Lider ni av stress?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Lider ni av stress?

Oläst inläggav Fredrikas » 13 okt 2014, 14:19

Stress kan ju orsakas av en mängd olika saker, jag själv har både upplevt jobbstress och relationsstress. Om det nu finns, men det gör det nog. Jag har haft svårt att sova när jag har haft stressperioder. Jag äter även sämre och får inte samma energi som jag brukar ha vilket är sjukt jobbigt.

Jag undrar om ni har lidit av stress i någon form eller om ni gör det idag? Hur gör ni för att slappna av och bli kvitt stressen? Alla svar är välkomna!

Tack
Fredrikas

Re: Lider ni av stress?

Oläst inläggav Vikko » 21 okt 2014, 10:45

Jag lider av en otrolig stress då och då, jag har lärt mig att det är vitkigt med sömn och återhämtning. Det är ofta det som missas, man kör bara på i samma banor trots att man bli äldre. Idag har vi även ett otroligt stort intag av information i flera olika former, så som Facebook, detta forum, tidningar, instagram, bloggar etc.. Vår gärna hinner aldrig på riktigt slappna av. När vi tror att vi slappnar av så sitter vi med en dator och kollar en film eller är ute och går med musik i öronen. Men själva verket är det att man inte ska ha någon musik eller något att se på. Du ska fokusera på din andning och göra avslappningsövningar, känna din kropp, meditera, mindfulness och liknande.

Nu är inte jag någon expert men det står väldigt mycket om dessa saker på http://www.stressklubben.sedär jag är medlem som jag kan tipsa om!
Vikko

Oläst inläggav Fredrikas » 29 okt 2014, 15:01

Tack för tipset, ska kolla in ! Jag försöker hitta några avslappningsövningar men det är svårt tycker jag!
Fredrikas

Oläst inläggav Fredrikas » 27 nov 2014, 15:30

Hittade en rolig sida som Stressklubben har som heter http://www.chillai90sekunder.se och den är betydligt svårare än vad man tror i början. 90 sekunder framför skärmen känns som en otroligt låååång tid! Man borde testa detta på gymnasieelever :D
Fredrikas

Oläst inläggav elwira » 11 jul 2016, 20:06

Vad jag brukar göra är att gå på långa promenader. Extra bra fungerar det om det är fint väder och du har tillgång till en fin miljö att gå i. Testa även att kombinera det med andningsövningar, dvs bara promenera, fokusera på andningen, ta in naturen. Perfekt för att "rensa skallen". :)
www.elwira.se - Träning, Hälsa och Viktnedgång
Användarvisningsbild
elwira

Återgå till Kropp, hälsa och sex