JULIBARN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JULIBARN 2009

Oläst inläggav Plumpen » 11 jan 2010, 22:11

hej!

Vår pojke har fått tänder redan (tidigt tycker jag, han var prick 5 mån), en har kommit helt och hållet upp, och nu är andra på kommande som bäst. Han har som tur inte haft det jobbigt som storesyster hade. Hon fick feber, snuva och hela baletten vid varje tandsprickning. :?

Vi var i fredags på 5månadersgranskning (lite försenat pga att jag var sjuk då vi egenligen var på väg före julen), och killen väger nu 7,630 och är 65,2 cm lång. Längdkurvan dalar neråt ännu (de senaste gångerna har han inte vuxit tydligen tillräckligt på längden), men vikten och huvudomkretsen var bra. Hälsovårdaren skulle prata med läkaren, och de tar kontakt ifall läkaren tycker att vi måste komma på en extra check. Ännu har de inte hört av sig, så tror att det blir att gå först på 6mån kollen (som visserligen redan är om 2 veckor.).
Nästa månad ska vi igen på kontroll till neurologen och fysioterapeuten, och antar att de har något att invända om längden.. :? Alla är så petnoga och följer boken till punkt och pricka eftersom pojken hade en så dålig start i livet. Men man ska väl vara tacksam för det, fast det ibland kan vara lite irriterande... Oberoende så tycker jag att han är supergosig och verkar normal på alla sätt. Så det så. :nicka:

Nu har han börjat få gröt på morgon och kväll, vilket resulterat i att han sover hela nätter, från ca kl 20 till kl 7. :clap: Och det är så SKÖNT! Fast, jag vet att det kommer att ändra vilken dag som helst, men man får glädjas så länge det varar! Kött har han inte fått smaka på ännu, men det blir nästa projekt. Han har god aptit, och har idag fått smaka på havregröt (läs: ätit stor portion morgon och kväll). Han har fått risgröt förut, och det har nog gått ner bra, men havregröten tycks nog vara ännu ett strå vassare. Speciellt om man sätter plommonpurè på (för magens skull).

Från mage till rygg svänger han sig, men inte andra vägen. Idag senast var han fem före att vända sig från rygg till mage, men ändrade sig i sista minuten. Så snart händer det väl. Men han verkar ändå inte ha speciellt bråttom med det.

Annars har vi mått bra. Lite stegring fick han efter vaccinet i fredags (eller kanske det var tänderna? svårt att säga), men annars allt ok.
Idag var vi med barnen o åkte pulka, och lillis fick pröva sin nya pulka också som han fick till julklapp. Först hängde han med huvudet jättemycket bakåt, men efter att man stoppat om honom ordentligt och lagt filt bakom ryggen som stöd så satt han helt bra.

Hans favoritlek för tillfället är att han "gömmer sig" bakom trasan och väntar att man ska fråga var han är och antingen drar han själv trasan från ansiktet, eller så får man göra det och säga "kukkkuuu". Och det är jätteroligt. :love:

Ha det så bra alla!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Jason » 12 jan 2010, 08:23

Låter som ni har det riktigt bra Plumpen! Här kom tändena tidigt också, 4,5 månad var hon då de två första dök upp.

Om huvudomkretsen växer som den ska behöver du inte vara orolig, det är den som är viktigast att titta på. Alla vet ju att både vikt och längd kan ha ökat lite under en tid för att sen skjuta i raketfart! :D

Ammar du ännu? Jag tänkte med tanke på att han börjat äta gröt. Fick han mycket gröt redan när ni började? Man ska ju helst introducera gluten i skydd av amningen och inte ge så stora portioner åt gången till att börja med. Skönt att han sover hela nätter iallafall!
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mintur » 12 jan 2010, 09:27

Länge sen sist...!! Hoppas alla haft en god jul och ett festligt nyår! Vi hade lillen vid fammos&faffas för andra gången på nyår...men vi orkade inte vara längre än till 01.00 på fest! Men gud så skönt med sovmorgon!! :thx:

