Nattblöjstråden

Skriv och diskutera återanvändabara blöjor

Moderator: Rosenböna

Nattblöjstråden

Oläst inläggav Natasha » 29 sep 2010, 11:49

Jag är beredd att våga börja "natt-tygblöja". Detta efter att ha sett onnikas' nattblöja på nätet. Tre st skulle kosta 90 EUR, vilket är lika mycket som nattengångsblöjor kostar för ett år. Ska jag satsa? Åsikter? Vilka använder ni på natten?
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Nattblöjstråden

Oläst inläggav ursula » 29 sep 2010, 12:09

Vi använder i huvudsak samma yllebyxor (BabyIdea) + vikblöja som dagtid, men med mera inlägg. När SB en tid var nästan nattorr men kissade hela nattens sats på en gång på morgonnatten, fungerade inte yllebyxorna och då använde vi Bummi SWW blöjskal. Skalen sälj som 'bombsäkra' och man får verkligen ha en drypande våt blöja i innan det börjar läcka.
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Evasofie » 29 sep 2010, 12:15

Vi har använt dessa i prinicp varenda natt sedan vi började med tygisar:
http://www.kestovaippakauppa.com/produc ... .php?p=953 + yllebyxor.

Innersta lagret är mikrofiber och även om blöjan är våt på morgonen, så klarar den mycket mer kiss än vad de formsydda blöjor vi använder på dagen gör.
Bloggar på www.kakkakaffe.com
Evasofie

Oläst inläggav Flippan » 29 sep 2010, 13:17

Nog ska du våga använda tygblöjor också på natten :nicka: Med storebror använde vi Bumgenius-pocket fullproppad med sug, den höll nästan alltid. Nångång kunde den ha läckt lite på morgonen, men aldrig så att vi behövde byta blöja mitt i natten. Det behöver jag däremot nu med lillasyster. Våra BG har gett upp i resåren (och jag har inte orkat byta) så hon använder nu välfylld Fuzzi, men ca varannan natt så är hon ordentligt våt på pyjamasen så det är ingen bra nattblöja. Jag söker också en perfekt nattblöja, har köpt en från Royalkestot som jag tycker ser lovande ut, men jag har inte vågat använda den på natten än då den inte är "intvättad" än (har bambusug). Jag blev också sugen att testa Onnikas. Men det blir dyrt att prova sig fram...
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 29 sep 2010, 14:03

Dom där från kestovaippakauppa var ju billigare. Hm. Vi kan förstås också testa bumgenius med mycket fyllning.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Evasofie » 29 sep 2010, 15:53

Natasha skrev:Dom där från kestovaippakauppa var ju billigare. Hm. Vi kan förstås också testa bumgenius med mycket fyllning.

Gömt innehåll: Visa!
Om ingen tar illa upp, så kan jag nämna (inget som jag heller kommer göra någon vinst på!), så kommer jag att kunna sälja ett paketerbjudande om tre nattblöjor via min blogg inom de närmsta dagarna. Jag vet dock inte vad priset blir ännu. Men tänkte bara meddela ifall någon skulle vilja beställa och vill ha lite billigare. Sätter detta inlägg OT, eftersom folk brukar vara snabba att hojta.

Vi har i alla fall varit jättenöjda med KVK:s sleepys blöjor - med långt bambuinlägg. De torkar också snabbt med tanke på utformnaden - tvättar man och hänger upp dem på kvällen så är de oftast torra till följande kväll och vi har klarat oss bra på tre nattblöjor. (Vi bytte just till en större storlek till dottern 1 år - 9 kg). Dock kräver de minst tio tvättar innan uppsugningsförmågan börjar bli som den ska vara. Vi har också Bumgenius och Fuzzin, men dottern får upp tarran i bumgeniusen själv och själv föredrar jag formsydda framom fickblöjor. Men det är ju bara en personlig åsikt.
Senast redigerad av Evasofie 29 sep 2010, 16:00, redigerad totalt 3 gånger.
Bloggar på www.kakkakaffe.com
Evasofie

