Börja skolan utomlands

För oss som har barn i skolåldern.

Moderator: acasia

Börja skolan utomlands

Oläst inläggav MirjamS » 18 feb 2013, 21:00

Har någon här erfarenheter av att låta sitt barn börja skolan utomlands? Eller som själv har gjort det som barn? På ett språk man inte kan, vill säga. Går det? Är det traumatiskt? Skulle det vara bättre eller sämre att bo i landet utan att gå i skola där?

Vi kommer förhoppningsvis att flytta till Skottland/England i höst. Våra barn är då 5 och 2 år gamla, och jag skulle stanna hemma med dem det första året. Eller i varje fall med 2-åringen. Barnen där börjar skolan som 5-åringar, och jag undrar om det är bäst att låta våran göra det också (för att få vänner och "integreras", och lära sig språket snabbare) eller bättre att hålla honom hemma det första året (så att han hinner lära sig lite mer engelska och vi hinner "komma in i systemen"). Han är väldigt social och energisk, och stortrivs på dagis här, så jag ser å ena sidan risker med att hålla honom hemma (han blir rastlös och frustrerad, jag kan inte hitta på tillräckligt mycket och stimulerande program åt honom hela tiden, och han kan få svårt att få vänner då han inte har något sammanhang. Det kan också bli svårt att lära sig engelska så pass bra att han vågar ta kontakt med andra barn om han mest är hemma med mig). Men å andra sidan känns det enormt att sätta ett så litet barn som han ändå är i skolan på ett främmande språk. Visserligen övar vi redan lite engelska hemma, men ändå.

Om någon har insyn i hur mamma-vardagen i övrigt kan se ut i Storbritannien, så är jag hemskt glad över all sådan information!
MirjamS

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Börja skolan utomlands

Oläst inläggav företagarmamman » 20 feb 2013, 22:29

Jag har inte erfarenhet av det land som ni ska flytta till, men när jag studerade i ett annat europeiskt land fanns det ett amerikanskt par med två barn i samma grupp. De lät sin 5-åriga son gå i den lokala skolan där undervisningsspråket var franska. Pojken stortrivdes, lärde sig snabbt tillräcklig av språket för att kunna göra sig förstådd och förstå (föräldrarna hade större problem) och fick vänner. Han hade varit väldigt ensam om han inte hade gått till skolan, eftersom så gott som alla barn tillbringade sina förmiddagar där.

Jag tror att här är din/er inställning till hur ni vill ordna det viktigast för barnet. Om det för föräldrarna känns rätt att låta barnet umgås med andra jämnåriga genom just skolan, så då känner barnet det på sig, om ni inte är du med tanken blir barnet inte det heller. För barn är språket sällan ett hinder, de lär sig snabbt kommunicera.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Malin E » 21 feb 2013, 10:14

Jag har själv ingen erfarenhet med att flytta utomlands med barnen men jag skulle kolla med ambassaden om dom har nån slags språkbads skola. som barnen kan gå i för att lära sig språket innan dom sätts i den riktiga skolan.
Som sagt så vet jag inte alls hur det går till. Bara ett litet tips.
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Maria43 » 23 feb 2013, 22:28

Mina söner sattes på dagis i USA när de var 4 och 2 år o kunde inte engelska. Efter några månader talade de flytande engelska, och fick inga traumor. Men dagis är inte skola, förstås. Min mans kusin (finlandssvensk) är gift med en skotte o bor i Edinburg, de har tre barn. Du hittar henne på tex på Facebook, kan skicka meddelande till Maria Sevon Darke, hon kanske har åsikter on det praktiska.
Maria43

Oläst inläggav Wilmina » 24 feb 2013, 13:08

Träffade nyligen en irländsk familj som flyttat till Finland. Deras barn började här på finsk dagis, fast hon inte kunde ett ord. Hon var 4-5 pr då. Den första månaden lär ha varit tuff men sen lättade det och inom 4 månader var hon flytande. Mamman sa att det största problemet var att bjuda hem kompisar, för de kunde ju inte engelska, och föräldrarna var inte riktigt så snabba med att lära sig finska. Nå, det var ju inte skola, men å andra sidan så är ju skolan för 5-åringar i England också anpassad till deras nivå. Tror nog att tillvaron kan bli dyster om en 5-åringen inte får nån kontext bland barn.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 27 feb 2013, 15:39

Jag har inga direkta tips angående skolan i Skottland men jag skulle kolla upp vad "skolan" for en 5-aring i Skottland innebar. Jag bor inte i Finland och har som vi bor borjar barnen i "skolan" nar de ar 2,5-3 ar! Det ar ju saklart inte att sitta vid en pulpet och lara sig lasa och skriva utan som vanligt dagis, med lek, dagssomn osv. Den "riktiga" skolan borjar mycket senare, vid 6-7 ar skulle jag tro.

Lycka till!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav MirjamS » 03 mar 2013, 22:45

Tack för alla svar! Och ni verkar ju vara rätt eniga om att vi ska låta 5-åringen börja skolan, och det gör nog vårt val lite lättare. Bra tips med eventuell språkbadsskola, det ska jag kolla upp! Jag vet inte heller exakt vad skolan där går ut på, men som jag förstått det är det trots allt ändå ganska skolaktigt, med läxor och sådant. Vi funderar också på om det är bättre att låta honom gå ett år på dagis först, men då är han ju äldre än de andra barnen där. Den andra baksidan med det är att dagis inte är gratis, och vi kommer att ha en rätt ansträngd ekonomi.
Hursomhelst har vi börjat träna lite engelska, och det tycker han att är roligt (i små portioner)!
MirjamS

Återgå till Skolbarn