Låter som ni har det bra! :tumme: Vår kille har fått två tänder nere för en par veckor sen, tror att flere är på väg nu! Som tur är har han (ännu) inte haft några men av tandsprickningen! =)

Han sover ännu 12 h nätter, från 19.30-07.30 + 2 korta och 1 lång tupplur på dagen! :tummenupp: Han har nog testat oss ibland, men vi har fortsatt som vi brukar och efter ett par dagar njuter han av sin sömn igen...I Like!! :love:

Vänder sig obehindrat gör han oxå numera, satt trögt länge, men när han började så gick det som en dans!
Han äter en burk potatis+kött (el. dyl) till lunch, en fruktpureburk till mellis och gröt till middag + ersättning efter alla mål och till frukost och kvällsmål! Så han äter mycket!!! :0 Har försökt med välling oxå men har inte hittat nån napp som han accepterar. Han vägrar dricka om han inte får sin favoritnapp och ersättning.... :? Är tydligen lite lat och vill inte byta drickteknik.... :roll: Han växer väääldigt mycke på längden, det är väl därför han kräver så mycket mat!? Han använder redan stl 74 på sina kläder, 68 har blivit för korta i "grenen"... :scared:

Dom är ju nog bara för söta i denna ålder!!! :love: Det händer så mycket spännande!!
Men ett syskon har vi nog inte tänkt skaffa ännu, tanken på att vara gravid och sköta lillen på samma gång är nog inte så lockande!! :mjae:
mintur

Oläst inläggav lillablomma » 12 jan 2010, 14:53

hej på er :lol: !

Jag är ny här och det känns trevligt å hitta mammor med babysar i samma ålder. Man funderar ju på ett och annat emellanåt, så jag vill gärna höra med er kring några saker... :hm:

Min dotter har just blivit 6 månader och jag försöker att se över våra rutiner lite. Hon har nämligen så länge hon bara fick mjölk (ersättning) ätit ganska små portioner men rätt ofta, 100ml med 2h:s mellanrum dagtid fram till 5 mån. Nu när hon börjat äta mat så har jag strävat till att gå mot 3h mellan måltiderna och att hon skule äta mera per gång istället. Hur många mål om dagen har ni, och med hur många timmars mellanrum? Har ni fasta tider så att varje dag har samma tider för måltiderna? Skulle gärna ha fasta tider, men upplever att det är svårt - antingen varierar dotterns rytm eller oxå har vi ngt program som ställer till det...

Min dotter vaknar för mjölk 1-2 gånger på natten, somnar sedan oftast bra om. Men utan mjölk tror jag det vore svårt att få henne att somna om. Finns det någon rekommendation om när man ska sluta ge mjölk på natten och hur?

Ha det så bra!
lillablomma

Oläst inläggav mintur » 12 jan 2010, 16:52

Välkommen LIllaBlomma! :thx:

Vi har fasta måltider med 15 minuters marginalkvart. Fem mål/dygn.

07.45 Morgonmål
11.15 lunch
14.30 Mellis
17.30 Middag
19.00 Kvällsmål (fyller på det sista inför natten)

Jag matar tills han är riktigt mätt så får han i sej tillräckligt under dagen för att klara hela natten! :tumme:

Angående nattmaten så skulle jag (om jag var du) läsa Anna Wahlgren "Internationella Sova-Hela-Natten"!
Den har förändrat vårt liv så oerhört och hjälpt oss när vi haft problem... :love:
mintur

Oläst inläggav Plumpen » 13 jan 2010, 21:45

Jason: jo jag ammar ännu. Han började med att dricka välling (100ml) morgon och kväll, men har aldrig riktigt varit en förespråkare av välling då det är så sött, speciellt inte nu då han har tänder, så bytte därför till gröt. Risgröt åt han i några veckor, och gav väl i början lite mindre portioner, men då jag märkte att han inte fick något av det ökade jag till "normalportioner". Magen har varit lite trög sen han börjat äta mat och därför lägger jag plommonpurè på gröten. Havregröten fick han säkert en någorlunda normalportion första gången. Har märkt att man inte är lika hysterisk och påläst med andra barnet som med första, så jag har tagit allt lite på ett ungefär. ;) Hittills har han nog inte fått något av havregröten. Han äter den med god aptit.

