hörs hjärtljudet bättre andra graviditet?

För dig som ska bli mamma eller pappa

Moderator: mamma eva

hörs hjärtljudet bättre andra graviditet?

Oläst inläggav Tonks » 16 dec 2016, 17:44

Köpte en doppler för hemmabruk(pga paranoia orsakad av tidigare MA som upptäcktes i vecka 14) och hörde hjärtat för första gången i vecka 15 i min första fullgångna graviditet(då hade jag försökt tidigare utan resultat). Nu är jag gravid igen och hittar hjärtljud mycket tidigare. Första gången 9+4. Och nu lyssnar jag några minuter varannan dag för att säkerställa att allting är okey(är i 12:e veckan nu). Någon som varit med om samma sak? Att det hörs tidigare och tydligare i andra graviditeten? Eller beror det bara på att jag har "gjort det förut"? Tänkte ifall livmodern är större andra graviditeten så hörs det bättre eller något sånt? Eller kanske fostret bara befinner sig på ett mer tillgänglig ställe denna gång? Någon som vill spekulera med mig och dela med sina erfarenheter? :)
Tonks

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: hörs hjärtljudet bättre andra graviditet?

Oläst inläggav Klösamaja » 26 dec 2016, 21:05

Vill minnas att jag nog hittade hjärtljuden med hemmadoppler i ungefär samma veckor (14-15) med alla tre barnen. Den senaste graviditeten var det svårast att hitta i, fick ofta leta länge innan jag hittade det och lika plötsligt kunde bebisen sen flytta på sig igen, kanske bebisen har mer utrymme i livmodern att förflytta sig än under första graviditeten?
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid