jag gele/marmelad av enligt någo recept på nåt gelesockerpaket kanske. Det blev också riktigt gott!

För övrigt tycker jag det i år är ganska dåligt med rönnbär här i södra Finland. Torkan verkar ha tagit allt. :-( En odlad rönn har jag sett som var helt tyngd av rönnbär, men den var odlad och fast i en större väg...
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bansku » 15 sep 2006, 19:32

Här är ett recept som jag dock inte provat själv.

Konjakssyltade rönnbär efter Hiram

3-4 dl vatten
1½kg socker
2 l frostbitna rönnbär
1-1½ dl konjak

* Koka en lag av socker o vatten.Repa och skölj rönnbärenoch lägg i den kokande sockerlagen.Låt sylten koka "klar och vacker i färgen". När sylten är färdig och har svalnat något tillsätts konjaken.

Denna sylt passar till viltkött, skinka stekar , rostat bröd.
Plocka bären nu innan fåglarna äter dem rensa och skölj frys och lägg de tinade bären i lagen.

denna har jag inte heller provat

Rönnbärsylt till vilt

250 gr fänkål
2-3 dl vatten
1 kg rönnbär
1 kg socker
500 gr äppel
ett glas konjak, rom, eller pernod

* Skär fänkålen fint och låt den koka i vatten 5 minuter.Lägg i bären och de finskurna äpplena. Koka upp,sila av saften, tillsätt sockret och låt koka ihop lite.Lägg i bär, fänkål och äpplen och låt allt koka i 15 minuter. Tillsätt spriten och fyll sylten på små burkar.

Båda dessa recept är hämtade ur Svenska bärboken.

Rönnbärsgele

Frys eventuellt bären för mera sötma
koka saft av bären (saftmaja)
Koka gele enligt receptet på blåa Melatinpåsen

Saft brukar jag oxå koka av rönnbär.
Rönnbär och äppel "gifter sig" utmärkt med varandra.

Har oxå torkat rönnbär men det blev syyyrligt :lol:

ps.
blev svartvinbärsgelen bra ?
Bild

Bild
bansku
Silvermedlem

Oläst inläggav någon » 15 sep 2006, 22:23

Här kommer ju en hel del intressanta recept! :) Nog borde man ju testa på nåt nångång, det skulle ju vara så mycket enklare och snabbare att plocka ihop ett kg rönnbär än t.ex. lingon. Såvida man nu inte behöver klättra upp i trädet förstås... :wink: :lol: Men i år blir det nog tyvärr inte. :roll: Jag läste förresten i Vbl att under den kungliga middagen här i Vasa hade de serverat kött med rönnbärssås eller liknande... :) Det lät väldigt spännande!

bansku skrev:ps.
blev svartvinbärsgelen bra ?

Nej tyvärr... :( :cry: Den blev för stabbig... :cry: Det var nog mitt eget fel, jag hade antagligen det att koka för lång stund endera innan eller efter att jag lagt i melatinen. :? Men men, nästa år borde jag ha egna vinbärsbuskar så då kanske jag lyckas göra nya försök! :D Skam den som ger sig! :wink:
någon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bansku » 16 sep 2006, 00:25

Tösen
Hoppas du inte slängde svarvinbärsgelen, den blir utmärkt i cumberlandssås hm egentligen borde det vara rödvinbärsgele men svart torde gå bra.

Cumberlandssås
3msk röd/svartvinbärsgele
1 dl portvin
1tsk finriven lökel schalottenlök
1msk citronskal i strimlor
1msk apelsinskal i strimlor
saften av 1 appelsin
saften av ½ citron
½ tsk senapspulver
1krm ingefära salt 1 knivsudd kajennepeppar

1. tvätta citrusfrukterna noga,torka,skala och skär bortallt det vita på skalet innan det strimlas fint.Lägg strimlorna i en kastrull tillsammans med lökoch vatten koka i 3-4 min. häll av vattnet och låt rinna av väl.
2. smält gelen tillsammans med vineti en tjockbottnad kastrullöver svag värme. låt svalna litet.
3.Blanda portvin/ gele med appelsin och citronsaft. Tillsätt hackad lök apelsinoch citronstrimlor och smaka av med senapspulver,ingefära,salt och kayennepeppar. Ställ såsen kallt ½ h innan den skall serveras.

Såsen får inte koka efter cirusskalen är tillsatta, den kan då bli besk.

Servera såsen kall till
kassler,vilträtter och pateer

Länge sen jag gjorde den men den är jättegod tillsammans med pate.
Bild

Bild
bansku
Silvermedlem

Oläst inläggav fru mju » 16 sep 2006, 07:30

härliga recept!
nu ska här plockas rönnbär i år! :D
tack
tre pojkar födda 04, 07 och 09
Användarvisningsbild
fru mju
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav någon » 16 sep 2006, 14:15

bansku skrev:Tösen
Hoppas du inte slängde svarvinbärsgelen, den blir utmärkt i cumberlandssås hm egentligen borde det vara rödvinbärsgele men svart torde gå bra.

Jag gissade riktigt det där, att nu när det då redan är för sent så kommer det säkert något jättebra tips på vad man KUNDE ha gjort med den misslyckade gelén... :? För, just det... den slängde jag ju... :? :( Dubbel-äsch! :? (Den var alltså riktigt på gränsen till hård, "grynig", konstig... månne den ändå skulle ha gått att använda i sås? Nog smälter den väl oavsett hur grynig och hård den är.)

Hmmm... nå, en annan gång... Som tur är lagade jag gelé bara av en liten del av de svartvinbär jag hade plockat, resten frös jag ner som de är och ska laga paj sen i vinter! :D Jag skulle ha varit mycket mer harmad om ännu mer farit till spillo.

Men tusen tack för recepten och tipsen i alla fall Bansku! :D Jättebra att ha till ett annat års -förhoppningsvis bättre lyckade- försök! :D
någon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: KAN JAG KOPIERA DENNA ??

Oläst inläggav Micci » 15 okt 2012, 00:24

nbp skrev:Jag har lagat rönnbärslikör. Själv tyckte jag det blev hutlöst gott.

1. Plocka fina saftiga rönnbär
2. Tag en stor flaska vodka.
3. Häller upp ett stort glas åt dig, sjung helan och ta den.
4. Ränsa rönnbären.
5. Häller upp ett glas till åt dig och häv det samtidigt som du skrålar lämplig schanpswischa. (Barn och husdjur flyr i detta skede.)
6. Fyll på flaskan med rönnbär.
7. Möjligtwisch måschte du hicka lite till för att kunna fylla flaschkan.
8. Schen schöker man reda på hunden för att få tillbaks korken.
9. Ställ flaskan mörkt i ett part tre, veckor tror jag. Jag har låtit den stå längre.

[Några veckor går och du mins inte mera vad du gjort]

10. Du hittar flaskan och upptäcker att du fått rönnbärsessans av nån
11. Sen varierar det lite med hur stark och söt man vill ha sin likör. Men jag tror man skall ta en ungefär 30% sockerlösning och blanda dessa ungefär 50-50. C. 20% alkoholhalt är väl ganska lagom?

Vill man undvika huvudvärk och stegena 3,5,7,8 så tar man en tom flaska och en full. Eller en halvtom. Ni kan säkert lista ut det. :-)

Ju längre man har rönnbären i spriten destu mer färg avger de. Och färg är ju alltid vackert. Man kan skaka flaskan ibland, vet inte om det är nån nytta med det.

Snål som jag är så tror jag att jag nån gång försökte pressa saften ur rönnbären (det måste ju finnas en massa sprit i dem! Sprit måste väl göra dem också lite mjuka?) men med ganska dålig framgång.

En annan gång kokade jag saft på rönnbären. En flaska (saft alltså) hittade jag sen i frysen långt senare. Den gjorde jag gele/marmelad av enligt någo recept på nåt gelesockerpaket kanske. Det blev också riktigt gott!

För övrigt tycker jag det i år är ganska dåligt med rönnbär här i södra Finland. Torkan verkar ha tagit allt. :-( En odlad rönn har jag sett som var helt tyngd av rönnbär, men den var odlad och fast i en större väg...
Micci

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Recept och mattips