Och det är faktiskt skönt att han sover hela nätter. Storesyster däremot sover visserligen hela nätter men har nu börjat vakna kl 6 på morgonen, och i värsta fall 5.30 och låter INTE lillebror sova ifred efter det, och inte någon annan heller för den delen. :? Men märkte idag att hon också får tänder, så vi får hoppas på att det beror på det.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nurse_asa » 15 jan 2010, 12:34

Lillasyster blev 6 månader i går, och har börjat visa tendenser till att krypa, ställer sig på alla 4 å gungar. Tycker inte hon sku behöva ha så brått..
Dags-amningarna e ännu jobbiga, men i stället äter hon ca 1000 ggr på nätterna. Jippii! :nepp: Å nu har hon börjat vakna 5-6tiden på morgnarna dessutom.. Sover sina 3ggr/dag ännu, provade misnak till 2 men funkade inte.
Vanlig mat går sådär ner, men försöker hålla mej från att truga, tror jag trugade bort storebrors matlust (han ska jämt matas och distraheras för att få i sej nåt).
Tror jag sku måsta börja ta tag i saker å ting, men oooorkar inte!:) kanske nästa vecka..hrmmm..
Ne, än så länge e de inte SÅ jobbit, så de får nog var som det är. Ha de bra alla!
Liten blev stor..
nurse_asa

Oläst inläggav Jason » 15 jan 2010, 15:25

nurse_asa skrev:Lillasyster blev 6 månader i går, och har börjat visa tendenser till att krypa, ställer sig på alla 4 å gungar. Tycker inte hon sku behöva ha så brått..
Dags-amningarna e ännu jobbiga, men i stället äter hon ca 1000 ggr på nätterna. Jippii! :nepp: Å nu har hon börjat vakna 5-6tiden på morgnarna dessutom.. Sover sina 3ggr/dag ännu, provade misnak till 2 men funkade inte.
Vanlig mat går sådär ner, men försöker hålla mej från att truga, tror jag trugade bort storebrors matlust (han ska jämt matas och distraheras för att få i sej nåt).
Tror jag sku måsta börja ta tag i saker å ting, men oooorkar inte!:) kanske nästa vecka..hrmmm..
Ne, än så länge e de inte SÅ jobbit, så de får nog var som det är. Ha de bra alla!

Låter som ni har det lite jobbigt? Många bebisar krånglar med amningen i den åldern, på vilket sätt är dagsamningen jobbig?
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav nurse_asa » 20 jan 2010, 13:15

Jason:har alltid varit problem med dagsamningarna, lillan bara skriker o ammar egentligen bara då hon halvsover, aldrig klarvaken. måste ofta gå och amma, skumpa runt..nu har jag bestämt mej för att lära henne sova i egen säng från kvällen, och amma tidigast 03. måste jobba lie med tuttflaskan, eller pipmuggen, så hon får i sej nåt på dan. bara ett enda stress med amningen denna gång. Vill inte mera!
Liten blev stor..
nurse_asa

Oläst inläggav Jason » 20 jan 2010, 21:07

nurse_asa skrev:Jason:har alltid varit problem med dagsamningarna, lillan bara skriker o ammar egentligen bara då hon halvsover, aldrig klarvaken. måste ofta gå och amma, skumpa runt..nu har jag bestämt mej för att lära henne sova i egen säng från kvällen, och amma tidigast 03. måste jobba lie med tuttflaskan, eller pipmuggen, så hon får i sej nåt på dan. bara ett enda stress med amningen denna gång. Vill inte mera!

