Ni som har barn med synfel, hjälp!

För oss som har lite äldre småbarn.

Moderator: acasia

Ni som har barn med synfel, hjälp!

Oläst inläggav nasse » 19 apr 2016, 08:24

Orolig mamma här som igår märkte att min 4-åring plötsligt ser så dåligt på avstånd. Han såg inte ens en tomat på 1,5 meters avstånd :cry:
Testade med diverse grejer. Ritade till och med ett eget syntest som de har på barnrådgivningen, men lika dåliga resultat. Förra veckan reagerade jag att han kom jättenära när jag skulle visa en bild på min telefon, men annars har jag alltid trott/tyckt att han har bra syn. På synkontroll på rådgivningen i december hade han bra syn.

Har läkartid tills imorgon och jag ringde barnpolikliniken som skulle sätta en remiss till ögon"kliniken" på sjukhuset.

Nu undrar jag förstås om det finns erfarenheter hos er. Hur kan en syn bli så otroligt dålig på en så kort tid? Och vad innebär det att ha dålig syn för ett barn. Synkontroller, glasögon och hela rumban?

Tacksam för delade erfarenheter!
nasse
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Ni som har barn med synfel, hjälp!

Oläst inläggav icah » 12 maj 2016, 12:20

He! När min pojke var tre år märkte vi att han skelade och också att han liksom kisade när han skulle titta i böcker. Vi fick remiss till ögonläkare (tilkka i helsingfors) och där konstaterades att han har dålig syn. Vi går på kontroll två gånger per år och en gång per år förnyas hans glasögon. Vi betalar inte dessa själva utan har betalningsförbindelse till borgå sjukhus. Det har gått ganska bra med glasögon med en viss period var de sönder heeeela tiden och vi springer till instrumentarium med jämna mellanrum för att spänna och fixa.
icah

Re: Ni som har barn med synfel, hjälp!

Oläst inläggav Matilda_J » 14 jul 2016, 15:03

Vad nyheter? Tacksam för delade erfarenheter!
Jag sover aldrig, jag ligger bara till laddning.
Användarvisningsbild
Matilda_J

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Lite äldre småbarn