Alkoholpredikan, i vilken ålder?

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Alkoholpredikan, i vilken ålder?

Oläst inläggav Lysmasken » 31 mar 2012, 22:27

När ska man börja varna barnen för alkoholens faror? Jag har idag "läst" lite för sonen (9 år) angående alkohol, att man absolut inte ska smaka fast nån trugar. Vi såg på en film där det skvalpades ordentligt med brännvin. Vet inte om det är onödigt tidigt då han hänger med kompisar som kanske vill visa sig tuffa (pga storasyskon). Tror inte att det ännu blivit aktuellt, men det kommer ju en massa från tv o så, där det ges ett coolt intryck av alkohol. Reklamer, musikvideor o sånt t ex.

Vad ska man säga? Hur har ni gjort?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Alkoholpredikan, i vilken ålder?

Oläst inläggav Natasha » 01 apr 2012, 11:28

Det förekommer egentligen ingen alkohol i vår krets av familjebekanta men inte heller någon uttalad anti-alkoholkultur. Inte heller före barnen dracks det mera än att fyra delade en flaska vin. Och om det är alkohol är det som matdryck. På min mans släktkalas snapsas det nog men även där hålls de vuxna så pass lättberusade att jag inte kan kalla dom fulla. Det här är också högst två gånger i året. Vi vågar ha roligt utan sprit. Och sprit används inte för att ha roligt utan för att det är gott. Därför tror jag inte det blir så stor grej för oss. Annat skulle det vara om vi var mycket starkt emot sprit. Då kanske det skulle bli revolt.

Jag tycker man kan väva in det i vardagen. Behövs särskilda samtal?
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 01 apr 2012, 13:47

Inte använder vi alkohol när barnen är med, mer än i måttliga mängder, ett glas vin till maten eller bastuöl. Det är vad som händer utanför hemmet som oroar mig. Är han med oss vuxna så övervakar vi ju!
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Humlan » 01 apr 2012, 19:01

Det var bra att du tog upp det! Har inte kommit på att man faktiskt borde prata om detta med sina skolbarn. Rökning har jag tagit upp men alkoholen (och droger :ledsen: :curse: :scared: ) har jag helt missat.
Tror nog det är en passlig ålder att börja ta upp nu. Än så länge är mammas och pappas idéer ganska bra ;-) Bäst är väl att helt neutralt ta upp vad som händer då man dricker och varför det är ok först när man är äldre.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Smultronet » 10 apr 2012, 08:46

Ja du? Knepiga frågor. Vi har nog redan börjat "predika" för våra skolpojkar, som går på ettan o tvåan. Hur mycket som går hem vet man ju inte, det är det där grupptrycket som oroar mig. Man får hoppas att fotbollsintresset håller i sig och att de vill ta det på allvar, då kanske de håller sig borta från supande?

Det är nog bara att göra sitt bästa. Vi dricker själva hemskt sällan alkohol och är det så, är det en öl efter att barnen lagt sig på fredagkväll, ungefär.
Stora storebror juni 2003, lilla storebror augusti 2004 och en liten syster augusti 2007. Och ännu en liten lillabror april 2010..

www.nadjamittilivet.blogspot.com
Användarvisningsbild
Smultronet
Guldmedlem

Oläst inläggav Pipi » 13 apr 2012, 18:49

Jag har aldrig predikat i ordets rätta bemärkelse för mina barn. Säger som Natasha att det blivit invävt i vardagen.

Har tre numera vuxna barn och de är alla väldigt måttliga med alkohol. Det enda jag försökt "banka i dem" är att aldrig ens pröva droger! Mina följande tre barn som ännu är på uppväxt får gå i sina storasyskons fotspår. Låter den normala fostran inbegripa användningen av alkohol och hur/när man är mogen att smaka, OM man vill.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 13 apr 2012, 19:27

^Hur gamla har dina barn varit när de har fått smaka alkohol? Har det varit hemma eller nån annanstans? Funderar på det här (ren nu.. men bättre i tid väl?) att ska man låta barnen smaka hemma (när jag var barn hette det att man fick smaka vin till maten nån gång, när man blivit "torr bakom öronen"), eller ska man hålla en striktare linje. Vad tror ni är bäst??
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav borgbacken » 03 jun 2012, 20:28

^ Själv har jag inga skolbarn än men har funderat angående detta flera gånger tillsammans med vännerna mina. Om jag ser tillbaka på min egen barndom, där mina föräldrar hade absolut noll tolerans för alkohol för omyndiga barn, kan jagkonstatera att så gör jag inte med mina egna då den dagen kommer.
Det blev ju till att man drack bara för att man inte fick och smög med det bakom ryggen på föräldrarna, ljög ihop storyn om var man varit, när man kommit hem etc. Samma mönster har jag sett hos vänner med samma alkoholuppfostran.
Däremot hos vänner vars föräldrar låtit barnen smaka på en öl eller cider nu som då, när de varit redan lite äldre ( eller äldre och äldre, ofta gick gränsen vid konfirmationsåldern tycker jag ) har alkoholkonsumtionen i regel varit lugnare. Dessa ungdomar har vågat komma hem även om de varit mitt i fyllan, inte behövt undanhålla saker för föräldrarna eller smyga med något. Så vill jag att mina barn ska känna sig. Att de alltid kan komma hem, inte behöva ljuga eller hitta på undanflykter. Samtidigt vill jag ju ge barnen en normal syn på alkoholkonsumtion. Jag vill inte att de skall behöva se människor som är ordentligt fulla, stular och gormar. Jag vill att de skall få en sund syn av drickandet, att man kan, som vuxen dricka ett glas till maten, ta en bastuöl eller vad som helst men utan att gå till överdrift! Att man dricker det för att det är gott, inte för att bli i fyllan.

Däremot har jag svårt att säga i vilken ålder det är bra att ta en alkoholdiskussion, mina ungar är ju som sagt rätt småa än. Kan däremot tänka mig att kring mitten av lågstadieåldern kunde vara en god ålder, att sakta men säkert börja bearbeta såväl tobak, alkohol och droger.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cecilia » 03 jun 2012, 22:41

Inte har vi aldrig haft några predikningar om alkohol hos oss heller och bra har det gått. Hos oss har barnen fått smaka ett glas öl, vin, cider etc. hemma, kanske i 15 års åldern första gången, minns inte mera. Det kunnde vara på nyårsafton, vappen, midsommar eller liknande tillfällen. Nu med fyra tonåringar i huset har det aldrig varit något problem, av vilka två redan är myndiga. Har de varit ut och festat har de nog vågat komma hem och de har nog varit i sådant skick att de kommit hem för egen maskin, ingen som slocknat i någon knut och varit asfull och påspydd. T.ex på vappen frågade 16-åringen om vi kunnde köpa en cider och det gjorde vi. Och jag kan berätta att halva flaskan kom hem tillbaka.
När äldsta fyllde 18år var det party hemma hos oss med kompisgänget och det gick riktigt städat till, de kocka mat tillsammans och drack lite vin till maten. Huset var i städigare skick när vi kom hem än när vi lämnade det.
Men nog har våra barn berättat sådana horror historier om sina kompisar hur de festat och varit asfulla och inte vågat fara hem och det ena med det andra, där just föräldrarna varit hemskt strikta med just det ena och andra.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Skolbarn