Vad tråkigt att amningen inte funkar som den ska och att du känner dig stressad. Jag förstår att det är jobbigt, hoppas ni kommer fram till ett sätt som funkar för er. Det är ju bättre att du drar ner på amningen/slutar och mår bra än att du mår dåligt över det.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fia81 » 14 feb 2010, 21:03

Vi är nog verkligen dåliga på att uppdatera här :)

Här är det full rulle! Lillebror kryper nu på alla fyra, men oftast kastar han nog sig ner på mage och drar sig fram på golvet när han ska nånstans. Han har oxå börjat ställa sig upp mot möbler och liknande. Han äter helt bra, men ibland skulle han helst bara vilja dricka mjölk i stället för att äta något. Nätterna ärdet oxå lite si och så med... Nu har vi faktiskt haft flera nätter då han bara vaknat ett par, tre gånger och somnat om direkt med tutten. Men här tidgare har han vaknat hur många gånger som helst vissa nätter :yawn: Skönt är ju iaf att han oftast somnar om direkt, men ibland krävs det nog en mjölkflaska.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 17 feb 2010, 12:05

Fia81 skrev:Vi är nog verkligen dåliga på att uppdatera här :)

jo verkligen!
Oj oj Fia81 att ni redan kryper, här är det nog låång väg till det ännu. (tack och lov 8) )

Tänkte skriva några rader om hur vi har det. Lillknodden har kunnat sitta nu i ca en vecka. Han har inte bråttom att lära sig något nytt alls, men att sitta lärde han sig helt plötsligt. Svängt sig från rygg till mage har han dock inte. Så få se vad neurologen säger på fredag om det... :/

Vi har haft problem med amningen de senaste veckorna, och efter att jag igår pratat med rdg beslöt jag mig att börja ge ersättning på flaska härefter. Lilleman har inte varit intresserat av bröstet nästan alls, igår drack han t.ex kl 5 på morgonen, och då jag fortfarande inte fått i honom något kl 16 gav jag upp och gav flaskan, som han drack hur galant som helst ur. Har konstaterat att jag inte orkar bråka om saken längre, för han blir bara arg och gråter de flesta gångerna jag försöker bjuda åt honom. I natt drack han visserligen en gång iaf, men vet inte heller hur mkt mjölk jag har längre, eftersom jag inte ens varit spänd efter att ha haft så pass lång paus mellan amningarna. Jag ammar de gånger som det duger, annars gäller flaskan i detta hus.

Mat däremot går väldigt bra ner. Han får gröt (ris eller manna) på morgonen, lunch+frukt, middag och ibland frukt, och på kvällen ännu havregröt. Vi kör ännu med babygrötarna.

Som sagt ska vi till neurologen igen på fredag (går fortsättningsvis var tredje månad) så vi får se om de har något att påstå. Själv tycker jag att han är ytterst normal. :nicka:
Han har vuxit dåligt på längden i flera månader, och hans kurva har dalat neråt hela tiden, men senast på halv års-kollen hade han äntligen börjat växa, oc kurvan ändrat riktning! :clap: Nu får vi hoppas bara att det fortsätter så, för detta har varit ett bekymmer varje gång vi varit till rådgivningen med honom...

Killen är fortfarande väldigt lugn till sin natur, och en väldigt nöjd baby. :heart: Och fast storesyster vänder och vrider på honom som en tornado tycker lillis oftast att det bara är roligt. Ibland undrar man nog hur mkt en baby kan tåla då storesyster manglar på... :roll: Men hon är väldigt mån om sin "jijjebjooj". :D

Igår var vi och åkte pulka med lilleman fastlagstisdagen till ära, vi går nämligen på familjemotion med honom varje tisdag. Lite liten är han ju kanske för pulkaåkning, men nu kan han åtminstone sitta ordentligt i pulkan. ;)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pia » 17 feb 2010, 12:40

Nu ska vi försöka ändra på oss här inne!