Oläst inläggav LindaCe » 29 sep 2010, 15:54

Vi velade på ett tag innan vi kom oss för att "våga" försöka med tygblöjor också till natten, men numera använder vi bara det! Min mamma sa de förlösande orden :D "det kan inte hända nåt värre än att blöjan läcker!" :D

Vi använder vanlig pocketblöja med rejält med fyllning. Coolababy har funkat bättre än Fuzzi, möjligen bara för att Fuzzina ännu är lite stora, sen har vi också några "udda" fickblöjor som funkar. I början räckte detta (tills han var typ 5 månader om jag minns rätt), numera drar jag ett PULskal ovanpå allting, ett rejält stort så det "räcker" in till benen fast blöjan innanför är tjock i sig själv. Har ett ImseVimse storlek L som är jättebra för detta, A är 6 1/2 månad och har annars M ungefär! (ImseVimse har så bra resår runt benen att de håller även om skalet annars skulle vara för stort.)

Att dra ett par yllebyxor utanpå hela blöjan istället för skal funkar nästan ännu bättre, men jag har lyckats förstöra vårt enda par (de hamnade i misstag i tvättmaskinen 60 grader... :oops: :cry: ), så nu går inte det hos oss.

A hade också läckage var och varannan natt för en tid sen, men efter att vi börjat lägga skal/yllebyxor utanpå allt har det inte hänt en enda gång. :tumme:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 29 sep 2010, 21:51

Vet ni vad, ni har gett mig mod! Här bredvid mig sover nu storasyster sött med en gamla sortens fuzzi med 3 inlägg. Hon är lite över 3 år men inte ännu nattorr. Hon brukar ibland klaga och slita av blöjan kort efter att hon kissat där kring tvåtiden på natten. Så jag väntar mig något sånt i natt. Lillasyster 7 månader gammal har en bumgenius med 4 inlägg och en yllebyxa på. Lillasyster har nog tidigare ett par gånger i misstag sovit med en bumgenius och det har gått bra. Det jag är rädd för är att de vaknar i förtid och sover dåligt. Men jag satte ett par coolmax underbyxor under bumgeniusen också.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaCe » 30 sep 2010, 10:30

:tummenupp: Hör av dig hur det går!!

För övrigt har A haft engångsblöjor två nätter i rad nu (nån har sölat med tvätten, hur det nu kan komma sig :angel: ), och båda har läckt!! :curse: Det var olika märken, en Pampers och en Libero, storleken var nog ok. Jag gissar att jag inte lagt på dem ordentligt på nåt vis. Dessutom var A röd och prickig innanför den i morse, men det har redan försvunnit. Så inte heller engångs är felfria...
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 30 sep 2010, 13:44

Jag vill också höra rapport från Natasha.

Evasofie: Hurdan insida har KVK-nattblöjor? Förstod jag rätt att det bara är "läppän" som har coolmax? Räcker det för att blöjan ska kännas torr mot huden, eller hur känns blöjan då den är våt? Jag vill nog att nattblöjan ska "torrlager" även om jag annars gillar bambu mot huden på dagblöjorna. Natashas coolmax-trosor kanske sku fungera, har du sytt dem själv eller?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Rosenböna » 30 sep 2010, 17:04

Jag har en fråga. Ta inte illa upp nu :lol:

Varför vågar man inte använda tygblöjor på natten? Jag har ofta läst att folk skriver att de äntligen har samlat tillräckligt med mod för att testa tygblöjor på natten.

Kanske känns 24/7-tygblöjning mera självklart för mig då vi använde tygisar sedan första blöjan, också på BB alltså - R.I.P. Ekenäs BB - inte för att vi nu är helt tygblöjsfundamentalister. Nog använder vi Nature Babycare ibland också.
Dotter 06/2009
Son 04/2012
Användarvisningsbild
Rosenböna
Laktivist
Laktivist

Oläst inläggav LindaCe » 30 sep 2010, 18:40

Rosenböna skrev:Jag har en fråga. Ta inte illa upp nu :lol:

Varför vågar man inte använda tygblöjor på natten? Jag har ofta läst att folk skriver att de äntligen har samlat tillräckligt med mod för att testa tygblöjor på natten.

Kanske känns 24/7-tygblöjning mera självklart för mig då vi använde tygisar sedan första blöjan, också på BB alltså - R.I.P. Ekenäs BB - inte för att vi nu är helt tygblöjsfundamentalister. Nog använder vi Nature Babycare ibland också.

Ja du??? Det låter helknasigt när man säger det med ord, men det oaktat tog det mig ett bra tag att våga försöka... :oops: :wink: Använde tygblöjor från dag ett hemma från bb, och tänkte rätt fort att "i kväll lägger jag tygblöja till natten också", men när kvällen kom lämnade jag det på att vi tar det i morgon. Sambon var lite lika, han kunde fråga "sku vi inte ha en tyg nu också?", men om jag då sa ok, lägg det då, backade han genast med att säga ungefär "vi har ju redan tagit fram en engångs..."
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 30 sep 2010, 21:09

Bra fråga. Alltså. :) Vi har också använt tygblöjor ända sedan dag 1. (På Ekenäs bb båda gångerna). Men vi hade problem med tygblöjor på natten med storasyster. När hon var baby. Även på dagen blev hennes blöjor otroligt våta. Kanske ammade jag extra mycket eller något. Sen började vi med engångs på natten. Och senare när hon var 1,5 drack hon 2 dl mjölk i flaska i sängen och då räckte bara pampers blöjor till. Inga andra engångs räckte. Hon höll på med nattflaskan ett helt år. Nu kan nog blöjan vara torr ibland på morgonen.

Det jag nu märkt är att lillasyster inte kissar så enormt på natten. Så denna tanke hade börjat gro. Det jag var rädd för var att hon skulle känna av att det är vått och vakna. Med engångsblöjor känns det inte vått på samma sätt.

Det gick jättebra med lillasyster i natt. Jag tog upp henne genast hon vaknade och hade henne att kissa på pottan. Men nu ikväll glömde jag bort coolmaxbyxorna. Dom har jag köpt på nätet. Billiga och superbra! Minns bara inte vilken nätbutik det var.

Storasyster har engångsblöja på i natt. Hon vaknade 2.50 förra natten och skulle ha bort den våta blöjan och det hade läckt i sängen. Jag har inga bra blöjor åt henne mera. Hon är så stor redan. Och använder bara en blöja i dygnet så jag kan inte testa ut så bra. Och nattsömnen min är dyrbar... :)
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav zorken » 06 okt 2010, 09:09

Testade tygisar på natten jag med, men sen mindes jag varför vi slutade med det. hela rummet luktade ammoniak på morgonen. urk. Köpte en Bummi SWW som ursula rekommenderade, och jisses vad den är bra! Inget problem med dagssömnen, och innerblöjan kan vara helt genomblöt utan att den läcker. Dessutom är den gullig :heart:
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Solsken » 08 okt 2010, 21:30

Vi har också testat tidigare med tygblöjor på natten, men hur vi än gjorde fick vi dem inte att hålla tätt :(
Nu blev jag ändå inspirerad av denhär tråden, så snart skall det testas igen! :nicka:
Jag gjorde som zorken och köpte just 2 st Bummi SWW - härligt att få bekräftat att de håller tätt! Nu väntar vi bara på KVK:s Sleepy -innerblöjor (beställde 3), och sen skall jag också "tvätta in" en muksut pocketinnerblöja.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Solsken
Silvermedlem

Nästa

Återgå till Tygblöjor