Här har oxå våran tjej kommit på hur man tar sig fram, hon ålar, det går inte fort än, men fram slipper man... :blink:
I förra vecka fick hon plötsligt förkylning med feber och följande dag syntes den första tanden :love: Så nu har hon nåt att gnaga med!
Har nu oxå avslutat amningen för gott och börjat ta itu med mina otrevliga kilon, måste ju få på sig nå normala kläder... Vi är just nu inne i köksremont här hemma, så allt är ett kaos, men det ska väl gå vägen...
Fröken sover f.ö. jättebra med hela nätter kl.21.00-08.30 i egen säng och rum, under dagen kan hon vissa dagar sova 1,5 h ibland bara 40 min, äter som en häst, kakkar på pottan, sitter ganska bra själv redan och är nog vår solstråle i familjen, storasyster dyrkar henne och tvärtom! :heart:
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav nurse_asa » 17 feb 2010, 13:11

Ska oxå göra min "plikt".. Lillan började krypa på 7månadersdagen, 2 tänder har kommit upp de senaste veckorna, tar sig upp å sitter med handen stödd i golvet och..vad mera..hmm..Sover 20-7.30 med åtminstone 3 amningar emellan..och 1h+2h på dagen. Nattningarna är ganska jobbiga, med 2-3 uppvak innan hon omnar, meeen... :nepp:
Äter nog all mat hon får, småååå portioner men ivrig är hon. Riktig havregrynsgröt, fisk,kött, kyckling, u name it. Nån flaska har jag inte lyckats att introducera, fastän dagliga försök. Pipmuggen tuggar hon på. Ingen tutt ännu heller, tummen är vår bästa vän. :tummenupp:
Nån potta har vi inte provat, fast hon kakkar faktist i lavoaren pga så hård mage(tar å springer dit så fort jag ser att nåt e på gång).

Sb har dock blivit lite aggressiv nu se hon började röra på sig, slår å sparkar emellanåt. Nå, det lättar väl.
Ha de bra! :heart:
Liten blev stor..
nurse_asa

Oläst inläggav kokopelli » 26 feb 2010, 21:49

Lite rapport från oss också. Hjälp snart är lillisen 8 månader!

Hon började åla för några veckor sedan, och fick två tänder i rapp följd vid 7 mån. Hon sitter utan stöd (men man får passa hela tiden) sedan 7½ mån. Pincettgreppet börjar komma och hon har börjat "pekfingra" på alla möjliga detaljer i hemmet och böcker, munnen rund som ett o och pannan rynkad, så sött.

Mat är lite si och så, en del dagar äter hon helt bra (= ca. 2-3 msk puré) och andra dagar är det bara fingermat och mjölk som duger.

Nätterna är helt upp och ner just nu. Hon har ju varit helt tumfrälst och när tänderna kom gnavde hon sår åt sej på sin sugtumme :ledsen: med de små sylarna. Så jag sydde fast pyjamasärmarna så att tumsugandet kanske skulle falla bort. Världens elakaste mamma jag vet, men vad gör man? Så nu har det varit mammas tuttar som har gällt i stället. Nattningarna är också helt kaos så jag har fått damma av min Somna utan gråt.

Annars är hon alldeles underbar, en så glad och söt liten unge. Älskar sin storasyster högt och är ibland lite för närgången när storasyster leker med duplon. Då börjar storasyster skrika "neeeej du fååår inte mamma kom och ta bort henne" men är nog så duktig och snäll med sin lillasyster.

Lite dåligt samvete har jag för att det inte blir lika mycket ramsande, sång och bokläsning nu med lillasyster, med storasyster läste vi böcker för att få tiden att gå, typ, nu så har vi full rulle med matlagning, pottning (storasyster alltså) och hups så är det sovdags igen...
* Döttrar födda 10/2007 och 07/2009 *

* I would drape myself in velvet if it were socially acceptable. *
Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper